23948sdkhjf

Nådde inte försäljningsmål

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Butiksetableringar och kampanjer kostade för Kappahl och den jämförbara försäljningen minskade med 1,8 procent under första kvartalet.

Kappahls försäljning under årets första kvartal i det brutna räkenskapsåret ökade med 2,4 procent till 1 194 miljoner kronor (1 166).

Läs också: Firar tio år med ny inredningskollektion och fortsatt samarbete

Den jämförbara försäljningen landade dock på -1,8 procent. Rörelseresultatet minskade till 52 miljoner kronor (90) vilket motsvarar en rörelsemarginal om 4,4 (7,8) procent. 

Kappahl säger sig vara mycket nöjd med försäljningen av barnkläder medan kedjan tillstår att man inte är riktigt lika nöjd med dammodeförsäljningen under kvartalet och att ytterplaggsförsäljningen påverkats negativt av milt väder.

Kedjans e-handel ökade under kvartalet med 39 procent och stod för 7 procent av den totala försäljningen. I rapporten skriver kedjan att mer än hälften av e-handeln hämtas av kunden i butik vilket bidrar positivt med merförsäljning. 

I kvartalsrapporten framgår också att kedjan flyttar en del av produktionen från Asien till Europa för att kunna vara snabbare och mer flexibla i leveranser och mer relevanta mot kund.

Läs också: Flygplatsbutik för Newbie

Varulagret  uppgick vid kvartalsslutet  till 804 miljoner kronor (697).

I rapporten skriver Kappahl att "lagerökningen består i huvudsak av nya varor till innevarande säsong, vilket är en följd av en medveten strategi för att försörja varutrycket i butik och på e-handeln, men det är också en följd av att kvartalets försäljningsmål inte uppnåtts".

Under kvartalet öppnade Kappahl 5 butiker och byggde om 9. För Newbie har modekedjan öppnat 7 butiker och stängt en popup-butik.

Kappahl hade vid utgången av kvartalet 382 (369) butiker varav 28(17) är butiker för Newbie. Kedjan har butiker i Sverige, Norge, Finland, Polen och Storbritannien.

I vår får kappahl en ny vd i Elisabeth Peregi och i väntan på att hon tillträder är finansdirektören Peter Andersson tillförordnad vd.

Mer om: Kappahl
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Nu väntar lansering av nya Hunkydory

Charlotte Simonsbacka ligger bakom designen av varumärket som relanseras med kommande höstkollektion. Habit har träffat henne på huvudkontoret i Stockholm.

De är Årets Designer

Kenzo byter uttryck

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

Van Gils nylanseras i Sverige

Nyhetsbrev

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

Arkiv

H&M till Centralamerika

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Totême

Efterträder grundaren Elin Kling.

Blanche i samarbete

Skhoop med miljömärkning

Opening Ceremony stänger butiker

Lindex stärker Stockmann

Plus

Här är trenderna från Pitti Uomo

Habits Christina Bild har varit i Florens och spanat in herrmodet för höst/vinter 2020.

Vill vara ultratransparent med nytt varumärke

Spårbarhetskarta och hängetikett inspirerad av innehållsförteckning från livsmedelsindustrin ska ge kunden detaljerad information om plaggen.

Utbyggd outlet noterar rekordsiffra

Resurssmarta förslag för textilsektorn

Fortsatt försäljningstapp för VRG – stänger fler butiker

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

Sir of Sweden köper skjortföretag

Förvärvar anrikt Boråsföretag.

Jobb & Karriär
Från Rodebjer till Hemköp

Hummel växer med förvärv

Dyster december i modehandeln

Decemberförsäljningen blev som prognostiserat ett bakslag för modehandeln. Svensk Handel Stil menar att Black friday och mild vinter är huvudanledningar till det dystra utfallet.

Jobb & Karriär
Operativ chef lämnar Revolutionrace

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

De går till Mildh press

Puma Nordic upptaxeras

H&M samarbetar med NFL

Uniqlos ägare sänker prognos

DK Company förvärvar tysk modehandlare

Modebutik stänger

Butiksnytt
Här öppnar Johnells – växer i Stockholm

Jobb & Karriär
Ny vd för XXL

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Nelly

Duo satsar på businesskjortor

H&M byter läge i Linköping – tar över efter Åhléns

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.203