23948sdkhjf

Kunderna valde bort köpcentrumen

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Black Friday ökade istället på nätet.

Att Black Friday tar allt större plats i svenska köpkalendrar är inget nytt och i år ökade den än mer än tidigare. Men det är framförallt på nätet som köpen tar fart, i köpcentrumen backade besöksantalet med nära tre procent i jämförelse med året innan enligt en rapport framtagen av HUI Research och Viametrics.

Läs också: Black friday slog rekord i natt

Men även om försäljningen minskade var det fortfarande fler som handlade i fysiska butiker än en vanlig fredag.

– Trots att besöksflödena backade i år är Black Friday fortfarande en av årets mest intensiva dagar och besöksflödena var mer än 50 procent högre än under en vanlig fredag, säger Patrik Elfwing, vd Viametrics i en kommentar.

Den svenska trenden med minskade besök i den fysiska handeln är dock inte global. I USA, Black Fridays ursprungsland ökade försäljningen under helgen med hela fem procent i jämförelse med året innan enligt branschorganisationen International Council of Shopping Centers. Det förklaras dock till viss del med att amerikanerna i stor utsträckning är på resande fot under Thanksgiving-helgen, något som gynnar köpcentrumen.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

WeSC:s emission tecknad till 90 procent

Jobb & Karriär
Från Sellpy till Myrorna

H&M: E-handel på totalt 50 marknader

Jobb & Karriär
Hon blir onlinechef på Åhléns

Textil innovation prisad av Norrsken

Butiksnytt
Nu väntar citybutik för JD Sports – öppnar fjärde butiken

Nyhetsbrev

Haglöfs stödjer global klimatstrejk – stänger butiker

Arkiv

De vill utmana herrmodets klassiska retailvarumärken

Blugiallo rekryterar från Morris Stockholm och Eton, skalar upp verksamheten och räknar med att dubblera omsättningen i år.

Butiksnytt
Då öppnar underklädesjättens nya citybutik

”Vi är riktigt duktiga i mellanstora städer”

Butiksnytt
Pop up-butik för Didriksons

Tenson byter läge i Varberg

Butiksnytt
Åhléns nyinviger i Falun

Jobb & Karriär
J.Lindebergs kreativa chef lämnar

Jens Werner kliver av efter knappt två år på posten. "Strategin har förändrats och våra visioner överensstämmer inte längre".

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

Jobb & Karriär
Hit går Tensons tidigare vd

Så ska Saddler bli ledande varumärke inom läderaccessoarer

Kinnevik säljer i Zalando

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Butiksnytt
Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Duo vill revolutionera handskmarknaden med nytt varumärke

Nu lanserar Ingrid von Konow och Ulrika Fohgelberg Nordén märket Handsome Stockholm.

Bryter samarbeten med återförsäljarna för att sy upp på beställning

I veckan lanseras modeföretaget Aérynes nya produktionsmodell. Grundaren Siri Vikman vill omdefiniera begreppet hållbarhet och attackera frågan om överlager.

Triumph inleder samarbete med Texaid

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Ökad försäljning för H&M

Här stänger G-Star Raw

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

Panorama Berlin till Tempelhof

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Happy Socks vd slutar

London nästa för Boråstudenter

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Förbättrat Kappahl

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.334