23948sdkhjf

De ger randen ny hemvist

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Så har Polarn O. Pyret förenklat köpresan och gjort butikerna lättnavigerade.

I mars bytte Polarn O. Pyret butikskostym. Det nya konceptet prisades under Habit Modegalan med branschutmärkelsen Årets Inredningskoncept. I kategorin konkurrerade Polarn O. Pyret med H&M:s Arket och streetwearbutiken Caliroots omnikoncept på Södra Larmgatan i Göteborg.

Läs också: Polarn O. Pyret håller RNB uppe

Av Polarn O. Pyrets butiksnät var flaggskeppet i PK-huset på Hamngatan i Stockholm först att byggas om. Konceptet har hittills rullats ut i 12 butiker – en siffra som vid årsskiftet ska upp till 14.

Konceptet utmärks av ljusa färger, material som trä och sten och lekfulla detaljer som för tankarna till naturen.

Polarn O. Pyret

Omsättning 2017/2018:
765 miljoner kronor.

Rörelseresultat 2017/2018:
43 miljoner kronor.

Antal butiker: 100 egna,
varav 55 i Sverige.

Det nya butiksuttrycket är bara en del i ett omfattande omtag av varumärket som har pågått under två år.

– Vi har uppdaterat hela Polarn O. Pyret; från varumärkesplattformen, designen av kläderna till den visuella profilen. Butikskonceptet är en jätteviktig pusselbit i det arbetet, berättar Petra Stenecker, marknads- och e-handelschef.

Vilka analyser lade grunden för konceptet?

– Vi gjorde en stor varumärkesundersökning hos vår målgrupp som är föräldrar med barn från noll till tio år – i Norge, Sverige och Danmark. Tanken var att vi ville få en bättre förståelse för vad dagens konsument tycker är viktigt. Dessa insikter tog vi med i förändringsarbetet.

Läs också: Modekoncern omnisatsar med nytt centrallager

Och vilka var det?

– Vi såg till exempel att enkelhet är superviktigt för våra kunder som har lite tid och många prioriteringar, inte minst om man är förälder. Det var viktigt för oss att göra köpresan så enkel som möjlig, till exempel genom att göra butiken lättnavigerad. Vi ville också att kläderna skulle få ta plats, vara lätta att hitta och att det skulle vara enkelt att hitta matchande plagg. Vi arbetade utifrån ett garderobstänk. Därför har vi gjort butikerna väldigt ljusa och luftiga.

Den klassiska randen togs särskilt omhand, berättar Petra Stenecker.

– Vi ville bevara och förstärka vårt arv. Randen är därför ett återkommande inslag i butikskonceptet. Till exempel en klädstång som är formad som en bergssilhuett. På den hänger våra randiga tröjor. Ytterplagg, som vi är starka på, är ett annat exempel. Vi ville förstärka kategorin genom att skapa en känsla av nordiskt klimat och utomhuskänsla med tallar. Skaljackan fick också en egen plats på en vägg där alla detaljer presenteras.

Läs också: Barnklädeskedja upplevs mest grön

Vilka digitala element har ni tagit in i butiken?

– Vi har en digital skärm för att förstärka inspirationen med filmer om våra plagg och vår repairservice. Dessutom jobbar vi väldigt mycket med omnikanal. Vi är mitt uppe i arbetet att skapa en helt sömlös upplevelse för kunden. Vi har Ipads som är integrerade med kassan där kunderna kan e-handla och välja leveranssätt. Handlar man online kan man hämta i butik. Det ska vi fortsätta med. Det är en kritisk framgångsfaktor.

Vad är ni mest nöjda med?

– Helheten. Konceptet har också gjort det lättarbetat för butikspersonalen att hänga om eller byta kampanjer, det är inte minst viktigt med dagens snabba tempo, säger Petra Stenecker.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

XXL gör riktad nyemission – grundaren lämnar ordförandeposten

Jobb & Karriär
Nellys vd kliver av

Efterträds tillfälligt av moderbolagets vd Marcus Lindqvist.

Så ska Monki engagera kunderna

Butiksnytt
Här är Gina Tricots nya etableringar

Klart: Kappahls ansökan om avnotering godkänd

Medvetna konsumenter driver på hållbar textilproduktion

Calik Denim leder utvecklingen inom ”ansvarsfullt mode”

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Sandqvist lanserar nytt butiksuttryck på ny marknad

Arkiv

Butiksnytt
Anrik vintagebutik till Stockholm

Broadway & Sons öppnar tillfällig butik i Stockholm i veckan.

Nelly lämnar Falkenberg

Na-kd investerar 40 miljoner i en helt ny affär

Detta är bolagets enskilt största satsning hittills, säger Jarno Vanhatapio till Habit.

Digitalt butikskoncept prisat

Marimekko höjer vinstprognos

Whyreds medgrundare sparkas

Twilfits rekonstruktion: "Vi ska signifikant minska antalet butiker"

Styrelseordförande Otto Drakenberg till Habit om Twilfits väg framåt. "Det är viktigt att vi pekar fingret mot oss själva och att vi inte skyller på olika yttre omständigheter".

Twilfit i rekonstruktion

Underklädeskedjan har över 100 miljoner kronor i skulder.

Floyd växer med fler butiker

Här är den nya vågen av kreatörer

Pure London breddas

Spinnova i investeringsrunda

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Hugo Boss sänker prognos för helåret

Jobb & Karriär
Hon blir ny landschef för Stadium i Sverige

Nu är det klart vem som efterträder Daniel Löfkvist på sportkedjans största marknad.

Butiksnytt
Ny butik för Myrqvist

Öppnar ny butik som är till ytan fem gånger så stor som den första på Grev Turegatan.

Jobb & Karriär
Na-kd rekryterar från Asos och befordrar expansionchefen

H&M majoritetsägare i Sellpy

Indiska hoppas hitta guldkorn i kundernas garderober

Butiksnytt
Na-kd tillbaka i Helsingborg

Wesc ökade förorder: "Ytterligare ett litet steg i rätt riktning"

Vintagekoncept vill öppna i Stockholm

Ny e-handelsfusion i outdoorbranschen

Jobb & Karriär
Från Eton till Nordic Leather Group

Snart nyöppnar Hede Fashion Outlet

Afound byter kurs – ska satsa mer digitalt

Barnklädesföretag tilldelas formpris

Uniqlo har öppnat i Indien – fler butiker väntar

Här öppnar H&M syateljé

Strumpbolaget flyttar igen

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.124