23948sdkhjf

Kunderna valde bort köpcentrumen

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Black Friday ökade istället på nätet.

Att Black Friday tar allt större plats i svenska köpkalendrar är inget nytt och i år ökade den än mer än tidigare. Men det är framförallt på nätet som köpen tar fart, i köpcentrumen backade besöksantalet med nära tre procent i jämförelse med året innan enligt en rapport framtagen av HUI Research och Viametrics.

Läs också: Black friday slog rekord i natt

Men även om försäljningen minskade var det fortfarande fler som handlade i fysiska butiker än en vanlig fredag.

– Trots att besöksflödena backade i år är Black Friday fortfarande en av årets mest intensiva dagar och besöksflödena var mer än 50 procent högre än under en vanlig fredag, säger Patrik Elfwing, vd Viametrics i en kommentar.

Den svenska trenden med minskade besök i den fysiska handeln är dock inte global. I USA, Black Fridays ursprungsland ökade försäljningen under helgen med hela fem procent i jämförelse med året innan enligt branschorganisationen International Council of Shopping Centers. Det förklaras dock till viss del med att amerikanerna i stor utsträckning är på resande fot under Thanksgiving-helgen, något som gynnar köpcentrumen.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ritar skor och kläder åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Från RMPR till Presskontakterna

Pris till kreativ chef

Han är Årets Designer när tidningen Café får välja.

Modemässa med hållbart i fokus

Lanserar leveranstjänst för kläder i 36 svenska städer

Så sålde Inditex

Nyhetsbrev

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

E-handelsjätten tar ytterligare ett kliv in på den svenska marknaden.

Arkiv

Skandinaviskt under ett tak

"Pekskärmarna har blivit ett extra försäljningsverktyg"

Ras för skohandeln

Minussiffror i modehandeln i november, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil. Därtill har december inte heller inletts bra.

Hon ska guida till rätt klapp

De ger randen ny hemvist

Så har Polarn O. Pyret förenklat köpresan och gjort butikerna lättnavigerade.

Kappahl lovar nytt koncept - men först butik för Newbie

Öppnar tillfällig barnklädesbutik för att sedan bygga om ytan till ett helt nytt koncept.

1

Osund returkultur i modebranschen - tre sätt att bryta negativ trend

Återvunnet klär kultur- och demokratiministern

Alice Bah Kuhnke väljer klänning från Stockholms Stadsmission Remake till årets Nobelfest.

Nya krav på modeindustrin

Nu lanseras UN Fashion Industry Charter for Climate Action vid klimattoppmöte COP24. Och det står klart att en gemensam kraftsamling krävs för att minska enorma växthusgasutsläpp.

De åker till Pitti Uomo

Holzweiler, Indigofera och Klättermusen bland de nya när Revolver och Pitti Immagine presenterar 17 varumärken som deltar i Scandinavian Manifesto i januari.

Julklappar för 23 miljarder

Prisad frack på Nobelmiddagen

Boråsbaserat modeföretag klär Volvos chefer till Nobelfestligheterna.

Stipendium till damskräddarelev

Student vid Tillskärarakademin tilldelas stipendium ur fond för kvinnliga hantverkare.

Vågade inköp ger resultat

Så har hans inköp på magkänsla banat väg för framgångar.

Tretorn i finskt designsamarbete

Tretorn lanserar samarbete med Makia. Kollektionen innefattar regnkläder men även stickade tröjor och accessoarer.

Uppdaterad modeshopping till sjöss

Plockar in ny kompetens

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Zalando skrotar Bread & Butter

Kunderna valde bort köpcentrumen

H&M öppnar kafé i London

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.184