23948sdkhjf

De ger randen ny hemvist

Så har Polarn O. Pyret förenklat köpresan och gjort butikerna lättnavigerade.

I mars bytte Polarn O. Pyret butikskostym. Det nya konceptet prisades under Habit Modegalan med branschutmärkelsen Årets Inredningskoncept. I kategorin konkurrerade Polarn O. Pyret med H&M:s Arket och streetwearbutiken Caliroots omnikoncept på Södra Larmgatan i Göteborg.

Av Polarn O. Pyrets butiksnät var flaggskeppet i PK-huset på Hamngatan i Stockholm först att byggas om. Konceptet har hittills rullats ut i 12 butiker – en siffra som vid årsskiftet ska upp till 14.

Konceptet utmärks av ljusa färger, material som trä och sten och lekfulla detaljer som för tankarna till naturen.

Polarn O. Pyret

Omsättning 2017/2018:
765 miljoner kronor.

Rörelseresultat 2017/2018:
43 miljoner kronor.

Antal butiker: 100 egna,
varav 55 i Sverige.

Det nya butiksuttrycket är bara en del i ett omfattande omtag av varumärket som har pågått under två år.

– Vi har uppdaterat hela Polarn O. Pyret; från varumärkesplattformen, designen av kläderna till den visuella profilen. Butikskonceptet är en jätteviktig pusselbit i det arbetet, berättar Petra Stenecker, marknads- och e-handelschef.

Vilka analyser lade grunden för konceptet?

– Vi gjorde en stor varumärkesundersökning hos vår målgrupp som är föräldrar med barn från noll till tio år – i Norge, Sverige och Danmark. Tanken var att vi ville få en bättre förståelse för vad dagens konsument tycker är viktigt. Dessa insikter tog vi med i förändringsarbetet.

Och vilka var det?

– Vi såg till exempel att enkelhet är superviktigt för våra kunder som har lite tid och många prioriteringar, inte minst om man är förälder. Det var viktigt för oss att göra köpresan så enkel som möjlig, till exempel genom att göra butiken lättnavigerad. Vi ville också att kläderna skulle få ta plats, vara lätta att hitta och att det skulle vara enkelt att hitta matchande plagg. Vi arbetade utifrån ett garderobstänk. Därför har vi gjort butikerna väldigt ljusa och luftiga.

Den klassiska randen togs särskilt omhand, berättar Petra Stenecker.

– Vi ville bevara och förstärka vårt arv. Randen är därför ett återkommande inslag i butikskonceptet. Till exempel en klädstång som är formad som en bergssilhuett. På den hänger våra randiga tröjor. Ytterplagg, som vi är starka på, är ett annat exempel. Vi ville förstärka kategorin genom att skapa en känsla av nordiskt klimat och utomhuskänsla med tallar. Skaljackan fick också en egen plats på en vägg där alla detaljer presenteras.

Vilka digitala element har ni tagit in i butiken?

– Vi har en digital skärm för att förstärka inspirationen med filmer om våra plagg och vår repairservice. Dessutom jobbar vi väldigt mycket med omnikanal. Vi är mitt uppe i arbetet att skapa en helt sömlös upplevelse för kunden. Vi har Ipads som är integrerade med kassan där kunderna kan e-handla och välja leveranssätt. Handlar man online kan man hämta i butik. Det ska vi fortsätta med. Det är en kritisk framgångsfaktor.

Vad är ni mest nöjda med?

– Helheten. Konceptet har också gjort det lättarbetat för butikspersonalen att hänga om eller byta kampanjer, det är inte minst viktigt med dagens snabba tempo, säger Petra Stenecker.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094