23948sdkhjf

Outdoorföretag - en stjärna på export

| Av Katarina Angelin | Tipsa redaktionen

HABIT MODEGALAN 2018: "Vi har älskats av modebranschen", säger Leif Öhlund, global marknadsansvarig på Fjällräven som har tilldelats Årets Exportpris.

Hur känns det att kamma hem priset?
– Jättekul, det känns som en stor ära att vinna. Men vi är egentligen inget modeföretag och har aldrig varit. Däremot har vi älskats av modebranschen under decennier.

Läs också: De levererar bästa logistiken

Nu samarbetar ni med Acne, det är väl mode?
– Precis, de har tolkat våra klassiker.

Vilken är nyckeln till Fjällrävens exportframgångar?
– Att vi har en otroligt stark värdegrund och historia som vi hela tiden jobbar med att behålla och utveckla. Vi expanderar med ganska hög kostnadskontroll och kan fortfarande behålla en varumärkesidentitet som sticker ut. Hållbarhet har alltid varit en naturlig del för oss och vi ligger långt fram. Tiden är mogen för varumärken som bryr sig om.

Vilka är era största marknader?
– USA och Tyskland.

Vilka utmaningar ser ni inom exporten?
– Det är ganska många. Vi finns på de flesta stora marknader vilket gör att vi måste ställa om hela företaget och mentaliteten från Stockholm för att förstå en global marknad. Det är en svår utmaning, både vad gäller produktutvecklingen och kommunikationen, att få alla att förstå vad Fjällräven handlar om.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
De går till WearColour och Void

Ny duo på marknadsavdelningen hos sportmode- och cyklingsföretaget.

Efter Norrmalmstorg Florens

Kan bli årets designer

Årets modetalanger korade

Modedesigner, modeduo och skodesigner prisades av Swedish Fashion Council på måndagen.

MQ fortsätter tappa

Stänger butiker, intensifierar åtgärdsprogram, fimpar varumärken och ingår samarbete med H&M-gruppens marknadsplats Afound.

Underklädesmärke breddar ägandet med riskkapital

Scope blir majoritetsägare i tidigare privatägt underklädesmärke.

Nyhetsbrev

Peking för Acne Studios

Arkiv

Asos vinstvarnar

Handlarna tappar tron till jul

Jobb & Karriär
Från Åhléns till MQ

Hon är ny försäljningschef för MQ och kommer närmast från tung post hos varuhuskedjan.

Jobb & Karriär
Trio till Eivy

De är nya hos sportmodeföretaget och kommer in med kompetens från bland andra Sportamore, Skincity och Wakakuu.

H&M nära förväntningarna

Modekoncernens försäljning steg med 6 procent under fjärde kvartalet.

Så vill Scorett uppmana till hållbar konsumtion

Jobb & Karriär
"Jag är en bra parhäst till entreprenörer"

Hon går från reklambyråvärlden till en nyinrättad post hos modeföretaget.

Butiksnytt
Här öppnar XXL

Balenciaga à la Provrummet

1

Ny designutbildning i Åre

Jobb & Karriär
Hon har bytt roll hos sportmodeföretaget

Vill skapa skoklassiker

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Kedjan som är mästare på inspiration

En temporär blomavdelning, selektiva designsamarbeten eller popup-gästspel av små nischmärken. Resultatet blir en modedestination som kunderna älskar och konkurrenterna avundas.

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina med hjälp av webbutik, sociala medier och pop up-butik.

Jobb & Karriär
Finansdirektör blir tillförordnad vd

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder som ny vd för Kappahl kliver han in som tillförordnad.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen med fuskpäls, poncho och lättviktsdunjackan flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Från RMPR till Presskontakterna

Modemässa med hållbart i fokus

Hon ska guida till rätt klapp

Julklappar för 23 miljarder

Plockar in ny kompetens

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.167