23948sdkhjf

Nådde inte försäljningsmål

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Butiksetableringar och kampanjer kostade för Kappahl och den jämförbara försäljningen minskade med 1,8 procent under första kvartalet.

Kappahls försäljning under årets första kvartal i det brutna räkenskapsåret ökade med 2,4 procent till 1 194 miljoner kronor (1 166).

Läs också: Här öppnar Newbie härnäst

Den jämförbara försäljningen landade dock på -1,8 procent. Rörelseresultatet minskade till 52 miljoner kronor (90) vilket motsvarar en rörelsemarginal om 4,4 (7,8) procent. 

Kappahl säger sig vara mycket nöjd med försäljningen av barnkläder medan kedjan tillstår att man inte är riktigt lika nöjd med dammodeförsäljningen under kvartalet och att ytterplaggsförsäljningen påverkats negativt av milt väder.

Kedjans e-handel ökade under kvartalet med 39 procent och stod för 7 procent av den totala försäljningen. I rapporten skriver kedjan att mer än hälften av e-handeln hämtas av kunden i butik vilket bidrar positivt med merförsäljning. 

I kvartalsrapporten framgår också att kedjan flyttar en del av produktionen från Asien till Europa för att kunna vara snabbare och mer flexibla i leveranser och mer relevanta mot kund.

Läs också: Kappahl gör om bonussystem – butikspersonal kan tappa del av inkomst

Varulagret  uppgick vid kvartalsslutet  till 804 miljoner kronor (697).

I rapporten skriver Kappahl att "lagerökningen består i huvudsak av nya varor till innevarande säsong, vilket är en följd av en medveten strategi för att försörja varutrycket i butik och på e-handeln, men det är också en följd av att kvartalets försäljningsmål inte uppnåtts".

Under kvartalet öppnade Kappahl 5 butiker och byggde om 9. För Newbie har modekedjan öppnat 7 butiker och stängt en popup-butik.

Kappahl hade vid utgången av kvartalet 382 (369) butiker varav 28(17) är butiker för Newbie. Kedjan har butiker i Sverige, Norge, Finland, Polen och Storbritannien.

I vår får kappahl en ny vd i Elisabeth Peregi och i väntan på att hon tillträder är finansdirektören Peter Andersson tillförordnad vd.

Mer om: Kappahl
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Omtolkar klassiska militärplagg för regnigt klimat

Stutterheim fortsätter samarbetet med Alpha Industries.

Butiksnytt
Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Tar steget från The Lobby och ska lyfta second hand, cirkulär design och “slow fashion” på egen yta.

Här stänger G-Star Raw

Snart dags för mode- och designvecka i Umeå

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

Nyhetsbrev

Panorama Berlin till Tempelhof

Arkiv

London nästa för Boråstudenter

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Happy Socks vd slutar

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Förbättrat Kappahl

Butiksnytt
Kappahl ut – NA-KD in

Jobb & Karriär
Från Springhill Textile till Wiges

Jobb & Karriär
Tillbaka hos Gant

Christopher Bastin kliver på som global artistic director och ska fungera som varumärkets ”kreativa katalysator”.

Bakåt och framåt med Nelly

E-handlaren firar 15 år med ny kampanj. ”En av Nellys främsta styrkor är att vi är nära vår målgrupp och förstår hur vi bäst når dem”, säger vd Anna Ullman Sersé till Habit.

Deras skönhetssatsning i stöpet – klädmärket i nytt bolag

Butiksnytt
Deichmann öppnar nytt och bygger om

Butiksnytt
Så ser nya NK Sport ut

Dubbla stolar för Svensk Digital Handels vd

& Other Stories bjuder in Arranging Things och har nytt byråsamarbete

H&M vill ha hyresavdrag för returnerade varor

Jobb & Karriär
"Jag siar att e-handelsdöden kommer gå ännu snabbare än butiksdöden"

Robert Axelsson är ny vd för Cama gruppen som ligger bakom e-handelsbutiken Hatshop.

Primark trotsar nättrend med butiksoffensiv

Miljöstipendium till sportklädesföretag

Naturkompaniet förvärvar butik – och öppnar en ny

Touchtech i nytt avtal med Bestseller

Modefotografen Peter Lindbergh död

Tar plats i underklädesföretagets styrelse

Zara tar ställning för kinesiskt styre

Atacac öppnar butik

Jobb & Karriär
Peak Performance tappar e-handels- och retailchef

Jobb & Karriär
Går till Arbesko

Depalma workwear väljer byrå

Jobb & Karriär
Värvas till Intersports styrelse

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.129