23948sdkhjf

Nya krav på modeindustrin

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Nu lanseras UN Fashion Industry Charter for Climate Action vid klimattoppmöte COP24. Och det står klart att en gemensam kraftsamling krävs för att minska enorma växthusgasutsläpp.

I dag presenteras the UN Fashion Industry Charter for Climate Action på klimattoppmötet i polska Katowice och FN:s klimatkonvention vill nu samla aktörer inom den globala modeindustrin för en nödvändig gemensam kraftansamling.

Uppdraget är att få företagen att signera ett dokumentet som innehåller 16 punkter, som stödjer målen i Parisavtalet, och förbinda sig till 30 procent minskning av utsläpp av växthusgaser i scope 1, 2 och 3 i Greenhouse Gas Protocol Corporate Standard år 2030, mot en baslinje som är satt senast 2015. Medlemmarna förbinder sig även att arbeta tillsammans för att utveckla lösningar mot målen.

En av punkterna handlar om materialval och att välja det med låg klimatpåverkan utan att negativt påverka andra hållbarhetsaspekter. 

 - I grund och botten är detta en viktig punkt, men det är viktigt att förstå att begrepp som ”hållbara material” i princip inte har mening – man måste relatera till funktion. Om ett material är mer eller mindre hållbart beror inte enbart på hur det är framställt utan hur man använder det och vad som hade varit alternativet, säger Dr Sandra Roos, klimatforskare inom modeindustrin för Mistra Future Fashion i en kommentar.

Modeindustrin och textilproduktion står för 1,2 miljarder ton växthusgasutsläpp årligen vilket är mer än alla internationella flyg och sjöfart kombinerat, enligt ett pressmeddelande från Mistra Future Fashion.

Där framgår att 70 procent av ett plaggs klimatpåverkan sker innan det nått butiken.

I förra veckan presenterades de svenska initiativet STICA, Swedish Textile Initiative for Climate Action, där svenska aktörer ska samlas för att arbeta tillsammans för att u dokumentets 16 punkter.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Best of Brands med ny ägare

Detaljhandelsprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

"Det är ett fint varumärke med gott renommé"

Best of Brands nya ägare ser goda synergieffekter med sina shoppingklubbar och ska bygga ett starkt digitalt erbjudande också i fysisk butik. Ambitionen är att bli en modeportal med utökat sortiment.

Då får modekedjan ny vd

Så ska Odd Mollys kommunikation stärkas - inleder nytt kreativt samarbete

Sandqvist byter läge

Väsk- och accessoarmärket öppnar ny butik i Göteborg i slutet av februari. Ytterligare butik väntar under året för företaget som nu omsätter över 100 miljoner kronor.

Plus

Från Nelly till Aéryne

Aéryne är en modestartup med innovativa försäljningsstrategier. Möt Siri Vikman: modevärldens stigande stjärna.

Nyhetsbrev

Nu stundar premiär för Löwengrips håraccessoarer

I februari lanseras entreprenören och sociala medierprofilens nya märke Hermine Hold.

Arkiv

Lanserar mässa för sport- och funktionsmaterial

Från kläder till väskor

Hugo Boss överträffade förväntningarna

Butiksnytt
Här öppnar Feet First

Modemärke med ny identitet

Här stänger Polarn O. Pyret

Nya ministrar på departementen

Hon blir ny kulturminister.

Jobb & Karriär
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

På besök från New York

På måndagen besökte 20 studenter från FIT i New York Stockholm Fashion District. Besöket är en del i ett samarbete som ägde rum för tredje året i rad.

"Nu förtjänar vi priset"

För fjärde gången mottar hon Elles prestigefyllda utmärkelse Årets designer.

Butiksnytt
Bestseller på delad yta

Hon är Årets designer

Carin Rodebjer förärades priset som Årets designer av tidningen Elle. Därtill prisades bland andra Maria Nilsdotter och hållbarhetsprojektet Remake.

Vad händer hos Bruno?

Oscar Jacobson öppnar i London

Modestipendiater utsedda

Stockholmarnas favoritcentrum korade

Butiksnytt
Gram öppnar nytt "skouniversum"

”Vi vill förändra skobranschen på riktigt”.

Pep blir Peppercorn igen

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

I dig denim väljer byrå

Här stänger River Island

Stilduo för MQ

Prisas för sjal

Lululemon höjer prognos

Herrmodemässa i siffror

Prisökning på mode

Ikeasfären fortsätter öka i H&M

Butiksnytt
Här öppnar H&M

Tar plats i hållbarhetskrets

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.136