23948sdkhjf

Datum fastställda för visningsveckan

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Då äger visningarna under Fashion Week Stockholm rum.

Som Habit tidigare skrivit om som arrangeras visningsveckan Fashion Week under veckan 6. Nu komuniceras datumen vilka blir måndag till onsdag, den 4 till 6 februari 2019.

Visningsveckan äger rum i ny regi och ska produceras av Association of Swedish Fashion Brands, ASFB, och Swedish Fashion Council, SFC, som tar över ägandeskapet och presenterar visningsveckan under samma vecka som Design Week och Stockholm Fashion District.

I ett pressmeddelande skriver arrangörerna att "schemaläggningen är ett strategiskt beslut" från samtliga aktörer av veckorna för att stärka veckan, hitta synergier och maxa vecka för besökarna.

 - Att i samband med nytt ägandeskap kunna presentera detta strategiskt viktiga drag, gör att vi tar ett steg i rätt riktning för att få en starkare plattform för svenskt mode och skapar synergier med svensk designGenom att förena evenemangen underlättar  vi bland annat för internationella inköpare, journalister, samarbetspartners och besökare som tidigare behövt välja mellan veckorna”,  säger Jennie Rosén, vd för SFC och talesperson för Fashion Week Stockholm.

De tre senaste åren har veckans visningar producerats av Brand Experience Scandinavia som gick i konkurs i september kort efter den senaste visningsveckan i augusti.

Tidigare i år aviserade SFC och ASFB att de båda irganisationerna skulle fusioneras och det arbetat fortsätter under hösten 2018. Resultatet ska bli en gemensam intresseorganisation för svenska modeindustrin som ska presenteras i december, där visningsveckan utgör en viktig del tillsammans med Stockholm Fashion District.

 

- Det känns otroligt viktigt för oss att efter dessa tre år återta ägandet över visningsveckan med den insyn i samtliga delar det medför. Med SFCs och ASFBs stundande sammanslagning kommer ett tätare samarbetet innebära en långsiktig, stärkt plattform för svenskt mode. Arbetet med att få veckorna att sammanfalla är ett första bevis på detta, säger Jennie Rosén i en kommentar.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Bubbleroom blickar mot öst

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Nyhetsbrev

Ny vd till Pandora

Arkiv

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Tvärstopp för Odd Molly

Så ska Lager 157 charma Norge

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Stärkt Lindex

Ska göra accessoarer åt WeSC

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

JC:s rekonstruktion: "Kommit till en punkt när det till slut tippar över".

Affärsmodell med kommissionsupplägg och nya förhandlingar med fastighetsägare ska rädda JC.

Jobb & Karriär
Han får försäljningsansvar hos Tenson

Sport- och modeföretaget rekryterar till Stockholmskontoret.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Modekedjan i rekonstruktion igen

Så ska NK snärja fler kinesiska turister

Etablerar närvaro på digitala plattformar för att nå ut till kinesiska turister innan, under och efter Sverigebesöket.

Jobb & Karriär
Hon går till Vagabond

Bolaget rekryterar och stuvar om internt.

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

Här bygger H&M om och ut

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Så ser nya Deichmann ut

Familjen Persson har ökat i H&M

Ska säkerställa tillväxt i Europa

Drar upp storleken på baby

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.117