23948sdkhjf

Black friday slog rekord i natt

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Försäljningen ökade med 1700 procent, enligt Klarnas transaktioner.

Även om Black friday bara har börjat var det många som "hängde på låset", fast på nätet. Enligt Klarna, som hanterar knappt hälften av alla transaktioner inom svensk e-handel, sköt försäljningen i höjden efter tolvslaget till fredagen då alla butikernas erbjudande började att gälla. Försäljningen under den första timmen ökade inte bara med 1700 i jämförelse med en vanlig dag utan ökade även med 50 procent i jämförelse med förra årets Black friday.

Läs också: Nordisk e-handel för 240 miljarder

– Det är en explosion av köp klockan 00.00 när butikerna släpper sina Black friday-erbjudanden. Det påminner om när folk väntar på släpp av konsertbiljetter, vi ser att många håller sig vakna för att säkerställa att de kan fynda varor till de allra bästa priserna innan de tar slut, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende i ett pressmeddelande.

Black friday har tidigare år börjat knapra mer på julhandeln. Under fjolåret motsvarade handeln under Black Week tre fjärdedelar av den totala försäljningsvolymen de tre första veckorna i december, baserat på statistik från Klarna.

– Chansen, eller risken, för att din julklapp köps idag är mycket stor. När vi frågade våra användare förra veckan så hade hälften av de som bestämt sig för att handla under Black friday även planer på att köpa julklappar idag, säger Viveka Söderbäck.

Konkurrenten Dibs rapporterar också om rekordsiffror. Där handlar det om en ökning med 133 procent under natten för Black friday jämfört med i fjol. Enligt Dibs data från tjuvstarten på torsdagskvällen fram till och med fredag morgon så minskade handeln inledningsvis, men ökade sedan kraftigt under natten och på morgonen.

– Trots att Black friday dragits ut till en Black week så forsätter svenskarna traditionen med den nya uppesittarkvällen. Den starka starten indikerar ett nytt rekord på nätet, men vi får se hur det utvecklar sig resten av Black friday, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS Payment Services.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu
Plus

Elin Larsson i stor intervju: Rusta för en cirkulär spelplan

I en tid när många bolag kämpar för överlevnad uppmanar hållbarhetsexperten Elin Larsson till innovation och affärsutveckling.

Modedesigner relanserar webbutik

Snabbare Ellos

Butiksnytt
Storstadssatsning för Blank the Hub

I sommar och höst väntar etableringar i Stockholm för butikskonceptet. Nu hoppas grundarna att kunderna längtar tillbaka till retail igen.

Plus

Sveriges nästa modehopp

En mix av couture och ready to wear. Det är ingredienserna till den nya designerstjärnan Amanda Borgfors Mészáros varumärke som lanseras i höst.

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Nyhetsbrev

Han blir ny vd för VRG

Krisande sko- och accessoarkoncernen har en ny vd som i sommar efterträder avgående vd Jonas Ottosson.

Arkiv

Stort omsättningstapp för Wesc

Butiksnytt
Granitgrundare bakom nytt retailkoncept – vill växa med fler sommarbutiker

Så kan Fanny drivas vidare

Masai i nya händer

Venue Retail Group: Ansökt om förlängning av rekonstruktion

Varuhuskedjan JC Penney ansöker om konkursskydd

Tar över Skoaugust i Uppsala efter konkurs

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Jeansbolagets Göteborgsbutik i konkurs

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Så mycket minskade försäljningen i fysisk modehandel i april

Ökad förlust för Lexington

Branschprofilen Jan Björnum har avlidit

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Butiksnytt
Totême öppnar på NK

Boozt stänger och öppnar

Vilken blir Årets Modebutik 2020?

Dags att nominera din favoritbutik. Branschpriset delas ut på Habit Modebranschens Dag med Habit Fashion Awards.

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

UC: Konkursvåg ser ut att avta i maj

Liten i Eton

Tar över The Shirt Factory

Wasséns i konkurs

Fristads säger upp

The Shirt Factory i nya händer

Zalando lanserar partnerprogram för svenska butiker

Fjärde etableringen för Lager 157 i vår

Så sålde Odd Molly – förlusten minskar

DEBATT: Texilimportörernas öppna brev till Stefan Löfven

Jobb & Karriär
Går till Bambuser

Se alla Företagens egna nyheter

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Sänd till en kollega

0.11