23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Så sålde Inditex

Ökade försäljningen under årets första nio månader och gynnades av att inte delta i kampanjaktiviteter.

Spanska mode- och inredningskoncernen Inditex, där bland andra Massimo Dutti, Zara och Pull & Bear ingår, redovisar ett resultat efter skatt på 1,03 miljoner euro för det tredje kvartalet, augusti till oktober, i det brutna räkenskapsåret 2018/2019.

Nettoomsättningen uppgick till 6,41 miljarder euro.

Under oktober och november ökade den jämförbara försäljningen med 5 procent. 

Under det andra halvåret 2018 ökade jämförbar försäljning med 3 procent.
Under årets första nio månader omsatte koncernen 18,4 miljarder euro vilket är en tillväxt om 3 procent. Nettovinsten blev 2,4 miljarder euro. I lokala valutor ökade försäljningen med 7 procent.

I rapporten skriver Inditex att "bolaget bestämde sig för att inte delta i kampanjverksamhetsom brett pågått i branschen sedan september" vilket ska ha gynnat bolaget positivt.

Mode- och inredningskoncernen fortsätter att satsa digitalt och för Zara lanserade Inditex en global e-handelsplattform och klädkedjans kollektioner kan köpas digitalt på 202 marknader. Zara lanserades på 106 nya marknader.

Därtill har "pick-up points" för Zara lanserats i sju butiker i Milano, Bilbao, Amsterdam, Glasgow, Liverpool, Leicester och en butik Paris.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web02