23948sdkhjf

Klarna utvecklar appen och adderar köpknapp

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Så ska betaljätten skapa bättre shoppingupplevelse för kunderna och ge handlarna högre närvaro och synlighet i appen.

I veckan presenterar Klarna en rad olika nyheter som Klarna Boost, ett lån för handlare, köpknappen Instant shopping, en shoppingwebbläsare och uppdaterade förnyade funktioner i appen. 

För att demonstrera en del av de nya funktionerna bjöd Klarna in till pressträff på huvudkontoret på Sveavägen i Stockholm på tisdagsmorgonen och en stor del av presentationen kretsade kring appen och de köp- och betalningsfunktioner som utvecklats i den.

Klarna vill att kunden ska se fördelar med att samla köp, transaktioner och favorithandlare i appen som blir en hubb för privatekonomin. I appen kan kunden, förutom att handla i nätbutiker och se kommande betalningar, transaktioner och köp även bygga önskelistor och samla handlare som köp sker frekvent ifrån.

På tisdagen presenterades även en ny shoppingwebbläsare, tillgänglig för svenska kunder, som gör det möjligt att handla och betala från appen var kunden vill. 

Klarna menar att de handlare som är anslutna till betaljätten kan dra nytta av den nya webbläsaren då det blir en extra försäljningskanal och en möjligt för handlaren att synas mer i appen. På egna varumärkessidor kan handlare skapa inspirationsmaterial och göra särskilda erbjudanden tillgängliga för kunderna.

Fokus ligger på e-handel och liknar den möjlighet att betala med Klarna överallt som introducerades med betalkortet som lanserades i maj.

Klarna lanserar även en köpknapp där kunderna kan köpa varan där de ser den som hos exempelvis en influencer och bloggare. Med köpknappen knyter Klarna handlarna närmare influncers och handlaren kan därmed hämta hem order till sina webbutiker från andras sajter och sociala medier som Instagram.

Därtill gör Klarna det nu också möjligt att för kunden välja företagets betalningsalternativ hos e-handlare som inte är anslutna till betaltjänsten. Då blir kunden ombedd att skapa ett virtuellt engångskort, tillgängligt i 24 timmar, för att betala summan och välja några av klarnas betalnings- och fraktalternativ.

Enligt Klarna har företaget nu 100 000 handlare anslutna och en marknadsandel i Sverige på drygt 40 procent av transaktionerna i e-handeln. 

Under första halvåret 2018 har 2 miljoner nya nedladdningar gjorts av appen, den nya appen lanserades i månadsskiftet april/maj.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stark tillväxt för second hand-utmanaren Sellpy

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Sportamore växer – men ökar förlusten

Idris Elba lanserar eget klädvarumärke

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

YMR Track Club tar plats på NK Sport

Nyhetsbrev

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Arkiv

Videointervju: Viktigt ta hand om talangerna som rekryteras

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Ivyrevel poppar upp i MoS

Modehandeln återhämtade sig

Prisfall på mode

Nytt modeevent i Stockholm

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Lindex + Boozt = sant

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.147