23948sdkhjf

Ökad försäljning men kraftigt försämrat resultat för Boozt

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

E-handlaren påverkades negativt av ökade marknadsföringsinsatser och förluster i nya fysiska butiken i Köpenhamn.

Nettoomsättning under årets tredje kvartal, juli till september, uppgick till 625 miljoner kronor (454,9) vilket var en ökning med 37,4 procent. 

Den justerade rörelsemarginalen minskade med 1,2 procentenheter till -4,0 procent och rörelseresultatet landade på -28,8 miljoner jämfört med -11,8 miljoner för samma period i fjol. Resultatet försämrades till - 22,7 miljoner jämfört med -12,4 för tredje kvartalet i fjol.

- Som förväntat påverkades marknaden under det tredje kvartalet av stora marknadsföringskampanjer till följd av den ovanligt långa och varma sommaren som rådde under större delen av kvartalet. För att försäkra oss om en sund lagernivå påverkades även vårt resultat under tredje kvartalet av ökade marknadsföringsinsatser vilket ledde till att bruttomarginalen pressades. Rörelseresultatets negativa utveckling under kvartalet drevs av den lägre bruttomarginalen och att förlusterna i den nya fysiska Beauty by Boozt-butiken i Köpenhamn blev större än förväntat, vilket endast delvis uppvägdes av hävstångseffekten i nyckeltalen för andelen rörelsekostnader, skriver Boozts vd Hermann Haraldsson i en kommentar.

E-handlaren bibehåller tillväxtmålet om 36 procent för helåret förväntar att den justerade rörelsemarginalen kommer att ligga i intervallet 1,5 procent till 2 procent.

Dock ser bolaget stora möjligheter och avancemang för outletkonceptet Booztlet.

Mer om: Boozt | Booztlet
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Bubbleroom blickar mot öst

Nyhetsbrev

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Arkiv

Ny vd till Pandora

Tvärstopp för Odd Molly

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Så ska Lager 157 charma Norge

Stärkt Lindex

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Jobb & Karriär
Han får försäljningsansvar hos Tenson

Sport- och modeföretaget rekryterar till Stockholmskontoret.

Ska göra accessoarer åt WeSC

JC:s rekonstruktion: "Kommit till en punkt när det till slut tippar över".

Affärsmodell med kommissionsupplägg och nya förhandlingar med fastighetsägare ska rädda JC.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

Jobb & Karriär
Hon går till Vagabond

Bolaget rekryterar och stuvar om internt.

Modekedjan i rekonstruktion igen

Så ska NK snärja fler kinesiska turister

Etablerar närvaro på digitala plattformar för att nå ut till kinesiska turister innan, under och efter Sverigebesöket.

Gina Tricot ska mammamatcha

Modekedjan lanserar barnkläder med budskap. Ska bli del i framtida affärssatsning.

Rejält resultattapp för sportkedjan

Ska stärka startups inom fashiontech

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Här bygger H&M om och ut

Så ser nya Deichmann ut

Familjen Persson har ökat i H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.135