23948sdkhjf

Ska växla upp internationellt

Lanserar ny plattform för att driva mer trafik från influencer till e-handlare.

Under det gångna året har Apprl tagit in 22 miljoner kronor i kapital från nuvarande investerare som bland andra Spintop Ventures, Backstage Invest och Jonas Meerits, från bland andra Happy Socks och Eleven, och Magnus Sandberg från Google.

Kapitalet ska användas till internationell expansion och fortsatta tekniska investeringar.

I dag lanseras även en ny plattform där en av huvudfunktionerna är ett AI-baserat verktyg som att de som använder verktyget ska skapa personliga produktrekommendationer.

Influencer, bloggare och tidningar driver idag försäljningen till e-handlare med hjälpa av plattformen.

- Många företag som jobbar med influencer marketing tittar enbart på ‘engagement rates’ när de väljer vilka influencers de ska jobba med. Engagement rates säger dock väldigt lite om en influencers ROI då det lätt kan manipuleras genom att köpa likes och indikerar inte följarnas köpkraft. Vi kan hjälpa annonsörer välja influencers baserat på hur bra de är att generera försäljning vilket inte går att fejka, säger Gustav Gisseldahl, medgrundare och cmo i en kommentar.

Därtill har Apprl tagit in ny kompetens och rekryterat Rami Nihlawi till posten som chief commercial officer och Cornelia Brantås till tjänsten som director of sales.

Duon har ett förflutet hos Soundtrack Your Brand. Därtill har bolaget anställt Fredrik Isaksson till posten som finanschef. Han har ett förflutet från liknande tjänst hos Cmore och därtill har företaget rekryterat från Klarna och iZettle.

Under de senaste året har företagets team växt från 4 personer till 25 personer. Plattformen hade i starten fokus på influencer inom mode men nu finns e-handlare och innehållsskapare inom skönhet, inredning, sport, böcker, hälsa, mat och elektronik.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078