23948sdkhjf

Laddar för största handelsdagen någonsin

| Av Philip Wallin | Tipsa redaktionen

30 procent fler handlare hakar på – så satsar Elgiganten, Media Markt och Zalando.

Nedräkningen har börjat och Svensk Handels senaste undersökning indikerar att Black friday kommer att slå nya rekord. Årets köpfest beräknas snurra mellan 6,3 och 6,8 miljarder kronor, jämfört med förra årets 5,3. 

Läs också: Zalando bygger nytt megalager

Undersökningar pekar också på att fyra av tio handlare planerar att genomföra någon form av kampanj, en ökning med 30 procent jämfört med 2017. 

Nätets ledande modebutik Zalando har också förberett sig länge inför shoppinghögtiden. 2017 slog näthandeln rekord med över 2 000 beställningar per minut under de högsta topparna. Försäljningen fyrdubblades jämfört med en vanlig dag. Mot bakgrund av den erfarenheten deltar Zalando på alla 17 marknader i år. 

Tekniksupporten är rustad och består av över 200 personer – samtidigt har logistiksidan vässats rejält.

 Varje liten process och varje litet steg måste passa perfekt ihop, så att vi kan uppfylla kundernas förväntningar. Därför har vi investerat i vår intralogistik med exempelvis ytterligare plockningsstationer och sorterare, säger Moritz Hahn, vice vd för affärsverksamheten på Zalando.

Bland de som satsar hårdast återfinns Elgiganten. I fjol omsatte hemelektronikjätten produkter för 511 miljoner kronor och webbplatsen noterade 1,6 miljoner kundbesök under ett dygn.

De senaste veckornas trafiksiffror visar, enligt butiken, att intresset för årets köpfest är tre gånger så stort jämfört med samma period förra året.

Läs också: Säljstart för Zalandos skönhetserbjudande i Sverige

Årets Black friday kommer att bli den största någonsin, men vi står väl förberedda att ta hand om alla kunder, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.

Konkurrenten Media Markt har i sin tur planerat för en veckolång Black friday-satsning, detta för tredje gången i följd. Förberedelserna har enligt företaget pågått i månader.

Black friday har vuxit sig större och större de senaste åren och 2018 kommer inte att bli något undantag, vi ser fram emot nya rekord i år, säger Henrik Hedlund, Head of Sales, på Media markt.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stark tillväxt för second hand-utmanaren Sellpy

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Sportamore växer – men ökar förlusten

Idris Elba lanserar eget klädvarumärke

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

YMR Track Club tar plats på NK Sport

Nyhetsbrev

Videointervju: Viktigt ta hand om talangerna som rekryteras

Arkiv

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Nytt modeevent i Stockholm

Ivyrevel poppar upp i MoS

Modehandeln återhämtade sig

Prisfall på mode

Lindex + Boozt = sant

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.183