23948sdkhjf

Så sålde Inditex

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ökade försäljningen under årets första nio månader och gynnades av att inte delta i kampanjaktiviteter.

Spanska mode- och inredningskoncernen Inditex, där bland andra Massimo Dutti, Zara och Pull & Bear ingår, redovisar ett resultat efter skatt på 1,03 miljoner euro för det tredje kvartalet, augusti till oktober, i det brutna räkenskapsåret 2018/2019.

Läs också: Inditex ångar på

Nettoomsättningen uppgick till 6,41 miljarder euro.

Under oktober och november ökade den jämförbara försäljningen med 5 procent. 

Under det andra halvåret 2018 ökade jämförbar försäljning med 3 procent.
Under årets första nio månader omsatte koncernen 18,4 miljarder euro vilket är en tillväxt om 3 procent. Nettovinsten blev 2,4 miljarder euro. I lokala valutor ökade försäljningen med 7 procent.

I rapporten skriver Inditex att "bolaget bestämde sig för att inte delta i kampanjverksamhetsom brett pågått i branschen sedan september" vilket ska ha gynnat bolaget positivt.

Mode- och inredningskoncernen fortsätter att satsa digitalt och för Zara lanserade Inditex en global e-handelsplattform och klädkedjans kollektioner kan köpas digitalt på 202 marknader. Zara lanserades på 106 nya marknader.

Därtill har "pick-up points" för Zara lanserats i sju butiker i Milano, Bilbao, Amsterdam, Glasgow, Liverpool, Leicester och en butik Paris.

Mer om: Inditex | Zara
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Best of Brands med ny ägare

Detaljhandelsprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

"Det är ett fint varumärke med gott renommé"

Best of Brands nya ägare ser goda synergieffekter med sina shoppingklubbar och ska bygga ett starkt digitalt erbjudande också i fysisk butik. Ambitionen är att bli en modeportal med utökat sortiment.

Då får modekedjan ny vd

Så ska Odd Mollys kommunikation stärkas - inleder nytt kreativt samarbete

Plus

Från Nelly till Aéryne

Aéryne är en modestartup med innovativa försäljningsstrategier. Möt Siri Vikman: modevärldens stigande stjärna.

Sandqvist byter läge

Väsk- och accessoarmärket öppnar ny butik i Göteborg i slutet av februari. Ytterligare butik väntar under året för företaget som nu omsätter över 100 miljoner kronor.

Nyhetsbrev

Nu stundar premiär för Löwengrips håraccessoarer

I februari lanseras entreprenören och sociala medierprofilens nya märke Hermine Hold.

Arkiv

Lanserar mässa för sport- och funktionsmaterial

Från kläder till väskor

Hugo Boss överträffade förväntningarna

Butiksnytt
Här öppnar Feet First

Modemärke med ny identitet

Nya ministrar på departementen

Hon blir ny kulturminister.

Jobb & Karriär
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

Här stänger Polarn O. Pyret

På besök från New York

På måndagen besökte 20 studenter från FIT i New York Stockholm Fashion District. Besöket är en del i ett samarbete som ägde rum för tredje året i rad.

"Nu förtjänar vi priset"

För fjärde gången mottar hon Elles prestigefyllda utmärkelse Årets designer.

Butiksnytt
Bestseller på delad yta

Hon är Årets designer

Carin Rodebjer förärades priset som Årets designer av tidningen Elle. Därtill prisades bland andra Maria Nilsdotter och hållbarhetsprojektet Remake.

Vad händer hos Bruno?

Oscar Jacobson öppnar i London

Modestipendiater utsedda

Stockholmarnas favoritcentrum korade

Butiksnytt
Gram öppnar nytt "skouniversum"

”Vi vill förändra skobranschen på riktigt”.

Pep blir Peppercorn igen

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

I dig denim väljer byrå

Här stänger River Island

Stilduo för MQ

Prisas för sjal

Lululemon höjer prognos

Herrmodemässa i siffror

Prisökning på mode

Ikeasfären fortsätter öka i H&M

Butiksnytt
Här öppnar H&M

Tar plats i hållbarhetskrets

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.13