23948sdkhjf

Outdoorföretag - en stjärna på export

| Av Katarina Angelin | Tipsa redaktionen

HABIT MODEGALAN 2018: "Vi har älskats av modebranschen", säger Leif Öhlund, global marknadsansvarig på Fjällräven som har tilldelats Årets Exportpris.

Hur känns det att kamma hem priset?
– Jättekul, det känns som en stor ära att vinna. Men vi är egentligen inget modeföretag och har aldrig varit. Däremot har vi älskats av modebranschen under decennier.

Läs också: Kedjan som är mästare på inspiration

Nu samarbetar ni med Acne, det är väl mode?
– Precis, de har tolkat våra klassiker.

Vilken är nyckeln till Fjällrävens exportframgångar?
– Att vi har en otroligt stark värdegrund och historia som vi hela tiden jobbar med att behålla och utveckla. Vi expanderar med ganska hög kostnadskontroll och kan fortfarande behålla en varumärkesidentitet som sticker ut. Hållbarhet har alltid varit en naturlig del för oss och vi ligger långt fram. Tiden är mogen för varumärken som bryr sig om.

Vilka är era största marknader?
– USA och Tyskland.

Vilka utmaningar ser ni inom exporten?
– Det är ganska många. Vi finns på de flesta stora marknader vilket gör att vi måste ställa om hela företaget och mentaliteten från Stockholm för att förstå en global marknad. Det är en svår utmaning, både vad gäller produktutvecklingen och kommunikationen, att få alla att förstå vad Fjällräven handlar om.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Karl Lagerfeld död

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Sportamore lägger till marknad

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Här öppnar varuhusjätten outlet

Nyhetsbrev

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Arkiv

Our Legacy bygger ut

Butiken i London utökas.

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Tvärstopp för Odd Molly

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Bubbleroom blickar mot öst

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Ny vd till Pandora

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Stärkt Lindex

Ska göra accessoarer åt WeSC

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Här bygger H&M om och ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.186