23948sdkhjf

Så sålde Inditex

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ökade försäljningen under årets första nio månader och gynnades av att inte delta i kampanjaktiviteter.

Spanska mode- och inredningskoncernen Inditex, där bland andra Massimo Dutti, Zara och Pull & Bear ingår, redovisar ett resultat efter skatt på 1,03 miljoner euro för det tredje kvartalet, augusti till oktober, i det brutna räkenskapsåret 2018/2019.

Läs också: Vd-skifte hos Inditex

Nettoomsättningen uppgick till 6,41 miljarder euro.

Under oktober och november ökade den jämförbara försäljningen med 5 procent. 

Under det andra halvåret 2018 ökade jämförbar försäljning med 3 procent.
Under årets första nio månader omsatte koncernen 18,4 miljarder euro vilket är en tillväxt om 3 procent. Nettovinsten blev 2,4 miljarder euro. I lokala valutor ökade försäljningen med 7 procent.

I rapporten skriver Inditex att "bolaget bestämde sig för att inte delta i kampanjverksamhetsom brett pågått i branschen sedan september" vilket ska ha gynnat bolaget positivt.

Mode- och inredningskoncernen fortsätter att satsa digitalt och för Zara lanserade Inditex en global e-handelsplattform och klädkedjans kollektioner kan köpas digitalt på 202 marknader. Zara lanserades på 106 nya marknader.

Därtill har "pick-up points" för Zara lanserats i sju butiker i Milano, Bilbao, Amsterdam, Glasgow, Liverpool, Leicester och en butik Paris.

Mer om: Inditex | Zara
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Premiär för nya Åhléns – från varuhus till marknadsplats

Lägger om affärsmodellen, hyr ut ytor och ska göra om fler varuhus i landet till lokala marknadsplatser.

Klassiska plagg med grafiska element

Duon med lång bakgrund i modebranschen ligger bakom nytt varumärke.

Minskad försäljning och ökad förlust för Lexington Company

Butiksnytt
Ellos öppnar outlet

Plus

Jeanskvintettens revansch

De brinner för det fysiska mötet i landets små- och mellanstora städer. För tre år sedan bröt de sig ur JC. Habit samlade de fem grundarna till Jeansbolaget – kedjan som har seglat upp som nummer ett bland denimaktörerna efter JC-kraschen.

Butiksnytt
Nu öppnar Denim & Friends

Trio ligger bakom ny fysisk butikssatsning som får premiär på torsdagen. I slutet av september ska kedjan omfatta fem butiker.

Nyhetsbrev

Platser kvar till Habit Modebranschens Dag

Temat i år är branschrevansch.

Arkiv

Jobb & Karriär
MQ rekryterar ny design- och inköpschef från Weekday

Maxjenny till Mood

Butiksnytt
Blank the Hub till Skövde

Plus

Vårens primörer

INKÖP VÅR/SOMMAR 2020: Habits Christina Bild och Linnea Öst tecknar säsongens mest stilsäkra damtrender.

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

Butiksnytt
Loewe öppnar på NK

Nya frimärken ska spegla svensk modeexport

Vad Robyn bar

Valde svenskt modemärke under helgens konsert i Stockholm.

Jobb & Karriär
NK med ny marknadschef

Tillträder i november och kommer närmast från Kasthall.

Rodebjer får ny vd i höst

Lämnar Acne Studios för Rodebjer.

Så sålde New Wave

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

Jobb & Karriär
Från H&M till Gant

Jobb & Karriär
De går till Nilson group

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

H&M-butik i ny stass

Syateljé, utvalt sortiment, nytt inredningskoncept och uthyrning av plagg blir nyheter i H&M:s omgjorda butik vid Sergels torg som öppnar i höst.

Jobb & Karriär
Generationsskifte hos Hestra

Fjärde generationen tar över ledningen i handskföretaget.

XXL riggade siffror för att kunna ange höga rabatter

Nelly söker ny logistiklösning

Så kan ett framtidslöfte se ut

Så sålde Björn Borg

Boozt förvärvar dansk apputvecklare

Här stänger H&M

Här öppnar Newbie härnäst

Miljömärkt på mässan

Jobb & Karriär
Från Silva till Arbesko

Butik för Brothers i konkurs

Butiksnytt
Då öppnar Jeansbolagets nästa butik

Stockmann underpresterar och byter vd

Se alla Företagens egna nyheter

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.156