23948sdkhjf

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Konsumtionen förväntas hålla ångan uppe även nästa år.

Högkonjunkturen håller på att mattas av. Tredje kvartalet bjöd på negativ BNP-tillväxt på kvartalsbasis för första gången sedan 2013 även om tillväxten var positiv relativt motsvarande kvartal förra året.

Läs också: 30-åriga köpcentrumtrenden är bruten

Handelns tillväxt i år väntas landa på 2,5 procent och fortsätta med liknande siffror även 2019 för att sedan sjunka till 2,0 procent, enligt en prognos från HUI Research. Dagligvaruhandeln förväntas driva den totala detaljhandeln under nästa år där prognosen höjts från tidigare 3,0 procent till 3,5. BNP förväntas under samma period att minska med 2,4 procent i år till 1,8 respektive 1,4 procent kommande två år.

HUI Research spår ännu ingen "köphandelsdöd" men konstaterar att e-handelns framfart kommer att orsaka problem för vissa aktörer framöver.

– Vi är på väg in i en lågkonjunktur som serveras mitt under handelns kanske största strukturella omställning någonsin. Lågkonjunktur och digitalisering har vi aldrig upplevt samtidigt tidigare, och har man inte ställt om än är det hög tid att göra det nu, avslutar Jonas Arnberg.

Mer om:HUI Research
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Best of Brands med ny ägare

Detaljhandelsprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

"Det är ett fint varumärke med gott renommé"

Best of Brands nya ägare ser goda synergieffekter med sina shoppingklubbar och ska bygga ett starkt digitalt erbjudande också i fysisk butik. Ambitionen är att bli en modeportal med utökat sortiment.

Då får modekedjan ny vd

Så ska Odd Mollys kommunikation stärkas - inleder nytt kreativt samarbete

Plus

Från Nelly till Aéryne

Aéryne är en modestartup med innovativa försäljningsstrategier. Möt Siri Vikman: modevärldens stigande stjärna.

Sandqvist byter läge

Väsk- och accessoarmärket öppnar ny butik i Göteborg i slutet av februari. Ytterligare butik väntar under året för företaget som nu omsätter över 100 miljoner kronor.

Nyhetsbrev

Nu stundar premiär för Löwengrips håraccessoarer

I februari lanseras entreprenören och sociala medierprofilens nya märke Hermine Hold.

Arkiv

Lanserar mässa för sport- och funktionsmaterial

Från kläder till väskor

Hugo Boss överträffade förväntningarna

Butiksnytt
Här öppnar Feet First

Modemärke med ny identitet

Nya ministrar på departementen

Hon blir ny kulturminister.

Jobb & Karriär
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

Här stänger Polarn O. Pyret

På besök från New York

På måndagen besökte 20 studenter från FIT i New York Stockholm Fashion District. Besöket är en del i ett samarbete som ägde rum för tredje året i rad.

"Nu förtjänar vi priset"

För fjärde gången mottar hon Elles prestigefyllda utmärkelse Årets designer.

Butiksnytt
Bestseller på delad yta

Hon är Årets designer

Carin Rodebjer förärades priset som Årets designer av tidningen Elle. Därtill prisades bland andra Maria Nilsdotter och hållbarhetsprojektet Remake.

Vad händer hos Bruno?

Oscar Jacobson öppnar i London

Modestipendiater utsedda

Stockholmarnas favoritcentrum korade

Butiksnytt
Gram öppnar nytt "skouniversum"

”Vi vill förändra skobranschen på riktigt”.

Pep blir Peppercorn igen

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

I dig denim väljer byrå

Här stänger River Island

Stilduo för MQ

Prisas för sjal

Lululemon höjer prognos

Herrmodemässa i siffror

Prisökning på mode

Ikeasfären fortsätter öka i H&M

Butiksnytt
Här öppnar H&M

Tar plats i hållbarhetskrets

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.124