23948sdkhjf

Outdoorföretag - en stjärna på export

| Av Katarina Angelin | Tipsa redaktionen

HABIT MODEGALAN 2018: "Vi har älskats av modebranschen", säger Leif Öhlund, global marknadsansvarig på Fjällräven som har tilldelats Årets Exportpris.

Hur känns det att kamma hem priset?
– Jättekul, det känns som en stor ära att vinna. Men vi är egentligen inget modeföretag och har aldrig varit. Däremot har vi älskats av modebranschen under decennier.

Läs också: Kedjan som är mästare på inspiration

Nu samarbetar ni med Acne, det är väl mode?
– Precis, de har tolkat våra klassiker.

Vilken är nyckeln till Fjällrävens exportframgångar?
– Att vi har en otroligt stark värdegrund och historia som vi hela tiden jobbar med att behålla och utveckla. Vi expanderar med ganska hög kostnadskontroll och kan fortfarande behålla en varumärkesidentitet som sticker ut. Hållbarhet har alltid varit en naturlig del för oss och vi ligger långt fram. Tiden är mogen för varumärken som bryr sig om.

Vilka är era största marknader?
– USA och Tyskland.

Vilka utmaningar ser ni inom exporten?
– Det är ganska många. Vi finns på de flesta stora marknader vilket gör att vi måste ställa om hela företaget och mentaliteten från Stockholm för att förstå en global marknad. Det är en svår utmaning, både vad gäller produktutvecklingen och kommunikationen, att få alla att förstå vad Fjällräven handlar om.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

JC i konkurs – då hämtar WeSC tillbaka varor

JC ansöker om konkurs

I tisdags avbröts rekonstruktionen och på torsdagen ansökte bolaget om konkurs.

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Presskontakterna

Från Thomas Sabo till pr- och kommunikationsbyrån.

Frank Dandy växer digitalt

Butiksnytt
& Other Stories öppnar Varuhuset

En blinkning till en tidigare hyresgäst.

Plus

Med blick för snabba affärer

På sex år har Chiquelle nått 40 miljoner kronor i omsättning. Så här bygger vd Pouya Boland e-handelsbolagets framgångar.

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Nya chefer hos Indiska ska bidra med digital kompetens

Arkiv

Butiksnytt
Jumperfabriken väljer varuhus

Fortsätter öppna pop up-butiker för att nå nya kunder.

H&M bjuder på transparens på produktnivå

Stockmann sänker prognos

Blankdays testar USA – öppnar pop up i New York

Ska etableras internationellt.

Trög utveckling för Åhléns modedel

Daniel Wellington ökar utdelningen

JC avslutar rekonstruktionen: "syftet antas inte bli uppnått"

"Konsumenten vilseleds om hållbar bomull"

Snedvriden konkurrens när ickehållbar bomull marknadsförs som hållbar, enligt färsk debattartikel.

Studio för Eduards Accessories

Plus

Only på butiksoffensiv i Sverige

Danska Only Stores storsatsar med flera hundra butiksöppningar i Europa och ett femtiotal i Sverige. – Vi tror på fysisk retail, säger Jens Kristian Holberg, regionchef på Only Stores i Sverige.

Kappahl nyöppnar med showroom och nya Kids-konceptet

Modekedjan nyöppnar butik i Göteborg med senaste tillskottet och satsar därtill på showroom.

Plus

Hundraåring återuppstår i Kiruna

När Kirunas stadskärna rivs och en ny byggs, väntar en ny era för handlarna. Följ med till staden som genomgår en världsunik omvandling.

Jobb & Karriär
Från NA-KD till Yaytrade

Marknadsplatsen rekryterar från modehandlaren.

Tre modebutiker i Helsingborg i konkurs på kort tid

Så mycket ska Sportamore växa

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Danska Zizzi sålt

Återvinn med Arket

Jobb & Karriär
Hon ska arbeta med Morris Stockholm

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Prisad modeduo inspireras av eget bröllop

Vilka vinner i år? - gör din röst hörd

Lågprismodekedja i konkurs

Datum för tre kommande CFW släppta

Levi Strauss planerar öppna 100 butiker

Föreslås till skohandlaren

Prisas av Divas och Svenskt Sportforum

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.205