23948sdkhjf

Underklädesmärke breddar ägandet med riskkapital

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Scope blir majoritetsägare i tidigare privatägt underklädesmärke.

Riskkapitalbolaget Scope går in som majoritetsägare i det Boråsbaserade damunderklädesföretaget Miss Mary of Sweden. 

Tillsammans med nya majoritetsägaren Scope blir nuvarande vd Elisabet Sandström också ny delägare i underklädsföretaget.

Underklädesföretagets tidigare ägare Peter af Burén, som ägt bolaget sedan 1989, blir minoritetsägare dock med enligt ett pressmeddelande ändå  en betydande ägarandel i bolaget. 

Hur stor ägarandel respektive partner har i bolaget vill man inte uppge men Elisabet Sandströms ägarandel är minst.

Nu ska Scope, Elisabet Sandström och Peter af Burén fortsätta bolagets  tillväxtresa, stärka ledningsteamet och skala upp organisationen och sortimentet och utveckla bolaget tillsammans.

Scope har tidigare investerat i varumärken som Klättermusen, Footbalance, Happy Socks och Happy Plugs. 

I ett pressmeddelande säger Scopes partner Johan Mårlind att riskkapitalbolaget ser stor potential i varumärket som man är väl positionerat både i en attraktiv kundgrupp men också när det gäller nuvarande förändringarna inom detaljhandeln. 

Miss Mary grundades i Borås 1957 och har försäljning i Europa och USA. I dag drivs bolagets utveckling inte minst av försäljning via nätet och i nära samarbete också med postorderföretag inte minst i de nordiska länderna och Tyskland. E-handelsförsäljningen står för en väsentlig del av omsättningen. 

Läs också: Underklädeskomet ska växa med e-handel

Underklädesföretsgets tillväxt  har enligt företaget varit god inte minst under de senaste åren vilket också kan härledas till ett uppgraderat sortiment. Bolaget har haft en lönsam tillväxt och omsättningen väntas uppgå till nära 14 miljoner euro 2018.

Riskkapitalbolaget Scope grundades 2001 av  Mikael Kamras, Andreas Ossmark, Fredrik Oweson och Anders Rundgren.

Mer om: Miss Mary
Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Företaget fortsätter att expandera på flera marknader trots coronakrisen.

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Nyhetsbrev

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Arkiv

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Lanseringsdags för The Wiman

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Här stänger ännu ett Åhléns – fjärde nedlagda varuhuset på ett år

Gina Tricot stänger butikerna i Tyskland

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Ännu ett styrelseuppdrag för Tretorns vd

XXL ser ljusning

Kinnevik storsäljer i Zalando

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.141