23948sdkhjf

Nya krav på modeindustrin

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Nu lanseras UN Fashion Industry Charter for Climate Action vid klimattoppmöte COP24. Och det står klart att en gemensam kraftsamling krävs för att minska enorma växthusgasutsläpp.

I dag presenteras the UN Fashion Industry Charter for Climate Action på klimattoppmötet i polska Katowice och FN:s klimatkonvention vill nu samla aktörer inom den globala modeindustrin för en nödvändig gemensam kraftansamling.

Uppdraget är att få företagen att signera ett dokumentet som innehåller 16 punkter, som stödjer målen i Parisavtalet, och förbinda sig till 30 procent minskning av utsläpp av växthusgaser i scope 1, 2 och 3 i Greenhouse Gas Protocol Corporate Standard år 2030, mot en baslinje som är satt senast 2015. Medlemmarna förbinder sig även att arbeta tillsammans för att utveckla lösningar mot målen.

En av punkterna handlar om materialval och att välja det med låg klimatpåverkan utan att negativt påverka andra hållbarhetsaspekter. 

 - I grund och botten är detta en viktig punkt, men det är viktigt att förstå att begrepp som ”hållbara material” i princip inte har mening – man måste relatera till funktion. Om ett material är mer eller mindre hållbart beror inte enbart på hur det är framställt utan hur man använder det och vad som hade varit alternativet, säger Dr Sandra Roos, klimatforskare inom modeindustrin för Mistra Future Fashion i en kommentar.

Modeindustrin och textilproduktion står för 1,2 miljarder ton växthusgasutsläpp årligen vilket är mer än alla internationella flyg och sjöfart kombinerat, enligt ett pressmeddelande från Mistra Future Fashion.

Där framgår att 70 procent av ett plaggs klimatpåverkan sker innan det nått butiken.

I förra veckan presenterades de svenska initiativet STICA, Swedish Textile Initiative for Climate Action, där svenska aktörer ska samlas för att arbeta tillsammans för att u dokumentets 16 punkter.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Från H&M till Gant

Rodebjer får ny vd i höst

Lämnar Acne Studios för Rodebjer, uppger Di Weekend.

Jobb & Karriär
NK med ny marknadschef

Tillträder i november och kommer närmast från Kasthall.

Så sålde New Wave

Jobb & Karriär
De går till Nilson group

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

Nyhetsbrev

Fortsatt stora utmaningar för WeSC

Arkiv

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

XXL riggade siffror för att kunna ange höga rabatter

Nelly söker ny logistiklösning

H&M-butik i ny stass

Syateljé, utvalt sortiment, nytt inredningskoncept och uthyrning av plagg blir nyheter i H&M:s omgjorda butik vid Sergels torg som öppnar i höst.

Jobb & Karriär
Generationsskifte hos Hestra

Fjärde generationen tar över ledningen i handskföretaget.

1

Här tappas oftast modekunden – kedjan som lyckas bäst i provrummet

Säger tack med kampanj

Sålde 1 240 par strumpor på en helg. Nu firas ettårsdagen med buller och bång.

Ny ägare till Rayville

HABIT PÅ STOCKHOLM FASHION DISTRICT: Danska ägaren tror på comeback i Sverige och internationellt.

Så kan ett framtidslöfte se ut

Fortsatt supertrögt för Odd Molly

Så sålde Björn Borg

Lovprisade hållbarhetsess

Bite Studios, Atacac, Nudie jeans och Re:newcell förärades på onsdagen hållbarhetspriset Encouragement for Action

Lätta fötter på Nordic Shoe and Bag Fair

HABIT PÅ STOCKHOLM FASHION DISTRICT: Utställarna bjuder på gångvänligt skomode inför 2020 med en uppsjö av enkla sandaler till flerfärgade klumpsneakers.

Muji: "Vi vill växa i Europa”

På fredag öppnar den japanska kedjan ny butik om 1 216 kvadratmeter i egen regi på Åhléns city i Stockholm. En stor del av ytan är mode.

Boozt förbättrar resultatet – men förlorar medgrundare

Boozt förvärvar dansk apputvecklare

Morris Stockholm skiftar vd och letar ny butikslokal

Modebolaget letar inte bara nytt butiksläge i Stockholms city utan även ny vd då Magnus Åberg lämnade posten i slutet av juni i år.

Här stänger H&M

Här öppnar Newbie härnäst

Miljömärkt på mässan

Jobb & Karriär
Från Silva till Arbesko

Butik för Brothers i konkurs

Butiksnytt
Då öppnar Jeansbolagets nästa butik

Stockmann underpresterar och byter vd

Revolver bygger ut – blir två mässor

Scotch & Soda med ny byrå

Tolv till Illum

Näst största ägaren minskar i Kappahl

Nu öppnar Depop fysiskt i Europa

Se alla Företagens egna nyheter

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.143