23948sdkhjf

De ger randen ny hemvist

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Så har Polarn O. Pyret förenklat köpresan och gjort butikerna lättnavigerade.

I mars bytte Polarn O. Pyret butikskostym. Det nya konceptet prisades under Habit Modegalan med branschutmärkelsen Årets Inredningskoncept. I kategorin konkurrerade Polarn O. Pyret med H&M:s Arket och streetwearbutiken Caliroots omnikoncept på Södra Larmgatan i Göteborg.

Läs också: Polarn O. Pyret håller RNB uppe

Av Polarn O. Pyrets butiksnät var flaggskeppet i PK-huset på Hamngatan i Stockholm först att byggas om. Konceptet har hittills rullats ut i 12 butiker – en siffra som vid årsskiftet ska upp till 14.

Konceptet utmärks av ljusa färger, material som trä och sten och lekfulla detaljer som för tankarna till naturen.

Polarn O. Pyret

Omsättning 2017/2018:
765 miljoner kronor.

Rörelseresultat 2017/2018:
43 miljoner kronor.

Antal butiker: 100 egna,
varav 55 i Sverige.

Det nya butiksuttrycket är bara en del i ett omfattande omtag av varumärket som har pågått under två år.

– Vi har uppdaterat hela Polarn O. Pyret; från varumärkesplattformen, designen av kläderna till den visuella profilen. Butikskonceptet är en jätteviktig pusselbit i det arbetet, berättar Petra Stenecker, marknads- och e-handelschef.

Vilka analyser lade grunden för konceptet?

– Vi gjorde en stor varumärkesundersökning hos vår målgrupp som är föräldrar med barn från noll till tio år – i Norge, Sverige och Danmark. Tanken var att vi ville få en bättre förståelse för vad dagens konsument tycker är viktigt. Dessa insikter tog vi med i förändringsarbetet.

Läs också: Modekoncern omnisatsar med nytt centrallager

Och vilka var det?

– Vi såg till exempel att enkelhet är superviktigt för våra kunder som har lite tid och många prioriteringar, inte minst om man är förälder. Det var viktigt för oss att göra köpresan så enkel som möjlig, till exempel genom att göra butiken lättnavigerad. Vi ville också att kläderna skulle få ta plats, vara lätta att hitta och att det skulle vara enkelt att hitta matchande plagg. Vi arbetade utifrån ett garderobstänk. Därför har vi gjort butikerna väldigt ljusa och luftiga.

Den klassiska randen togs särskilt omhand, berättar Petra Stenecker.

– Vi ville bevara och förstärka vårt arv. Randen är därför ett återkommande inslag i butikskonceptet. Till exempel en klädstång som är formad som en bergssilhuett. På den hänger våra randiga tröjor. Ytterplagg, som vi är starka på, är ett annat exempel. Vi ville förstärka kategorin genom att skapa en känsla av nordiskt klimat och utomhuskänsla med tallar. Skaljackan fick också en egen plats på en vägg där alla detaljer presenteras.

Läs också: Här stänger Polarn O. Pyret

Vilka digitala element har ni tagit in i butiken?

– Vi har en digital skärm för att förstärka inspirationen med filmer om våra plagg och vår repairservice. Dessutom jobbar vi väldigt mycket med omnikanal. Vi är mitt uppe i arbetet att skapa en helt sömlös upplevelse för kunden. Vi har Ipads som är integrerade med kassan där kunderna kan e-handla och välja leveranssätt. Handlar man online kan man hämta i butik. Det ska vi fortsätta med. Det är en kritisk framgångsfaktor.

Vad är ni mest nöjda med?

– Helheten. Konceptet har också gjort det lättarbetat för butikspersonalen att hänga om eller byta kampanjer, det är inte minst viktigt med dagens snabba tempo, säger Petra Stenecker.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
1

Sålde 10 000 jackor på ett halvår – så gör Norrsken

Lanserade jackvarumärket i september i fjol.

Sportkedjans vd lämnar – efter två månader

Går efter intern granskning av uppmärksammade Facebookinlägg.

Klarna öppnar pop up-butik

Svensk Handel: ”Dyra paketleveranser en alarmerande konkurrensnackdel”

Giambattista Valli för H&M

Modekedjan gör två släpp av årets designsamarbete.

1

Skobolag lanserar ny e-handel

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Vd-skifte hos Inditex

Den spanska modekoncernen väntas byta vd i sommar.

Arkiv

Så ser nya Henri Lloyd ut

Blickar framåt med ny logga och sajt.

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

Nordiska Etikettbolaget i nya händer

DK Company säljer två märken – efter en vecka i koncernens ägo

Indiska släpper barnmodekollektion

Plockar in plagg till yngre barn.

House of Dagmar uppmanar till ökad transparens

Modeföretaget lanserar ny etikett och märkning; Good Choice.

UO hoppar på prenumerationståget

Öresund ökar i MQ

Athleisure à la puddingproducent

Butiksnytt
Butik för Sophie by Sophie

176 miljoner till MQ

Svensk kliver in i ny roll hos amerikansk modejätte

Comeback för Årets Modebutik i Habit Modegalan

Om plast i haven och framtidens designutmaningar

Bada i CDLP

Byter Bruket mot Tuna Park

Scorett prisas för helhetsupplevelse

Här stänger Åhléns också

Wood Wood öppnar i London

Jobb & Karriär
Från Nelly till Lyko

Ny yta för reseffekter

Jobb & Karriär
Han går till Day Et

Odd Molly väljer Norrköping

Utmärkelse till Kavat

Ny tillfällig butik för CQP

Får ansvar för Jacket Required och Moda

Jobb & Karriär
Före detta landschef hos H&M till Cervera

Jobb & Karriär
Kliver in i Stig Fram

Campadre fälld av RO

Se alla Företagens egna nyheter

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.139