23948sdkhjf

Asos vinstvarnar

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

E-handlaren sänker prognosen för innevarande år efter trög novemberförsäljning.

E-handlaren Asos sänker prognoserna för utvecklingen under innevarande räkenskapsår som sträcker sig från september 2018 till augusti nästa år.

Läs också: Stora värden förlorade i brand

Detta även om försäljningen steg med 14 procent, 13 procent i jämförbara valutor, under de tre första månaderna av räkenskapsåret. Nettoomsättningen för perioden uppgick till 656 miljoner brittiska pund.

Enligt e-handlaren gick försäljningen i september och oktober enligt förväntningarna medan november har varit trög försäljningsmässigt och försäljningsläget bedöms som utmanande. I EU beskrivs stora marknader som Tyskland och Frankrike, som tillsammans står för 60 procent av försäljningen, vara utmanande.

Nu förväntar sig e-handlaren en försäljningsökning om 15 procent jämfört med tidigare utsikter om försäljningsökningar i spannet 20 till 25 procent.

Bruttomarginalen för e-handlarens detaljhandelsdel väntas minska med cirka 150 baspunkter från tidigare prognos om oförändrad bruttomarginal.

Rörelsemarginal väntas enligt företagets Trading Update landa på cirka 2 procent jämfört med tidigare prognos om cirka 4 procent.

Mer om: Asos
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Best of Brands med ny ägare

Detaljhandelsprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

"Det är ett fint varumärke med gott renommé"

Best of Brands nya ägare ser goda synergieffekter med sina shoppingklubbar och ska bygga ett starkt digitalt erbjudande också i fysisk butik. Ambitionen är att bli en modeportal med utökat sortiment.

Då får modekedjan ny vd

Så ska Odd Mollys kommunikation stärkas - inleder nytt kreativt samarbete

Plus

Från Nelly till Aéryne

Aéryne är en modestartup med innovativa försäljningsstrategier. Möt Siri Vikman: modevärldens stigande stjärna.

Sandqvist byter läge

Väsk- och accessoarmärket öppnar ny butik i Göteborg i slutet av februari. Ytterligare butik väntar under året för företaget som nu omsätter över 100 miljoner kronor.

Nyhetsbrev

Nu stundar premiär för Löwengrips håraccessoarer

I februari lanseras entreprenören och sociala medierprofilens nya märke Hermine Hold.

Arkiv

Lanserar mässa för sport- och funktionsmaterial

Från kläder till väskor

Hugo Boss överträffade förväntningarna

Butiksnytt
Här öppnar Feet First

Modemärke med ny identitet

Nya ministrar på departementen

Hon blir ny kulturminister.

Jobb & Karriär
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

Här stänger Polarn O. Pyret

På besök från New York

På måndagen besökte 20 studenter från FIT i New York Stockholm Fashion District. Besöket är en del i ett samarbete som ägde rum för tredje året i rad.

"Nu förtjänar vi priset"

För fjärde gången mottar hon Elles prestigefyllda utmärkelse Årets designer.

Butiksnytt
Bestseller på delad yta

Hon är Årets designer

Carin Rodebjer förärades priset som Årets designer av tidningen Elle. Därtill prisades bland andra Maria Nilsdotter och hållbarhetsprojektet Remake.

Vad händer hos Bruno?

Oscar Jacobson öppnar i London

Modestipendiater utsedda

Stockholmarnas favoritcentrum korade

Butiksnytt
Gram öppnar nytt "skouniversum"

”Vi vill förändra skobranschen på riktigt”.

Pep blir Peppercorn igen

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

I dig denim väljer byrå

Här stänger River Island

Stilduo för MQ

Prisas för sjal

Lululemon höjer prognos

Herrmodemässa i siffror

Prisökning på mode

Ikeasfären fortsätter öka i H&M

Butiksnytt
Här öppnar H&M

Tar plats i hållbarhetskrets

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.112