23948sdkhjf

Underklädesmärke breddar ägandet med riskkapital

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Scope blir majoritetsägare i tidigare privatägt underklädesmärke.

Riskkapitalbolaget Scope går in som majoritetsägare i det Boråsbaserade damunderklädesföretaget Miss Mary of Sweden. 

Tillsammans med nya majoritetsägaren Scope blir nuvarande vd Elisabet Sandström också ny delägare i underklädsföretaget.

Underklädesföretagets tidigare ägare Peter af Burén, som ägt bolaget sedan 1989, blir minoritetsägare dock med enligt ett pressmeddelande ändå  en betydande ägarandel i bolaget. 

Hur stor ägarandel respektive partner har i bolaget vill man inte uppge men Elisabet Sandströms ägarandel är minst.

Nu ska Scope, Elisabet Sandström och Peter af Burén fortsätta bolagets  tillväxtresa, stärka ledningsteamet och skala upp organisationen och sortimentet och utveckla bolaget tillsammans.

Scope har tidigare investerat i varumärken som Klättermusen, Footbalance, Happy Socks och Happy Plugs. 

I ett pressmeddelande säger Scopes partner Johan Mårlind att riskkapitalbolaget ser stor potential i varumärket som man är väl positionerat både i en attraktiv kundgrupp men också när det gäller nuvarande förändringarna inom detaljhandeln. 

Miss Mary grundades i Borås 1957 och har försäljning i Europa och USA. I dag drivs bolagets utveckling inte minst av försäljning via nätet och i nära samarbete också med postorderföretag inte minst i de nordiska länderna och Tyskland. E-handelsförsäljningen står för en väsentlig del av omsättningen. 

Underklädesföretsgets tillväxt  har enligt företaget varit god inte minst under de senaste åren vilket också kan härledas till ett uppgraderat sortiment. Bolaget har haft en lönsam tillväxt och omsättningen väntas uppgå till nära 14 miljoner euro 2018.

Riskkapitalbolaget Scope grundades 2001 av  Mikael Kamras, Andreas Ossmark, Fredrik Oweson och Anders Rundgren.

Mer om: Miss Mary
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Best of Brands med ny ägare

Detaljhandelsprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

"Det är ett fint varumärke med gott renommé"

Best of Brands nya ägare ser goda synergieffekter med sina shoppingklubbar och ska bygga ett starkt digitalt erbjudande också i fysisk butik. Ambitionen är att bli en modeportal med utökat sortiment.

Då får modekedjan ny vd

Så ska Odd Mollys kommunikation stärkas - inleder nytt kreativt samarbete

Sandqvist byter läge

Väsk- och accessoarmärket öppnar ny butik i Göteborg i slutet av februari. Ytterligare butik väntar under året för företaget som nu omsätter över 100 miljoner kronor.

Plus

Från Nelly till Aéryne

Aéryne är en modestartup med innovativa försäljningsstrategier. Möt Siri Vikman: modevärldens stigande stjärna.

Nyhetsbrev

Nu stundar premiär för Löwengrips håraccessoarer

I februari lanseras entreprenören och sociala medierprofilens nya märke Hermine Hold.

Arkiv

Lanserar mässa för sport- och funktionsmaterial

Från kläder till väskor

Hugo Boss överträffade förväntningarna

Butiksnytt
Här öppnar Feet First

Modemärke med ny identitet

Här stänger Polarn O. Pyret

Nya ministrar på departementen

Hon blir ny kulturminister.

Jobb & Karriär
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

På besök från New York

På måndagen besökte 20 studenter från FIT i New York Stockholm Fashion District. Besöket är en del i ett samarbete som ägde rum för tredje året i rad.

"Nu förtjänar vi priset"

För fjärde gången mottar hon Elles prestigefyllda utmärkelse Årets designer.

Butiksnytt
Bestseller på delad yta

Hon är Årets designer

Carin Rodebjer förärades priset som Årets designer av tidningen Elle. Därtill prisades bland andra Maria Nilsdotter och hållbarhetsprojektet Remake.

Vad händer hos Bruno?

Oscar Jacobson öppnar i London

Modestipendiater utsedda

Stockholmarnas favoritcentrum korade

Butiksnytt
Gram öppnar nytt "skouniversum"

”Vi vill förändra skobranschen på riktigt”.

Pep blir Peppercorn igen

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

I dig denim väljer byrå

Här stänger River Island

Stilduo för MQ

Prisas för sjal

Lululemon höjer prognos

Herrmodemässa i siffror

Prisökning på mode

Ikeasfären fortsätter öka i H&M

Butiksnytt
Här öppnar H&M

Tar plats i hållbarhetskrets

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.108