23948sdkhjf

Vill skapa skoklassiker

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Delägare i butikskoncept i Göteborg ligger bakom nytt skomärke.

Fanny Malmsten ligger bakom nystartade skomärket Fairily. Ambitionen med märket är att presentera och producera högkvalitativa skor tillverkade i norra Portugal i mindre kvantiteter och där fokus på hållbarhet och komfort. Skorna är tillverkade i europeiskt vegetabiliskt garvat läder.

Fanny Malmsten har arbetat med varumärket under ett år och till sin hjälp med produktionsbiten har hon Caroline Folkö och Emma Lindström som med det egna produktionsföretaget Folk & Ströms tidigare arbetat med varumärken som Blankens, Maguba, Grandpa och Troentorp och dessförinnan med Kavat och Oscar Jacobson.

Första skon lanserades i augusti och den första mindre kollektionen presenterades via den egna webbutiken under hösten och innehåller boots, en sneakermodell och ballerinor.

Den första säsongbaserade kollektion väntar i mars nästa år. Förutom att ta fram skomodeller i säsong vill Fanny Malmsten fokusera på att ta fram klassiker under märket som ska följa med under sässongerna. Först ut är två platta signaturskor; Edit och Belle.

Ambitionen är att sälja skorna via egna kanaler och även återförsäljare.

Fanny Malmberg är även delägare i butikskonceptet Mouche Collective i Göteborg.

Mer om: Fairily
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Tensons vd lämnar

Johan Lövqvist har verkat på vd-posten sedan 2008.

Camilla Malmströms kan få norsk ägare

Stockmann tappar vd

Plus

Hantverk vs hightech

Butiksnytt
Story – början på en ny modehistoria i Jönköping

Tog över Best of Brands lokaler och öppnar ny modebutik i veckan.

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Arkiv

Butiksnytt
Ombonat med värme hos Stylein

Elin Alemdar förbereder sig för öppning av modemärkets yta på Åhléns city i Stockholm.

Brixtol Textiles för Ung Cancer

The Kooples mot ny ägare?

Plus

En gränslös modevärld

TRENDSPANING VÅR 2020. Framtidssiaren David Shah är andra man ut i Habits serie om nästa vårs modebild.

Prisad modebutik öppnar webbutik

Kappahl: Resultatförbättringsprogram väntas kosta 40 miljoner kronor

Filippa K lanserar ny e-handel

Butiksnytt
Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

50 tjänster försvinner och ett 20-tal butiker stängs.

H&M planerar inbrytning på företagsmarknaden

En av fem för Uniqlo

Använder liknande kampanjgrepp som inför öppningen i Stockholm.

Tillskärarakademi i nya händer

Utmanande kvartal för Asos

NA-KD till Kompassen

Trendspaning vår 2020

Habit satt på första parkett när världens främsta trendorakel presenterade våren 2020. Först ut i Habits serie är Li Edelkoorts guldkorn.

Team Sportia-butik i konkurs

JD Sports förvärvar sportkedja

MQ gör företrädesemission

Plus

Balenciagas uttolkare

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Givenchy till Pitti Uomo

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Molino pr fyller på portföljen

XXL rekryterar två - ny Sverigechef på plats

MQ gör nedskrivning

Hon föreslås till H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.147