23948sdkhjf

Så sålde Inditex

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ökade försäljningen under årets första nio månader och gynnades av att inte delta i kampanjaktiviteter.

Spanska mode- och inredningskoncernen Inditex, där bland andra Massimo Dutti, Zara och Pull & Bear ingår, redovisar ett resultat efter skatt på 1,03 miljoner euro för det tredje kvartalet, augusti till oktober, i det brutna räkenskapsåret 2018/2019.

Läs också: Inditex ångar på

Nettoomsättningen uppgick till 6,41 miljarder euro.

Under oktober och november ökade den jämförbara försäljningen med 5 procent. 

Under det andra halvåret 2018 ökade jämförbar försäljning med 3 procent.
Under årets första nio månader omsatte koncernen 18,4 miljarder euro vilket är en tillväxt om 3 procent. Nettovinsten blev 2,4 miljarder euro. I lokala valutor ökade försäljningen med 7 procent.

I rapporten skriver Inditex att "bolaget bestämde sig för att inte delta i kampanjverksamhetsom brett pågått i branschen sedan september" vilket ska ha gynnat bolaget positivt.

Mode- och inredningskoncernen fortsätter att satsa digitalt och för Zara lanserade Inditex en global e-handelsplattform och klädkedjans kollektioner kan köpas digitalt på 202 marknader. Zara lanserades på 106 nya marknader.

Därtill har "pick-up points" för Zara lanserats i sju butiker i Milano, Bilbao, Amsterdam, Glasgow, Liverpool, Leicester och en butik Paris.

Mer om: Inditex | Zara
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Team Sportia-butik i konkurs

JD Sports förvärvar sportkedja

Blekt kvartal för MQ - fortsätter rasa

NK-kvarter kan utökas - ska bli självklar modedestination

MQ gör företrädesemission

New Black blir deras plus en

Modemärke inleder samarbete med mobilvarumärket OnePlus.

Nyhetsbrev

Plus

Balenciagas uttolkare

Arkiv

Miss Mary rekryterar från Happy Socks

Underklädesföretaget har ny finanschef och därtill förstärks bolaget med nya namn i styrelsen och i delägarkretsen.

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Jobb & Karriär
Hon går till Boomerang

Hon har klivit på som operativ chef för Boomerang och kommer närmast från Newhouse.

Plus

Svenska herrmodets magnat

Att följa Roger Tjernbergs karriär är att skriva ett stycke svensk textilhistoria. Möt Habits Hederspristagare som blåst liv i två hundraåringar och fått dem att blomstra.

Full transparens för Fristads - milstolpe inom miljödeklaration av plagg

Har tagit fram nytt mätverktyg och vill sätta ny standard.

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Wearegroup hyllar och nytolkar favoritplagg

Kreativ studio har plockat fram åtta plaggmodeller i begränsad upplaga i samarbete med AW Bauer & Co.

Butiksnytt
Les Deux ökar närvaron i Sverige

Givenchy till Pitti Uomo

Synsam flyttar fram positionerna fysiskt med nytt glasögonpalats

Butiksnytt
Nya lägen för Axel Arigato

Plus

Care of Carl till nya nivåer

Henning Källqvist, grundare av Care of Carl, har påbörjat en ny tillväxtresa med majoritetsägaren Litorina.

Vårväder och svaga jämförelsesiffror lyfte modehandeln

Modehandeln vädrade vårluft redan i februari. Mest ökade skohandeln, enligt Stilindex.

Twilfit till Åhléns

Jobb & Karriär
Från rederivärlden till Lindex

Ska utveckla kedjans IT-verksamhet.

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Molino pr fyller på portföljen

XXL rekryterar två - ny Sverigechef på plats

MQ gör nedskrivning

Hon föreslås till H&M

Plus

"Mode har förlorat trendfaktorn"

Etablerar en butik i månaden

Närgången mode-vd lämnar efter internutredning

Kenzas Ivyrevel poppar upp på fler ställen

Då öppnar Uniqlo i Köpenhamn

Victoria's Secret stänger 53 butiker

Nytt garn med återvunna fibrer från Textilhögskolan

Tredje nya Lager 157-butiken i vår

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.129