23948sdkhjf

Nya krav på modeindustrin

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Nu lanseras UN Fashion Industry Charter for Climate Action vid klimattoppmöte COP24. Och det står klart att en gemensam kraftsamling krävs för att minska enorma växthusgasutsläpp.

I dag presenteras the UN Fashion Industry Charter for Climate Action på klimattoppmötet i polska Katowice och FN:s klimatkonvention vill nu samla aktörer inom den globala modeindustrin för en nödvändig gemensam kraftansamling.

Uppdraget är att få företagen att signera ett dokumentet som innehåller 16 punkter, som stödjer målen i Parisavtalet, och förbinda sig till 30 procent minskning av utsläpp av växthusgaser i scope 1, 2 och 3 i Greenhouse Gas Protocol Corporate Standard år 2030, mot en baslinje som är satt senast 2015. Medlemmarna förbinder sig även att arbeta tillsammans för att utveckla lösningar mot målen.

En av punkterna handlar om materialval och att välja det med låg klimatpåverkan utan att negativt påverka andra hållbarhetsaspekter. 

 - I grund och botten är detta en viktig punkt, men det är viktigt att förstå att begrepp som ”hållbara material” i princip inte har mening – man måste relatera till funktion. Om ett material är mer eller mindre hållbart beror inte enbart på hur det är framställt utan hur man använder det och vad som hade varit alternativet, säger Dr Sandra Roos, klimatforskare inom modeindustrin för Mistra Future Fashion i en kommentar.

Modeindustrin och textilproduktion står för 1,2 miljarder ton växthusgasutsläpp årligen vilket är mer än alla internationella flyg och sjöfart kombinerat, enligt ett pressmeddelande från Mistra Future Fashion.

Där framgår att 70 procent av ett plaggs klimatpåverkan sker innan det nått butiken.

I förra veckan presenterades de svenska initiativet STICA, Swedish Textile Initiative for Climate Action, där svenska aktörer ska samlas för att arbeta tillsammans för att u dokumentets 16 punkter.

Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Företaget fortsätter att expandera på flera marknader trots coronakrisen.

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Nyhetsbrev

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Arkiv

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Lanseringsdags för The Wiman

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Här stänger ännu ett Åhléns – fjärde nedlagda varuhuset på ett år

Gina Tricot stänger butikerna i Tyskland

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Ännu ett styrelseuppdrag för Tretorns vd

XXL ser ljusning

Kinnevik storsäljer i Zalando

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.125