23948sdkhjf

Datum fastställda för visningsveckan

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Då äger visningarna under Fashion Week Stockholm rum.

Som Habit tidigare skrivit om som arrangeras visningsveckan Fashion Week under veckan 6. Nu komuniceras datumen vilka blir måndag till onsdag, den 4 till 6 februari 2019.

Visningsveckan äger rum i ny regi och ska produceras av Association of Swedish Fashion Brands, ASFB, och Swedish Fashion Council, SFC, som tar över ägandeskapet och presenterar visningsveckan under samma vecka som Design Week och Stockholm Fashion District.

I ett pressmeddelande skriver arrangörerna att "schemaläggningen är ett strategiskt beslut" från samtliga aktörer av veckorna för att stärka veckan, hitta synergier och maxa vecka för besökarna.

 - Att i samband med nytt ägandeskap kunna presentera detta strategiskt viktiga drag, gör att vi tar ett steg i rätt riktning för att få en starkare plattform för svenskt mode och skapar synergier med svensk designGenom att förena evenemangen underlättar  vi bland annat för internationella inköpare, journalister, samarbetspartners och besökare som tidigare behövt välja mellan veckorna”,  säger Jennie Rosén, vd för SFC och talesperson för Fashion Week Stockholm.

De tre senaste åren har veckans visningar producerats av Brand Experience Scandinavia som gick i konkurs i september kort efter den senaste visningsveckan i augusti.

Tidigare i år aviserade SFC och ASFB att de båda irganisationerna skulle fusioneras och det arbetat fortsätter under hösten 2018. Resultatet ska bli en gemensam intresseorganisation för svenska modeindustrin som ska presenteras i december, där visningsveckan utgör en viktig del tillsammans med Stockholm Fashion District.

 

- Det känns otroligt viktigt för oss att efter dessa tre år återta ägandet över visningsveckan med den insyn i samtliga delar det medför. Med SFCs och ASFBs stundande sammanslagning kommer ett tätare samarbetet innebära en långsiktig, stärkt plattform för svenskt mode. Arbetet med att få veckorna att sammanfalla är ett första bevis på detta, säger Jennie Rosén i en kommentar.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
De går till WearColour och Void

Ny duo på marknadsavdelningen hos sportmode- och cyklingsföretaget.

Efter Norrmalmstorg Florens

Kan bli årets designer

Årets modetalanger korade

Modedesigner, modeduo och skodesigner prisades av Swedish Fashion Council på måndagen.

MQ fortsätter tappa

Stänger butiker, intensifierar åtgärdsprogram, fimpar varumärken och ingår samarbete med H&M-gruppens marknadsplats Afound.

Underklädesmärke breddar ägandet med riskkapital

Scope blir majoritetsägare i tidigare privatägt underklädesmärke.

Nyhetsbrev

Peking för Acne Studios

Arkiv

Asos vinstvarnar

Handlarna tappar tron till jul

Jobb & Karriär
Trio till Eivy

De är nya hos sportmodeföretaget och kommer in med kompetens från bland andra Sportamore, Skincity och Wakakuu.

Jobb & Karriär
Från Åhléns till MQ

Hon är ny försäljningschef för MQ och kommer närmast från tung post hos varuhuskedjan.

H&M nära förväntningarna

Modekoncernens försäljning steg med 6 procent under fjärde kvartalet.

Så vill Scorett uppmana till hållbar konsumtion

Jobb & Karriär
"Jag är en bra parhäst till entreprenörer"

Hon går från reklambyråvärlden till en nyinrättad post hos modeföretaget.

Butiksnytt
Här öppnar XXL

Balenciaga à la Provrummet

1

Ny designutbildning i Åre

Jobb & Karriär
Hon har bytt roll hos sportmodeföretaget

Vill skapa skoklassiker

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Kedjan som är mästare på inspiration

En temporär blomavdelning, selektiva designsamarbeten eller popup-gästspel av små nischmärken. Resultatet blir en modedestination som kunderna älskar och konkurrenterna avundas.

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina med hjälp av webbutik, sociala medier och pop up-butik.

Jobb & Karriär
Finansdirektör blir tillförordnad vd

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder som ny vd för Kappahl kliver han in som tillförordnad.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen med fuskpäls, poncho och lättviktsdunjackan flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Från RMPR till Presskontakterna

Modemässa med hållbart i fokus

Hon ska guida till rätt klapp

Julklappar för 23 miljarder

Plockar in ny kompetens

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.092