23948sdkhjf

De ger randen ny hemvist

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Så har Polarn O. Pyret förenklat köpresan och gjort butikerna lättnavigerade.

I mars bytte Polarn O. Pyret butikskostym. Det nya konceptet prisades under Habit Modegalan med branschutmärkelsen Årets Inredningskoncept. I kategorin konkurrerade Polarn O. Pyret med H&M:s Arket och streetwearbutiken Caliroots omnikoncept på Södra Larmgatan i Göteborg.

Läs också: Polarn O. Pyret håller RNB uppe

Av Polarn O. Pyrets butiksnät var flaggskeppet i PK-huset på Hamngatan i Stockholm först att byggas om. Konceptet har hittills rullats ut i 12 butiker – en siffra som vid årsskiftet ska upp till 14.

Konceptet utmärks av ljusa färger, material som trä och sten och lekfulla detaljer som för tankarna till naturen.

Polarn O. Pyret

Omsättning 2017/2018:
765 miljoner kronor.

Rörelseresultat 2017/2018:
43 miljoner kronor.

Antal butiker: 100 egna,
varav 55 i Sverige.

Det nya butiksuttrycket är bara en del i ett omfattande omtag av varumärket som har pågått under två år.

– Vi har uppdaterat hela Polarn O. Pyret; från varumärkesplattformen, designen av kläderna till den visuella profilen. Butikskonceptet är en jätteviktig pusselbit i det arbetet, berättar Petra Stenecker, marknads- och e-handelschef.

Vilka analyser lade grunden för konceptet?

– Vi gjorde en stor varumärkesundersökning hos vår målgrupp som är föräldrar med barn från noll till tio år – i Norge, Sverige och Danmark. Tanken var att vi ville få en bättre förståelse för vad dagens konsument tycker är viktigt. Dessa insikter tog vi med i förändringsarbetet.

Läs också: Modekoncern omnisatsar med nytt centrallager

Och vilka var det?

– Vi såg till exempel att enkelhet är superviktigt för våra kunder som har lite tid och många prioriteringar, inte minst om man är förälder. Det var viktigt för oss att göra köpresan så enkel som möjlig, till exempel genom att göra butiken lättnavigerad. Vi ville också att kläderna skulle få ta plats, vara lätta att hitta och att det skulle vara enkelt att hitta matchande plagg. Vi arbetade utifrån ett garderobstänk. Därför har vi gjort butikerna väldigt ljusa och luftiga.

Den klassiska randen togs särskilt omhand, berättar Petra Stenecker.

– Vi ville bevara och förstärka vårt arv. Randen är därför ett återkommande inslag i butikskonceptet. Till exempel en klädstång som är formad som en bergssilhuett. På den hänger våra randiga tröjor. Ytterplagg, som vi är starka på, är ett annat exempel. Vi ville förstärka kategorin genom att skapa en känsla av nordiskt klimat och utomhuskänsla med tallar. Skaljackan fick också en egen plats på en vägg där alla detaljer presenteras.

Läs också: Här stänger Polarn O. Pyret

Vilka digitala element har ni tagit in i butiken?

– Vi har en digital skärm för att förstärka inspirationen med filmer om våra plagg och vår repairservice. Dessutom jobbar vi väldigt mycket med omnikanal. Vi är mitt uppe i arbetet att skapa en helt sömlös upplevelse för kunden. Vi har Ipads som är integrerade med kassan där kunderna kan e-handla och välja leveranssätt. Handlar man online kan man hämta i butik. Det ska vi fortsätta med. Det är en kritisk framgångsfaktor.

Vad är ni mest nöjda med?

– Helheten. Konceptet har också gjort det lättarbetat för butikspersonalen att hänga om eller byta kampanjer, det är inte minst viktigt med dagens snabba tempo, säger Petra Stenecker.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Generationsskifte hos Hestra

Fjärde generationen tar över ledningen i handskföretaget.

Fortsatt stora utmaningar för WeSC

H&M-butik i ny stass

XXL riggade siffror för att kunna ange höga rabatter

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

Nelly söker ny logistiklösning

Nyhetsbrev

1

Här tappas oftast modekunden – kedjan som lyckas bäst i provrummet

Arkiv

Säger tack med kampanj

Sålde 1 240 par strumpor på en helg. Nu firas ettårsdagen med buller och bång.

Fortsatt supertrögt för Odd Molly

Ny ägare till Rayville

HABIT PÅ STOCKHOLM FASHION DISTRICT: Danska ägaren tror på comeback i Sverige och internationellt.

Så kan ett framtidslöfte se ut

Så sålde Björn Borg

Lovprisade hållbarhetsess

Bite Studios, Atacac, Nudie jeans och Re:newcell förärades på onsdagen hållbarhetspriset Encouragement for Action

Lätta fötter på Nordic Shoe and Bag Fair

HABIT PÅ STOCKHOLM FASHION DISTRICT: Utställarna bjuder på gångvänligt skomode inför 2020 med en uppsjö av enkla sandaler till flerfärgade klumpsneakers.

Muji: "Vi vill växa i Europa”

På fredag öppnar den japanska kedjan ny butik om 1 216 kvadratmeter i egen regi på Åhléns city i Stockholm. En stor del av ytan är mode.

Boozt förbättrar resultatet – men förlorar medgrundare

Boozt förvärvar dansk apputvecklare

Morris Stockholm skiftar vd och letar ny butikslokal

Modebolaget letar inte bara nytt butiksläge i Stockholms city utan även ny vd då Magnus Åberg lämnade posten i slutet av juni i år.

By Malina lanserar sportplagg

Modemärket breddar ånyo kollektionen.

Här stänger H&M

Avavav flyttar fokus

Ilse Jacobsen satsar i Sverige

Trädgårdsprofil i Indiskas kampanj

Ny storägare i Caliroots

Här öppnar Newbie härnäst

Jobb & Karriär
Från Silva till Arbesko

Miljömärkt på mässan

Butik för Brothers i konkurs

Butiksnytt
Då öppnar Jeansbolagets nästa butik

Stockmann underpresterar och byter vd

Revolver bygger ut – blir två mässor

Scotch & Soda med ny byrå

Tolv till Illum

Nu öppnar Depop fysiskt i Europa

Näst största ägaren minskar i Kappahl

Får Jott på sin lott

Se alla Företagens egna nyheter

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.151