23948sdkhjf

Outdoorföretag - en stjärna på export

HABIT MODEGALAN 2018: "Vi har älskats av modebranschen", säger Leif Öhlund, global marknadsansvarig på Fjällräven som har tilldelats Årets Exportpris.

Hur känns det att kamma hem priset?
– Jättekul, det känns som en stor ära att vinna. Men vi är egentligen inget modeföretag och har aldrig varit. Däremot har vi älskats av modebranschen under decennier.

Nu samarbetar ni med Acne, det är väl mode?
– Precis, de har tolkat våra klassiker.

Vilken är nyckeln till Fjällrävens exportframgångar?
– Att vi har en otroligt stark värdegrund och historia som vi hela tiden jobbar med att behålla och utveckla. Vi expanderar med ganska hög kostnadskontroll och kan fortfarande behålla en varumärkesidentitet som sticker ut. Hållbarhet har alltid varit en naturlig del för oss och vi ligger långt fram. Tiden är mogen för varumärken som bryr sig om.

Vilka är era största marknader?
– USA och Tyskland.

Vilka utmaningar ser ni inom exporten?
– Det är ganska många. Vi finns på de flesta stora marknader vilket gör att vi måste ställa om hela företaget och mentaliteten från Stockholm för att förstå en global marknad. Det är en svår utmaning, både vad gäller produktutvecklingen och kommunikationen, att få alla att förstå vad Fjällräven handlar om.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078