23948sdkhjf

Klarna utvecklar appen och adderar köpknapp

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Så ska betaljätten skapa bättre shoppingupplevelse för kunderna och ge handlarna högre närvaro och synlighet i appen.

I veckan presenterar Klarna en rad olika nyheter som Klarna Boost, ett lån för handlare, köpknappen Instant shopping, en shoppingwebbläsare och uppdaterade förnyade funktioner i appen. 

För att demonstrera en del av de nya funktionerna bjöd Klarna in till pressträff på huvudkontoret på Sveavägen i Stockholm på tisdagsmorgonen och en stor del av presentationen kretsade kring appen och de köp- och betalningsfunktioner som utvecklats i den.

Klarna vill att kunden ska se fördelar med att samla köp, transaktioner och favorithandlare i appen som blir en hubb för privatekonomin. I appen kan kunden, förutom att handla i nätbutiker och se kommande betalningar, transaktioner och köp även bygga önskelistor och samla handlare som köp sker frekvent ifrån.

På tisdagen presenterades även en ny shoppingwebbläsare, tillgänglig för svenska kunder, som gör det möjligt att handla och betala från appen var kunden vill. 

Klarna menar att de handlare som är anslutna till betaljätten kan dra nytta av den nya webbläsaren då det blir en extra försäljningskanal och en möjligt för handlaren att synas mer i appen. På egna varumärkessidor kan handlare skapa inspirationsmaterial och göra särskilda erbjudanden tillgängliga för kunderna.

Fokus ligger på e-handel och liknar den möjlighet att betala med Klarna överallt som introducerades med betalkortet som lanserades i maj.

Klarna lanserar även en köpknapp där kunderna kan köpa varan där de ser den som hos exempelvis en influencer och bloggare. Med köpknappen knyter Klarna handlarna närmare influncers och handlaren kan därmed hämta hem order till sina webbutiker från andras sajter och sociala medier som Instagram.

Därtill gör Klarna det nu också möjligt att för kunden välja företagets betalningsalternativ hos e-handlare som inte är anslutna till betaltjänsten. Då blir kunden ombedd att skapa ett virtuellt engångskort, tillgängligt i 24 timmar, för att betala summan och välja några av klarnas betalnings- och fraktalternativ.

Enligt Klarna har företaget nu 100 000 handlare anslutna och en marknadsandel i Sverige på drygt 40 procent av transaktionerna i e-handeln. 

Under första halvåret 2018 har 2 miljoner nya nedladdningar gjorts av appen, den nya appen lanserades i månadsskiftet april/maj.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Bubbleroom blickar mot öst

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Nyhetsbrev

Ny vd till Pandora

Arkiv

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Tvärstopp för Odd Molly

Så ska Lager 157 charma Norge

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Stärkt Lindex

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Ska göra accessoarer åt WeSC

Jobb & Karriär
Han får försäljningsansvar hos Tenson

Sport- och modeföretaget rekryterar till Stockholmskontoret.

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

JC:s rekonstruktion: "Kommit till en punkt när det till slut tippar över".

Affärsmodell med kommissionsupplägg och nya förhandlingar med fastighetsägare ska rädda JC.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Modekedjan i rekonstruktion igen

Så ska NK snärja fler kinesiska turister

Etablerar närvaro på digitala plattformar för att nå ut till kinesiska turister innan, under och efter Sverigebesöket.

Jobb & Karriär
Hon går till Vagabond

Bolaget rekryterar och stuvar om internt.

Rejält resultattapp för sportkedjan

Ska stärka startups inom fashiontech

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

Här bygger H&M om och ut

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Så ser nya Deichmann ut

Familjen Persson har ökat i H&M

Ska säkerställa tillväxt i Europa

Drar upp storleken på baby

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.249