23948sdkhjf

Mode i Årets julklapp

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

”Representerar den tid vi lever i.”

HUI Research har utsett det återvunna plagget till Årets julklapp 2018. Det kan handla om plagg helt eller delvis tillverkade av återvunna eller hållbara material eller plagg som är second hand.

HUI Research menar att det återvunna plagget speglar tidsandan bäst och ringar dessutom in de andra två kriterierna om att produkten skall vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året och svara för högt försäljningsvärde eller säljas i stort antal.

”Vi lever i en tid där konsumenterna vill handla mer hållbart och detaljhandeln möter upp med nya alternativ. Teknologi växer fram som ger råvaror flera liv, konsumenterna förväntar sig att få veta hur varor är producerade och vill kunna göra individuella ställningstaganden”, skriver HUI Research i ett pressmeddelande.

Motivering till Årets julklapp 2018 lyder:

Årets julklapp 2018 – det återvunna plagget – speglar de svenska konsumenternas intresse för nya hållbara alternativ och ökande oro för klimat och miljö. Med det återvunna plagget fångas en tidsanda där nya affärsmodeller och tekniska innovationer föds och tillsammans skapar en mer hållbar konsumtion.

Konsumentmakt, råvarubrist och klimatförändringar har fått en hel bransch att börja tänka på hur de ska kunna jobba i ett mer cirkulärt system, där materialen i våra kläder ska gå att använda gång på gång. Konsumenternas efterfrågan och tekniska innovationer har gjort etik och miljö till ett konkurrensmedel där den långsiktiga överlevnaden i modehandeln kräver en hållbar kollektion.

Årets julklapp genom åren:

1988  Bakmaskin 2003  Mössan
1989  Videokameran 2004  Den platta tv:n
1990  Woken 2005  Ett pokerset
1991  CD-spelaren 2006  Ljudboken
1992  Tv-spelet 2007  GPS-mottagaren
1993  En doft (parfym) 2008  En upplevelse
1994  Mobiltelefonen 2009  Spikmattan
1995  CD-skivan 2010  Surfplattan
1996  Internetpaketet 2011  Den färdigpackade matkassen
1997  Det elektroniska
 husdjuret
2012  Hörlurarna
1998  Dataspelet 2013  Råsaftcentrifugen
1999  Boken 2014  Aktivitetsarmbandet
2000  DVD-spelaren 2015  Robotdammsugaren
2001  Verktyget 2016  VR-glasögonen  
2002  Kokboken 2017  Elcykeln
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Bubbleroom blickar mot öst

Nyhetsbrev

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Arkiv

Ny vd till Pandora

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Tvärstopp för Odd Molly

Så ska Lager 157 charma Norge

Stärkt Lindex

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Ska göra accessoarer åt WeSC

Jobb & Karriär
Han får försäljningsansvar hos Tenson

Sport- och modeföretaget rekryterar till Stockholmskontoret.

JC:s rekonstruktion: "Kommit till en punkt när det till slut tippar över".

Affärsmodell med kommissionsupplägg och nya förhandlingar med fastighetsägare ska rädda JC.

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Så ska NK snärja fler kinesiska turister

Etablerar närvaro på digitala plattformar för att nå ut till kinesiska turister innan, under och efter Sverigebesöket.

Jobb & Karriär
Hon går till Vagabond

Bolaget rekryterar och stuvar om internt.

Modekedjan i rekonstruktion igen

Gina Tricot ska mammamatcha

Modekedjan lanserar barnkläder med budskap. Ska bli del i framtida affärssatsning.

Rejält resultattapp för sportkedjan

Ska stärka startups inom fashiontech

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Här bygger H&M om och ut

Så ser nya Deichmann ut

Familjen Persson har ökat i H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.123