23948sdkhjf

Nådde inte försäljningsmål

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Butiksetableringar och kampanjer kostade för Kappahl och den jämförbara försäljningen minskade med 1,8 procent under första kvartalet.

Kappahls försäljning under årets första kvartal i det brutna räkenskapsåret ökade med 2,4 procent till 1 194 miljoner kronor (1 166).

Läs också: Modekedja i heminredningssatsning

Den jämförbara försäljningen landade dock på -1,8 procent. Rörelseresultatet minskade till 52 miljoner kronor (90) vilket motsvarar en rörelsemarginal om 4,4 (7,8) procent. 

Kappahl säger sig vara mycket nöjd med försäljningen av barnkläder medan kedjan tillstår att man inte är riktigt lika nöjd med dammodeförsäljningen under kvartalet och att ytterplaggsförsäljningen påverkats negativt av milt väder.

Kedjans e-handel ökade under kvartalet med 39 procent och stod för 7 procent av den totala försäljningen. I rapporten skriver kedjan att mer än hälften av e-handeln hämtas av kunden i butik vilket bidrar positivt med merförsäljning. 

I kvartalsrapporten framgår också att kedjan flyttar en del av produktionen från Asien till Europa för att kunna vara snabbare och mer flexibla i leveranser och mer relevanta mot kund.

Läs också: Då får modekedjan ny vd

Varulagret  uppgick vid kvartalsslutet  till 804 miljoner kronor (697).

I rapporten skriver Kappahl att "lagerökningen består i huvudsak av nya varor till innevarande säsong, vilket är en följd av en medveten strategi för att försörja varutrycket i butik och på e-handeln, men det är också en följd av att kvartalets försäljningsmål inte uppnåtts".

Under kvartalet öppnade Kappahl 5 butiker och byggde om 9. För Newbie har modekedjan öppnat 7 butiker och stängt en popup-butik.

Kappahl hade vid utgången av kvartalet 382 (369) butiker varav 28(17) är butiker för Newbie. Kedjan har butiker i Sverige, Norge, Finland, Polen och Storbritannien.

I vår får kappahl en ny vd i Elisabeth Peregi och i väntan på att hon tillträder är finansdirektören Peter Andersson tillförordnad vd.

Mer om: Kappahl
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Minskad modeförsäljning för Lexington Company

Satsar fysiskt och med e-handel i Europa

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Stinaa.J till Åhléns

Skomärket satsar med första återförsäljare.

Här öppnar varuhusjätten outlet

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Nyhetsbrev

Karl Lagerfeld död

Arkiv
Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Sportamore lägger till marknad

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Our Legacy bygger ut

Butiken i London utökas.

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Bubbleroom blickar mot öst

Ny vd till Pandora

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Tvärstopp för Odd Molly

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Stärkt Lindex

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

Här bygger H&M om och ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109