23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Kunderna valde bort köpcentrumen

Black Friday ökade istället på nätet.

Att Black Friday tar allt större plats i svenska köpkalendrar är inget nytt och i år ökade den än mer än tidigare. Men det är framförallt på nätet som köpen tar fart, i köpcentrumen backade besöksantalet med nära tre procent i jämförelse med året innan enligt en rapport framtagen av HUI Research och Viametrics.

Men även om försäljningen minskade var det fortfarande fler som handlade i fysiska butiker än en vanlig fredag.

– Trots att besöksflödena backade i år är Black Friday fortfarande en av årets mest intensiva dagar och besöksflödena var mer än 50 procent högre än under en vanlig fredag, säger Patrik Elfwing, vd Viametrics i en kommentar.

Den svenska trenden med minskade besök i den fysiska handeln är dock inte global. I USA, Black Fridays ursprungsland ökade försäljningen under helgen med hela fem procent i jämförelse med året innan enligt branschorganisationen International Council of Shopping Centers. Det förklaras dock till viss del med att amerikanerna i stor utsträckning är på resande fot under Thanksgiving-helgen, något som gynnar köpcentrumen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.156