23948sdkhjf

Asos vinstvarnar

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

E-handlaren sänker prognosen för innevarande år efter trög novemberförsäljning.

E-handlaren Asos sänker prognoserna för utvecklingen under innevarande räkenskapsår som sträcker sig från september 2018 till augusti nästa år.

Läs också: Utmanande kvartal för Asos

Detta även om försäljningen steg med 14 procent, 13 procent i jämförbara valutor, under de tre första månaderna av räkenskapsåret. Nettoomsättningen för perioden uppgick till 656 miljoner brittiska pund.

Enligt e-handlaren gick försäljningen i september och oktober enligt förväntningarna medan november har varit trög försäljningsmässigt och försäljningsläget bedöms som utmanande. I EU beskrivs stora marknader som Tyskland och Frankrike, som tillsammans står för 60 procent av försäljningen, vara utmanande.

Nu förväntar sig e-handlaren en försäljningsökning om 15 procent jämfört med tidigare utsikter om försäljningsökningar i spannet 20 till 25 procent.

Bruttomarginalen för e-handlarens detaljhandelsdel väntas minska med cirka 150 baspunkter från tidigare prognos om oförändrad bruttomarginal.

Rörelsemarginal väntas enligt företagets Trading Update landa på cirka 2 procent jämfört med tidigare prognos om cirka 4 procent.

Mer om: Asos
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
1

Sålde 10 000 jackor på ett halvår – så gör Norrsken

Lanserade jackvarumärket i september i fjol.

Sportkedjans vd lämnar – efter två månader

Går efter intern granskning av uppmärksammade Facebookinlägg.

Klarna öppnar pop up-butik

Svensk Handel: ”Dyra paketleveranser en alarmerande konkurrensnackdel”

Giambattista Valli för H&M

Modekedjan gör två släpp av årets designsamarbete.

1

Skobolag lanserar ny e-handel

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Vd-skifte hos Inditex

Den spanska modekoncernen väntas byta vd i sommar.

Arkiv

Så ser nya Henri Lloyd ut

Blickar framåt med ny logga och sajt.

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

Nordiska Etikettbolaget i nya händer

DK Company säljer två märken – efter en vecka i koncernens ägo

Indiska släpper barnmodekollektion

Plockar in plagg till yngre barn.

House of Dagmar uppmanar till ökad transparens

Modeföretaget lanserar ny etikett och märkning; Good Choice.

UO hoppar på prenumerationståget

Öresund ökar i MQ

Athleisure à la puddingproducent

Butiksnytt
Butik för Sophie by Sophie

176 miljoner till MQ

Svensk kliver in i ny roll hos amerikansk modejätte

Comeback för Årets Modebutik i Habit Modegalan

Om plast i haven och framtidens designutmaningar

Bada i CDLP

Byter Bruket mot Tuna Park

Scorett prisas för helhetsupplevelse

Här stänger Åhléns också

Wood Wood öppnar i London

Jobb & Karriär
Från Nelly till Lyko

Ny yta för reseffekter

Jobb & Karriär
Han går till Day Et

Odd Molly väljer Norrköping

Utmärkelse till Kavat

Ny tillfällig butik för CQP

Får ansvar för Jacket Required och Moda

Jobb & Karriär
Före detta landschef hos H&M till Cervera

Jobb & Karriär
Kliver in i Stig Fram

Campadre fälld av RO

Se alla Företagens egna nyheter

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.147