23948sdkhjf

Klarna utvecklar appen och adderar köpknapp

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Så ska betaljätten skapa bättre shoppingupplevelse för kunderna och ge handlarna högre närvaro och synlighet i appen.

I veckan presenterar Klarna en rad olika nyheter som Klarna Boost, ett lån för handlare, köpknappen Instant shopping, en shoppingwebbläsare och uppdaterade förnyade funktioner i appen. 

För att demonstrera en del av de nya funktionerna bjöd Klarna in till pressträff på huvudkontoret på Sveavägen i Stockholm på tisdagsmorgonen och en stor del av presentationen kretsade kring appen och de köp- och betalningsfunktioner som utvecklats i den.

Klarna vill att kunden ska se fördelar med att samla köp, transaktioner och favorithandlare i appen som blir en hubb för privatekonomin. I appen kan kunden, förutom att handla i nätbutiker och se kommande betalningar, transaktioner och köp även bygga önskelistor och samla handlare som köp sker frekvent ifrån.

På tisdagen presenterades även en ny shoppingwebbläsare, tillgänglig för svenska kunder, som gör det möjligt att handla och betala från appen var kunden vill. 

Klarna menar att de handlare som är anslutna till betaljätten kan dra nytta av den nya webbläsaren då det blir en extra försäljningskanal och en möjligt för handlaren att synas mer i appen. På egna varumärkessidor kan handlare skapa inspirationsmaterial och göra särskilda erbjudanden tillgängliga för kunderna.

Fokus ligger på e-handel och liknar den möjlighet att betala med Klarna överallt som introducerades med betalkortet som lanserades i maj.

Klarna lanserar även en köpknapp där kunderna kan köpa varan där de ser den som hos exempelvis en influencer och bloggare. Med köpknappen knyter Klarna handlarna närmare influncers och handlaren kan därmed hämta hem order till sina webbutiker från andras sajter och sociala medier som Instagram.

Därtill gör Klarna det nu också möjligt att för kunden välja företagets betalningsalternativ hos e-handlare som inte är anslutna till betaltjänsten. Då blir kunden ombedd att skapa ett virtuellt engångskort, tillgängligt i 24 timmar, för att betala summan och välja några av klarnas betalnings- och fraktalternativ.

Enligt Klarna har företaget nu 100 000 handlare anslutna och en marknadsandel i Sverige på drygt 40 procent av transaktionerna i e-handeln. 

Under första halvåret 2018 har 2 miljoner nya nedladdningar gjorts av appen, den nya appen lanserades i månadsskiftet april/maj.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Jumperfabriken väljer varuhus

Fortsätter öppna pop up-butiker för att nå nya kunder.

Frank Dandy växer digitalt

Butiksnytt
& Other Stories öppnar Varuhuset

En blinkning till en tidigare hyresgäst.

H&M bjuder på transparens på produktnivå

Jobb & Karriär
Nya chefer hos Indiska ska bidra med digital kompetens

Blankdays testar USA – öppnar pop up i New York

Ska etableras internationellt.

Nyhetsbrev

Stockmann sänker prognos

Arkiv

JC ansöker om att avsluta rekonstruktionen: "syftet antas inte bli uppnått"

Studio för Eduards Accessories

Daniel Wellington ökar utdelningen

"Konsumenten vilseleds om hållbar bomull"

Snedvriden konkurrens när ickehållbar bomull marknadsförs som hållbar, enligt färsk debattartikel.

Trög utveckling för Åhléns modedel

Kappahl nyöppnar med showroom och nya Kids-konceptet

Modekedjan nyöppnar butik i Göteborg med senaste tillskottet och satsar därtill på showroom.

Plus

Only på butiksoffensiv i Sverige

Danska Only Stores storsatsar med flera hundra butiksöppningar i Europa och ett femtiotal i Sverige. – Vi tror på fysisk retail, säger Jens Kristian Holberg, regionchef på Only Stores i Sverige.

Plus

Hundraåring återuppstår i Kiruna

När Kirunas stadskärna rivs och en ny byggs, väntar en ny era för handlarna. Följ med till staden som genomgår en världsunik omvandling.

Jobb & Karriär
Från NA-KD till Yaytrade

Marknadsplatsen rekryterar från modehandlaren.

Tre modebutiker i Helsingborg i konkurs på kort tid

Så mycket ska Sportamore växa

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Danska Zizzi sålt

Återvinn med Arket

By Malina lanserar barnkläder

Premiär för Åhléns nya skönhetssatsning

Jobb & Karriär
Hon ska arbeta med Morris Stockholm

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Vilka vinner i år? - gör din röst hörd

Lågprismodekedja i konkurs

Prisad modeduo inspireras av eget bröllop

Datum för tre kommande CFW släppta

Levi Strauss planerar öppna 100 butiker

Föreslås till skohandlaren

Prisas av Divas och Svenskt Sportforum

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Butiksnytt
Esprit öppnar nytt i Linköping

Vintagemode hos & Other Stories

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.207