23948sdkhjf

Så sålde Inditex

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ökade försäljningen under årets första nio månader och gynnades av att inte delta i kampanjaktiviteter.

Spanska mode- och inredningskoncernen Inditex, där bland andra Massimo Dutti, Zara och Pull & Bear ingår, redovisar ett resultat efter skatt på 1,03 miljoner euro för det tredje kvartalet, augusti till oktober, i det brutna räkenskapsåret 2018/2019.

Läs också: Inditex ångar på

Nettoomsättningen uppgick till 6,41 miljarder euro.

Under oktober och november ökade den jämförbara försäljningen med 5 procent. 

Under det andra halvåret 2018 ökade jämförbar försäljning med 3 procent.
Under årets första nio månader omsatte koncernen 18,4 miljarder euro vilket är en tillväxt om 3 procent. Nettovinsten blev 2,4 miljarder euro. I lokala valutor ökade försäljningen med 7 procent.

I rapporten skriver Inditex att "bolaget bestämde sig för att inte delta i kampanjverksamhetsom brett pågått i branschen sedan september" vilket ska ha gynnat bolaget positivt.

Mode- och inredningskoncernen fortsätter att satsa digitalt och för Zara lanserade Inditex en global e-handelsplattform och klädkedjans kollektioner kan köpas digitalt på 202 marknader. Zara lanserades på 106 nya marknader.

Därtill har "pick-up points" för Zara lanserats i sju butiker i Milano, Bilbao, Amsterdam, Glasgow, Liverpool, Leicester och en butik Paris.

Mer om: Inditex | Zara
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

JC ansöker om konkurs

I tisdags avbröts rekonstruktionen och på torsdagen ansökte bolaget om konkurs.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar Varuhuset

En blinkning till en tidigare hyresgäst.

Trög utveckling för Åhléns modedel

Plus

Med blick för snabba affärer

På sex år har Chiquelle nått 40 miljoner kronor i omsättning. Så här bygger vd Pouya Boland e-handelsbolagets framgångar.

Frank Dandy växer digitalt

H&M bjuder på transparens på produktnivå

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Nya chefer hos Indiska ska bidra med digital kompetens

Arkiv

Butiksnytt
Jumperfabriken väljer varuhus

Fortsätter öppna pop up-butiker för att nå nya kunder.

"Konsumenten vilseleds om hållbar bomull"

Snedvriden konkurrens när ickehållbar bomull marknadsförs som hållbar, enligt färsk debattartikel.

Stockmann sänker prognos

Blankdays testar USA – öppnar pop up i New York

Ska etableras internationellt.

Daniel Wellington ökar utdelningen

JC avslutar rekonstruktionen: "syftet antas inte bli uppnått"

Studio för Eduards Accessories

Kappahl nyöppnar med showroom och nya Kids-konceptet

Modekedjan nyöppnar butik i Göteborg med senaste tillskottet och satsar därtill på showroom.

Plus

Only på butiksoffensiv i Sverige

Danska Only Stores storsatsar med flera hundra butiksöppningar i Europa och ett femtiotal i Sverige. – Vi tror på fysisk retail, säger Jens Kristian Holberg, regionchef på Only Stores i Sverige.

Plus

Hundraåring återuppstår i Kiruna

När Kirunas stadskärna rivs och en ny byggs, väntar en ny era för handlarna. Följ med till staden som genomgår en världsunik omvandling.

Tre modebutiker i Helsingborg i konkurs på kort tid

Jobb & Karriär
Från NA-KD till Yaytrade

Marknadsplatsen rekryterar från modehandlaren.

Så mycket ska Sportamore växa

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Jobb & Karriär
Hon ska arbeta med Morris Stockholm

Danska Zizzi sålt

Återvinn med Arket

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Prisad modeduo inspireras av eget bröllop

Vilka vinner i år? - gör din röst hörd

Lågprismodekedja i konkurs

Datum för tre kommande CFW släppta

Levi Strauss planerar öppna 100 butiker

Föreslås till skohandlaren

Prisas av Divas och Svenskt Sportforum

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Butiksnytt
Esprit öppnar nytt i Linköping

Vintagemode hos & Other Stories

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.179