23948sdkhjf

MQ fortsätter tappa

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Stänger butiker, intensifierar åtgärdsprogram, fimpar varumärken och ingår samarbete med H&M-gruppens marknadsplats Afound.

MQ fortsätter att tappa försäljning och resultatet minskade med nära 20 miljoner kronor under första kvartalet och koncernens jämförbara  försäljning backade med 7 procent.

Läs också: 13 butiker för Joy stängs - huvudkontor läggs ned

Det framgår av rapporten för det första kvartalet, september till november, i det brutna räkenskapsåret. Enligt rapporten var utvecklingen särskilt negativ i september och oktober medan november utvecklades bättre.

Ny åtgärder sjösätts  för att komma till rätta med vikande försäljning och för att sänka kostnader.

I det arbetet ingår att stänga butiker och koncernen säger sig ha god flexibilitet  med korta kontrakt som inte sträcker sig längre än tre år och i många fall betydligt kortare. En butik i Malmö för MQ har stängts under kvartalet och under perioden har Joy stängt butiker i Kristianstad city och Mölndal. På samma orter har dock både Joy och MQ öppnat butiker. 

Ytterligare två butiksstängningar för Joy väntar. 

Läs också: MQ gör nedskrivning

Ett strukturellt åtgärdsprogram sjösätts i början av 2019.

Koncernens nettoomsättningen uppgick till 402 miljoner kronor (429) under första kvartalet, en minskning med 6,2 procent. Den jämförbara försäljningen minskade med 7,0 procent. Bruttomarginalen uppgick till 61,0 procent (62,1).

Rörelseresultatet uppgick till 12 miljoner kronor (36), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 3,0 procent (8,3).

Första kvartalets resultat uppgick till 9 miljoner kronor (27).

Läs också: MQ gör företrädesemission

Kedjan har också  undertecknat ett marketplaceavtal med H&M-ägda Afound. Därtill ska ett antal varumärken som erbjuds online fasas ut och istället ska samarbetet stärkas med ett antal utvalda varumärken.

Koncernen satsar också digitalt och investerar i ny e-handelplattform som lanseras i vår.

MQ-kedjan omsatte 334(357) miljoner med ett rörelseresultat om 15(34) miljoner kronor och Joy omsatte 69(72) procent med ett rörelseresultat om -2(2) miljoner kronor. Försäljningen jämförbara butiker för minskade under första kvartalet med 7,3 procent.

Motsvarande siffra för Joy visar ett försäljningstapp i jämförbara butiker under första kvartalet med 5,7 procent.


MQ  har 175 butiker varav 122 för MQ och 53 för Joy.

Mer om: Joy | MQ
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sportamore växer – men ökar förlusten

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Idris Elba lanserar eget klädvarumärke

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

YMR Track Club tar plats på NK Sport

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Arkiv

Barneys överväger konkurs

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Modehandeln återhämtade sig

Prisfall på mode

Nytt modeevent i Stockholm

Ivyrevel poppar upp i MoS

Lindex + Boozt = sant

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

WeSC behöver nytt kapital

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.142