23948sdkhjf

Ökad försäljning men kraftigt försämrat resultat för Boozt

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

E-handlaren påverkades negativt av ökade marknadsföringsinsatser och förluster i nya fysiska butiken i Köpenhamn.

Nettoomsättning under årets tredje kvartal, juli till september, uppgick till 625 miljoner kronor (454,9) vilket var en ökning med 37,4 procent. 

Den justerade rörelsemarginalen minskade med 1,2 procentenheter till -4,0 procent och rörelseresultatet landade på -28,8 miljoner jämfört med -11,8 miljoner för samma period i fjol. Resultatet försämrades till - 22,7 miljoner jämfört med -12,4 för tredje kvartalet i fjol.

- Som förväntat påverkades marknaden under det tredje kvartalet av stora marknadsföringskampanjer till följd av den ovanligt långa och varma sommaren som rådde under större delen av kvartalet. För att försäkra oss om en sund lagernivå påverkades även vårt resultat under tredje kvartalet av ökade marknadsföringsinsatser vilket ledde till att bruttomarginalen pressades. Rörelseresultatets negativa utveckling under kvartalet drevs av den lägre bruttomarginalen och att förlusterna i den nya fysiska Beauty by Boozt-butiken i Köpenhamn blev större än förväntat, vilket endast delvis uppvägdes av hävstångseffekten i nyckeltalen för andelen rörelsekostnader, skriver Boozts vd Hermann Haraldsson i en kommentar.

E-handlaren bibehåller tillväxtmålet om 36 procent för helåret förväntar att den justerade rörelsemarginalen kommer att ligga i intervallet 1,5 procent till 2 procent.

Dock ser bolaget stora möjligheter och avancemang för outletkonceptet Booztlet.

Mer om: Boozt | Booztlet
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ritar skor och kläder åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Från RMPR till Presskontakterna

Pris till kreativ chef

Han är Årets Designer när tidningen Café får välja.

Modemässa med hållbart i fokus

Lanserar leveranstjänst för kläder i 36 svenska städer

Så sålde Inditex

Nyhetsbrev

"Pekskärmarna har blivit ett extra försäljningsverktyg"

Arkiv

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

E-handelsjätten tar ytterligare ett kliv in på den svenska marknaden.

Skandinaviskt under ett tak

Ras för skohandeln

Minussiffror i modehandeln i november, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil. Därtill har december inte heller inletts bra.

Hon ska guida till rätt klapp

De ger randen ny hemvist

Så har Polarn O. Pyret förenklat köpresan och gjort butikerna lättnavigerade.

Kappahl lovar nytt koncept - men först butik för Newbie

Öppnar tillfällig barnklädesbutik för att sedan bygga om ytan till ett helt nytt koncept.

1

Osund returkultur i modebranschen - tre sätt att bryta negativ trend

Återvunnet klär kultur- och demokratiministern

Alice Bah Kuhnke väljer klänning från Stockholms Stadsmission Remake till årets Nobelfest.

De åker till Pitti Uomo

Holzweiler, Indigofera och Klättermusen bland de nya när Revolver och Pitti Immagine presenterar 17 varumärken som deltar i Scandinavian Manifesto i januari.

Nya krav på modeindustrin

Nu lanseras UN Fashion Industry Charter for Climate Action vid klimattoppmöte COP24. Och det står klart att en gemensam kraftsamling krävs för att minska enorma växthusgasutsläpp.

Julklappar för 23 miljarder

Prisad frack på Nobelmiddagen

Boråsbaserat modeföretag klär Volvos chefer till Nobelfestligheterna.

Stipendium till damskräddarelev

Student vid Tillskärarakademin tilldelas stipendium ur fond för kvinnliga hantverkare.

Tretorn i finskt designsamarbete

Tretorn lanserar samarbete med Makia. Kollektionen innefattar regnkläder men även stickade tröjor och accessoarer.

Vågade inköp ger resultat

Så har hans inköp på magkänsla banat väg för framgångar.

Uppdaterad modeshopping till sjöss

Plockar in ny kompetens

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Zalando skrotar Bread & Butter

Kunderna valde bort köpcentrumen

H&M öppnar kafé i London

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.179