23948sdkhjf

Klarna utvecklar appen och adderar köpknapp

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Så ska betaljätten skapa bättre shoppingupplevelse för kunderna och ge handlarna högre närvaro och synlighet i appen.

I veckan presenterar Klarna en rad olika nyheter som Klarna Boost, ett lån för handlare, köpknappen Instant shopping, en shoppingwebbläsare och uppdaterade förnyade funktioner i appen. 

För att demonstrera en del av de nya funktionerna bjöd Klarna in till pressträff på huvudkontoret på Sveavägen i Stockholm på tisdagsmorgonen och en stor del av presentationen kretsade kring appen och de köp- och betalningsfunktioner som utvecklats i den.

Klarna vill att kunden ska se fördelar med att samla köp, transaktioner och favorithandlare i appen som blir en hubb för privatekonomin. I appen kan kunden, förutom att handla i nätbutiker och se kommande betalningar, transaktioner och köp även bygga önskelistor och samla handlare som köp sker frekvent ifrån.

På tisdagen presenterades även en ny shoppingwebbläsare, tillgänglig för svenska kunder, som gör det möjligt att handla och betala från appen var kunden vill. 

Klarna menar att de handlare som är anslutna till betaljätten kan dra nytta av den nya webbläsaren då det blir en extra försäljningskanal och en möjligt för handlaren att synas mer i appen. På egna varumärkessidor kan handlare skapa inspirationsmaterial och göra särskilda erbjudanden tillgängliga för kunderna.

Fokus ligger på e-handel och liknar den möjlighet att betala med Klarna överallt som introducerades med betalkortet som lanserades i maj.

Klarna lanserar även en köpknapp där kunderna kan köpa varan där de ser den som hos exempelvis en influencer och bloggare. Med köpknappen knyter Klarna handlarna närmare influncers och handlaren kan därmed hämta hem order till sina webbutiker från andras sajter och sociala medier som Instagram.

Därtill gör Klarna det nu också möjligt att för kunden välja företagets betalningsalternativ hos e-handlare som inte är anslutna till betaltjänsten. Då blir kunden ombedd att skapa ett virtuellt engångskort, tillgängligt i 24 timmar, för att betala summan och välja några av klarnas betalnings- och fraktalternativ.

Enligt Klarna har företaget nu 100 000 handlare anslutna och en marknadsandel i Sverige på drygt 40 procent av transaktionerna i e-handeln. 

Under första halvåret 2018 har 2 miljoner nya nedladdningar gjorts av appen, den nya appen lanserades i månadsskiftet april/maj.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
De går till WearColour och Void

Ny duo på marknadsavdelningen hos sportmode- och cyklingsföretaget.

Efter Norrmalmstorg Florens

Kan bli årets designer

Årets modetalanger korade

Modedesigner, modeduo och skodesigner prisades av Swedish Fashion Council på måndagen.

MQ fortsätter tappa

Stänger butiker, intensifierar åtgärdsprogram, fimpar varumärken och ingår samarbete med H&M-gruppens marknadsplats Afound.

Underklädesmärke breddar ägandet med riskkapital

Scope blir majoritetsägare i tidigare privatägt underklädesmärke.

Nyhetsbrev

Peking för Acne Studios

Arkiv

Asos vinstvarnar

Handlarna tappar tron till jul

Jobb & Karriär
Från Åhléns till MQ

Hon är ny försäljningschef för MQ och kommer närmast från tung post hos varuhuskedjan.

Jobb & Karriär
Trio till Eivy

De är nya hos sportmodeföretaget och kommer in med kompetens från bland andra Sportamore, Skincity och Wakakuu.

H&M nära förväntningarna

Modekoncernens försäljning steg med 6 procent under fjärde kvartalet.

Så vill Scorett uppmana till hållbar konsumtion

Jobb & Karriär
"Jag är en bra parhäst till entreprenörer"

Hon går från reklambyråvärlden till en nyinrättad post hos modeföretaget.

Butiksnytt
Här öppnar XXL

Balenciaga à la Provrummet

1

Ny designutbildning i Åre

Jobb & Karriär
Hon har bytt roll hos sportmodeföretaget

Vill skapa skoklassiker

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Kedjan som är mästare på inspiration

En temporär blomavdelning, selektiva designsamarbeten eller popup-gästspel av små nischmärken. Resultatet blir en modedestination som kunderna älskar och konkurrenterna avundas.

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina med hjälp av webbutik, sociala medier och pop up-butik.

Jobb & Karriär
Finansdirektör blir tillförordnad vd

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder som ny vd för Kappahl kliver han in som tillförordnad.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen med fuskpäls, poncho och lättviktsdunjackan flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Från RMPR till Presskontakterna

Modemässa med hållbart i fokus

Hon ska guida till rätt klapp

Julklappar för 23 miljarder

Plockar in ny kompetens

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.119