23948sdkhjf

MQ fortsätter tappa

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Stänger butiker, intensifierar åtgärdsprogram, fimpar varumärken och ingår samarbete med H&M-gruppens marknadsplats Afound.

MQ fortsätter att tappa försäljning och resultatet minskade med nära 20 miljoner kronor under första kvartalet och koncernens jämförbara  försäljning backade med 7 procent.

Läs också: 13 butiker för Joy stängs - huvudkontor läggs ned

Det framgår av rapporten för det första kvartalet, september till november, i det brutna räkenskapsåret. Enligt rapporten var utvecklingen särskilt negativ i september och oktober medan november utvecklades bättre.

Ny åtgärder sjösätts  för att komma till rätta med vikande försäljning och för att sänka kostnader.

I det arbetet ingår att stänga butiker och koncernen säger sig ha god flexibilitet  med korta kontrakt som inte sträcker sig längre än tre år och i många fall betydligt kortare. En butik i Malmö för MQ har stängts under kvartalet och under perioden har Joy stängt butiker i Kristianstad city och Mölndal. På samma orter har dock både Joy och MQ öppnat butiker. 

Ytterligare två butiksstängningar för Joy väntar. 

Läs också: Stilduo för MQ

Ett strukturellt åtgärdsprogram sjösätts i början av 2019.

Koncernens nettoomsättningen uppgick till 402 miljoner kronor (429) under första kvartalet, en minskning med 6,2 procent. Den jämförbara försäljningen minskade med 7,0 procent. Bruttomarginalen uppgick till 61,0 procent (62,1).

Rörelseresultatet uppgick till 12 miljoner kronor (36), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 3,0 procent (8,3).

Första kvartalets resultat uppgick till 9 miljoner kronor (27).

Läs också: Här stänger Polarn O. Pyret

Kedjan har också  undertecknat ett marketplaceavtal med H&M-ägda Afound. Därtill ska ett antal varumärken som erbjuds online fasas ut och istället ska samarbetet stärkas med ett antal utvalda varumärken.

Koncernen satsar också digitalt och investerar i ny e-handelplattform som lanseras i vår.

MQ-kedjan omsatte 334(357) miljoner med ett rörelseresultat om 15(34) miljoner kronor och Joy omsatte 69(72) procent med ett rörelseresultat om -2(2) miljoner kronor. Försäljningen jämförbara butiker för minskade under första kvartalet med 7,3 procent.

Motsvarande siffra för Joy visar ett försäljningstapp i jämförbara butiker under första kvartalet med 5,7 procent.


MQ  har 175 butiker varav 122 för MQ och 53 för Joy.

Mer om: Joy | MQ
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Minskad modeförsäljning för Lexington Company

Satsar fysiskt och med e-handel i Europa

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Stinaa.J till Åhléns

Skomärket satsar med första återförsäljare.

Här öppnar varuhusjätten outlet

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Nyhetsbrev

Karl Lagerfeld död

Arkiv
Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Sportamore lägger till marknad

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Our Legacy bygger ut

Butiken i London utökas.

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Bubbleroom blickar mot öst

Ny vd till Pandora

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Tvärstopp för Odd Molly

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Stärkt Lindex

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

Här bygger H&M om och ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.137