23948sdkhjf

De ger randen ny hemvist

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Så har Polarn O. Pyret förenklat köpresan och gjort butikerna lättnavigerade.

I mars bytte Polarn O. Pyret butikskostym. Det nya konceptet prisades under Habit Modegalan med branschutmärkelsen Årets Inredningskoncept. I kategorin konkurrerade Polarn O. Pyret med H&M:s Arket och streetwearbutiken Caliroots omnikoncept på Södra Larmgatan i Göteborg.

Läs också: Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Av Polarn O. Pyrets butiksnät var flaggskeppet i PK-huset på Hamngatan i Stockholm först att byggas om. Konceptet har hittills rullats ut i 12 butiker – en siffra som vid årsskiftet ska upp till 14.

Konceptet utmärks av ljusa färger, material som trä och sten och lekfulla detaljer som för tankarna till naturen.

Polarn O. Pyret

Omsättning 2017/2018:
765 miljoner kronor.

Rörelseresultat 2017/2018:
43 miljoner kronor.

Antal butiker: 100 egna,
varav 55 i Sverige.

Det nya butiksuttrycket är bara en del i ett omfattande omtag av varumärket som har pågått under två år.

– Vi har uppdaterat hela Polarn O. Pyret; från varumärkesplattformen, designen av kläderna till den visuella profilen. Butikskonceptet är en jätteviktig pusselbit i det arbetet, berättar Petra Stenecker, marknads- och e-handelschef.

Vilka analyser lade grunden för konceptet?

– Vi gjorde en stor varumärkesundersökning hos vår målgrupp som är föräldrar med barn från noll till tio år – i Norge, Sverige och Danmark. Tanken var att vi ville få en bättre förståelse för vad dagens konsument tycker är viktigt. Dessa insikter tog vi med i förändringsarbetet.

Läs också: Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Och vilka var det?

– Vi såg till exempel att enkelhet är superviktigt för våra kunder som har lite tid och många prioriteringar, inte minst om man är förälder. Det var viktigt för oss att göra köpresan så enkel som möjlig, till exempel genom att göra butiken lättnavigerad. Vi ville också att kläderna skulle få ta plats, vara lätta att hitta och att det skulle vara enkelt att hitta matchande plagg. Vi arbetade utifrån ett garderobstänk. Därför har vi gjort butikerna väldigt ljusa och luftiga.

Den klassiska randen togs särskilt omhand, berättar Petra Stenecker.

– Vi ville bevara och förstärka vårt arv. Randen är därför ett återkommande inslag i butikskonceptet. Till exempel en klädstång som är formad som en bergssilhuett. På den hänger våra randiga tröjor. Ytterplagg, som vi är starka på, är ett annat exempel. Vi ville förstärka kategorin genom att skapa en känsla av nordiskt klimat och utomhuskänsla med tallar. Skaljackan fick också en egen plats på en vägg där alla detaljer presenteras.

Läs också: RNB:s vd: "Vi planerar inte att stänga på NK"

Vilka digitala element har ni tagit in i butiken?

– Vi har en digital skärm för att förstärka inspirationen med filmer om våra plagg och vår repairservice. Dessutom jobbar vi väldigt mycket med omnikanal. Vi är mitt uppe i arbetet att skapa en helt sömlös upplevelse för kunden. Vi har Ipads som är integrerade med kassan där kunderna kan e-handla och välja leveranssätt. Handlar man online kan man hämta i butik. Det ska vi fortsätta med. Det är en kritisk framgångsfaktor.

Vad är ni mest nöjda med?

– Helheten. Konceptet har också gjort det lättarbetat för butikspersonalen att hänga om eller byta kampanjer, det är inte minst viktigt med dagens snabba tempo, säger Petra Stenecker.

Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

G-star Raw i konkurs i Sverige

Tolv butiker läggs ned och 80 anställda berörs.

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

1

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Åhléns först ut när Uber lanserar snabbleverans av kläder och prylar

Uber lanserar i dag den nya leveranstjänsten Uber Direct som fokuserar på kläder, accessoarer, prylar och varor.

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Företaget fortsätter att expandera på flera marknader trots coronakrisen.

Nyhetsbrev

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Arkiv

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Lanseringsdags för The Wiman

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.174