23948sdkhjf

Black friday slog rekord i natt

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Försäljningen ökade med 1700 procent, enligt Klarnas transaktioner.

Även om Black friday bara har börjat var det många som "hängde på låset", fast på nätet. Enligt Klarna, som hanterar knappt hälften av alla transaktioner inom svensk e-handel, sköt försäljningen i höjden efter tolvslaget till fredagen då alla butikernas erbjudande började att gälla. Försäljningen under den första timmen ökade inte bara med 1700 i jämförelse med en vanlig dag utan ökade även med 50 procent i jämförelse med förra årets Black friday.

Läs också: Mobilbetalning i butik hos Lager 157

– Det är en explosion av köp klockan 00.00 när butikerna släpper sina Black friday-erbjudanden. Det påminner om när folk väntar på släpp av konsertbiljetter, vi ser att många håller sig vakna för att säkerställa att de kan fynda varor till de allra bästa priserna innan de tar slut, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende i ett pressmeddelande.

Black friday har tidigare år börjat knapra mer på julhandeln. Under fjolåret motsvarade handeln under Black Week tre fjärdedelar av den totala försäljningsvolymen de tre första veckorna i december, baserat på statistik från Klarna.

– Chansen, eller risken, för att din julklapp köps idag är mycket stor. När vi frågade våra användare förra veckan så hade hälften av de som bestämt sig för att handla under Black friday även planer på att köpa julklappar idag, säger Viveka Söderbäck.

Konkurrenten Dibs rapporterar också om rekordsiffror. Där handlar det om en ökning med 133 procent under natten för Black friday jämfört med i fjol. Enligt Dibs data från tjuvstarten på torsdagskvällen fram till och med fredag morgon så minskade handeln inledningsvis, men ökade sedan kraftigt under natten och på morgonen.

– Trots att Black friday dragits ut till en Black week så forsätter svenskarna traditionen med den nya uppesittarkvällen. Den starka starten indikerar ett nytt rekord på nätet, men vi får se hur det utvecklar sig resten av Black friday, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS Payment Services.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Bubbleroom blickar mot öst

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Nyhetsbrev

Ny vd till Pandora

Arkiv

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Tvärstopp för Odd Molly

Så ska Lager 157 charma Norge

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Stärkt Lindex

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Ska göra accessoarer åt WeSC

Jobb & Karriär
Han får försäljningsansvar hos Tenson

Sport- och modeföretaget rekryterar till Stockholmskontoret.

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

JC:s rekonstruktion: "Kommit till en punkt när det till slut tippar över".

Affärsmodell med kommissionsupplägg och nya förhandlingar med fastighetsägare ska rädda JC.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Modekedjan i rekonstruktion igen

Så ska NK snärja fler kinesiska turister

Etablerar närvaro på digitala plattformar för att nå ut till kinesiska turister innan, under och efter Sverigebesöket.

Jobb & Karriär
Hon går till Vagabond

Bolaget rekryterar och stuvar om internt.

Rejält resultattapp för sportkedjan

Ska stärka startups inom fashiontech

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

Här bygger H&M om och ut

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Så ser nya Deichmann ut

Familjen Persson har ökat i H&M

Ska säkerställa tillväxt i Europa

Drar upp storleken på baby

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.134