23948sdkhjf

Julklappar för 23 miljarder

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Men handeln ökar måttligt i jämförelse med inkomsterna.

Den svenska julhandeln kommer att öka i med 3 procent i år, det beräknar Svensk Handel i sin julhandelsprognos. Totalt beräknas svenskarna köpa julklappar för 23 miljarder vilket innebär att genomsnittssvensken kommer att lägga ner 3 300 kronor på julklappar i år.

Läs också: Kraftig ökning av konkurser

Även om julhandeln ökar är den ökningen måttlig i jämförelse med hushållens inkomster och konjunkturen i stort. Förklaringen till den här "måttfullheten" tros bland annat bero på att kunderna i större utsträckning lägger pengar på upplevelser och resor samt att försäljningstillfällen som Black Friday och Singles Day ökat i omfattning. Ungefär tre miljarder kronor av julklappsköpen har skett redan i november

Näthandeln fortsätter även den att öka, 36 procent av konsumenterna köper majoriteten av sina julklappar online och nästan 60 procent uppger att de kommer att köpa några julklappar online.

Samtidigt som julhandeln ökar uppger 30 procent av de tillfrågade att de tänker dra ner på sitt handlande av klappar i jämförelse med året innan. Förra året låg den siffran på 25 procent.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Minskad modeförsäljning för Lexington Company

Satsar fysiskt och med e-handel i Europa

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Stinaa.J till Åhléns

Skomärket satsar med första återförsäljare.

Här öppnar varuhusjätten outlet

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Nyhetsbrev

Karl Lagerfeld död

Arkiv
Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Sportamore lägger till marknad

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Our Legacy bygger ut

Butiken i London utökas.

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Bubbleroom blickar mot öst

Ny vd till Pandora

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Tvärstopp för Odd Molly

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Stärkt Lindex

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

Här bygger H&M om och ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.13