23948sdkhjf

Julklappar för 23 miljarder

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Men handeln ökar måttligt i jämförelse med inkomsterna.

Den svenska julhandeln kommer att öka i med 3 procent i år, det beräknar Svensk Handel i sin julhandelsprognos. Totalt beräknas svenskarna köpa julklappar för 23 miljarder vilket innebär att genomsnittssvensken kommer att lägga ner 3 300 kronor på julklappar i år.

Läs också: Kraftig ökning av konkurser

Även om julhandeln ökar är den ökningen måttlig i jämförelse med hushållens inkomster och konjunkturen i stort. Förklaringen till den här "måttfullheten" tros bland annat bero på att kunderna i större utsträckning lägger pengar på upplevelser och resor samt att försäljningstillfällen som Black Friday och Singles Day ökat i omfattning. Ungefär tre miljarder kronor av julklappsköpen har skett redan i november

Näthandeln fortsätter även den att öka, 36 procent av konsumenterna köper majoriteten av sina julklappar online och nästan 60 procent uppger att de kommer att köpa några julklappar online.

Samtidigt som julhandeln ökar uppger 30 procent av de tillfrågade att de tänker dra ner på sitt handlande av klappar i jämförelse med året innan. Förra året låg den siffran på 25 procent.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
& Other Stories öppnar Varuhuset

En blinkning till en tidigare hyresgäst.

Plus

Med blick för snabba affärer

På sex år har Chiquelle nått 40 miljoner kronor i omsättning. Så här bygger vd Pouya Boland e-handelsbolagets framgångar.

Frank Dandy växer digitalt

H&M bjuder på transparens på produktnivå

Jobb & Karriär
Nya chefer hos Indiska ska bidra med digital kompetens

JC ansöker om att avsluta rekonstruktionen: "syftet antas inte bli uppnått"

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Jumperfabriken väljer varuhus

Fortsätter öppna pop up-butiker för att nå nya kunder.

Arkiv

Blankdays testar USA – öppnar pop up i New York

Ska etableras internationellt.

Stockmann sänker prognos

Trög utveckling för Åhléns modedel

Studio för Eduards Accessories

Daniel Wellington ökar utdelningen

Kappahl nyöppnar med showroom och nya Kids-konceptet

Modekedjan nyöppnar butik i Göteborg med senaste tillskottet och satsar därtill på showroom.

"Konsumenten vilseleds om hållbar bomull"

Snedvriden konkurrens när ickehållbar bomull marknadsförs som hållbar, enligt färsk debattartikel.

Plus

Only på butiksoffensiv i Sverige

Danska Only Stores storsatsar med flera hundra butiksöppningar i Europa och ett femtiotal i Sverige. – Vi tror på fysisk retail, säger Jens Kristian Holberg, regionchef på Only Stores i Sverige.

Plus

Hundraåring återuppstår i Kiruna

När Kirunas stadskärna rivs och en ny byggs, väntar en ny era för handlarna. Följ med till staden som genomgår en världsunik omvandling.

Jobb & Karriär
Från NA-KD till Yaytrade

Marknadsplatsen rekryterar från modehandlaren.

Tre modebutiker i Helsingborg i konkurs på kort tid

Så mycket ska Sportamore växa

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

By Malina lanserar barnkläder

Danska Zizzi sålt

Återvinn med Arket

Jobb & Karriär
Hon ska arbeta med Morris Stockholm

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Prisad modeduo inspireras av eget bröllop

Vilka vinner i år? - gör din röst hörd

Datum för tre kommande CFW släppta

Lågprismodekedja i konkurs

Levi Strauss planerar öppna 100 butiker

Föreslås till skohandlaren

Prisas av Divas och Svenskt Sportforum

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Butiksnytt
Esprit öppnar nytt i Linköping

Vintagemode hos & Other Stories

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.147