23948sdkhjf

Black friday slog rekord i natt

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Försäljningen ökade med 1700 procent, enligt Klarnas transaktioner.

Även om Black friday bara har börjat var det många som "hängde på låset", fast på nätet. Enligt Klarna, som hanterar knappt hälften av alla transaktioner inom svensk e-handel, sköt försäljningen i höjden efter tolvslaget till fredagen då alla butikernas erbjudande började att gälla. Försäljningen under den första timmen ökade inte bara med 1700 i jämförelse med en vanlig dag utan ökade även med 50 procent i jämförelse med förra årets Black friday.

Läs också: Klarna öppnar pop up-butik

– Det är en explosion av köp klockan 00.00 när butikerna släpper sina Black friday-erbjudanden. Det påminner om när folk väntar på släpp av konsertbiljetter, vi ser att många håller sig vakna för att säkerställa att de kan fynda varor till de allra bästa priserna innan de tar slut, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende i ett pressmeddelande.

Black friday har tidigare år börjat knapra mer på julhandeln. Under fjolåret motsvarade handeln under Black Week tre fjärdedelar av den totala försäljningsvolymen de tre första veckorna i december, baserat på statistik från Klarna.

– Chansen, eller risken, för att din julklapp köps idag är mycket stor. När vi frågade våra användare förra veckan så hade hälften av de som bestämt sig för att handla under Black friday även planer på att köpa julklappar idag, säger Viveka Söderbäck.

Konkurrenten Dibs rapporterar också om rekordsiffror. Där handlar det om en ökning med 133 procent under natten för Black friday jämfört med i fjol. Enligt Dibs data från tjuvstarten på torsdagskvällen fram till och med fredag morgon så minskade handeln inledningsvis, men ökade sedan kraftigt under natten och på morgonen.

– Trots att Black friday dragits ut till en Black week så forsätter svenskarna traditionen med den nya uppesittarkvällen. Den starka starten indikerar ett nytt rekord på nätet, men vi får se hur det utvecklar sig resten av Black friday, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS Payment Services.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Giambattista Valli för H&M

Modekedjan gör två släpp av årets designsamarbete.

Sportkedjans vd lämnar – efter två månader

Går efter intern granskning av uppmärksammade Facebookinlägg.

10 000 jackor på ett halvår – så gör Norrsken

Lanserade jackvarumärket i september i fjol.

Svensk Handel: ”Dyra paketleveranser en alarmerande konkurrensnackdel”

1

Skobolag lanserar ny e-handel

Klarna öppnar pop up-butik

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Vd-skifte hos Inditex

Den spanska modekoncernen väntas byta vd i sommar.

Arkiv

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

DK Company säljer två märken – efter en vecka i koncernens ägo

Nordiska Etikettbolaget i nya händer

Indiska släpper barnmodekollektion

Plockar in plagg till yngre barn.

Så ser nya Henri Lloyd ut

Blickar framåt med ny logga och sajt.

House of Dagmar uppmanar till ökad transparens

Modeföretaget lanserar ny etikett och märkning; Good Choice.

UO hoppar på prenumerationståget

Öresund ökar i MQ

Athleisure à la puddingproducent

Butiksnytt
Butik för Sophie by Sophie

176 miljoner till MQ

Svensk kliver in i ny roll hos amerikansk modejätte

Comeback för Årets Modebutik i Habit Modegalan

Bada i CDLP

Scorett prisas för helhetsupplevelse

Om plast i haven och framtidens designutmaningar

Byter Bruket mot Tuna Park

Här stänger Åhléns också

Wood Wood öppnar i London

Jobb & Karriär
Från Nelly till Lyko

Ny yta för reseffekter

Jobb & Karriär
Han går till Day Et

Odd Molly väljer Norrköping

Utmärkelse till Kavat

Ny tillfällig butik för CQP

Får ansvar för Jacket Required och Moda

Jobb & Karriär
Före detta landschef hos H&M till Cervera

Jobb & Karriär
Kliver in i Stig Fram

Campadre fälld av RO

Se alla Företagens egna nyheter

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.191