23948sdkhjf

Så sålde Lexington Company

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Jämförbar butiksförsäljning upp 3 procent. Helheten påverkas dock negativt av trögare försäljning i återförsäljarledet och nettoomsättningen minskade under tredje kvartalet.

För tredje kvartalet, juli till september, uppgick nettoomsättningen till 73,4 miljoner kronor (75,1) en minskning med 2,2 procent.

Läs också: Tar över hotell i New York

Rörelseresultatet landade på 5,5 miljoner kronor (5,1) med en rörelsemarginal om 7,5 (6,8) procent. Nettoresultatet stärktes till 3,5 miljoner kronor (2,9). Bruttomarginalen stärktes till 64,6 procent (63,1).

Försäljningen i de egna butikerna ökade med 7 procent i kvartalet delvis med hjälp av två nya butiker i Norge.

I jämförbara butiker ökade försäljningen med 3 procent och i rapporten skriver mode- och inredningsbolaget att "Vi ser fortsatt en potential i det egna butiksnätet, både försäljnings- och imagemässigt, men det blir allt viktigare att hitta rätt butikslägen, se över lönsamheten i befintliga enheter och att utnyttja våra fysiska butiker mer i online-handeln".

Modebolagets egna positiva försäljningsutvecklingen kunde dock inte väga upp fortsatt negativ utveckling hos många av de traditionella återförsäljarna i flera länder vilket påverkade helheten negativt och bolaget menar att det är här försäljningen minskar.

Affärsområdet mode minskade under kvartalet på grund av vädret och negativ påverkan på inte minst försäljningen av ytterplagg. Affärsområdet Home visade enligt bolaget tillväxt under kvartalet.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Jumperfabriken väljer varuhus

Fortsätter öppna pop up-butiker för att nå nya kunder.

Frank Dandy växer digitalt

Butiksnytt
& Other Stories öppnar Varuhuset

En blinkning till en tidigare hyresgäst.

H&M bjuder på transparens på produktnivå

Jobb & Karriär
Nya chefer hos Indiska ska bidra med digital kompetens

Blankdays testar USA – öppnar pop up i New York

Ska etableras internationellt.

Nyhetsbrev

Stockmann sänker prognos

Arkiv

JC ansöker om att avsluta rekonstruktionen: "syftet antas inte bli uppnått"

Studio för Eduards Accessories

Daniel Wellington ökar utdelningen

"Konsumenten vilseleds om hållbar bomull"

Snedvriden konkurrens när ickehållbar bomull marknadsförs som hållbar, enligt färsk debattartikel.

Trög utveckling för Åhléns modedel

Kappahl nyöppnar med showroom och nya Kids-konceptet

Modekedjan nyöppnar butik i Göteborg med senaste tillskottet och satsar därtill på showroom.

Plus

Only på butiksoffensiv i Sverige

Danska Only Stores storsatsar med flera hundra butiksöppningar i Europa och ett femtiotal i Sverige. – Vi tror på fysisk retail, säger Jens Kristian Holberg, regionchef på Only Stores i Sverige.

Plus

Hundraåring återuppstår i Kiruna

När Kirunas stadskärna rivs och en ny byggs, väntar en ny era för handlarna. Följ med till staden som genomgår en världsunik omvandling.

Jobb & Karriär
Från NA-KD till Yaytrade

Marknadsplatsen rekryterar från modehandlaren.

Tre modebutiker i Helsingborg i konkurs på kort tid

Så mycket ska Sportamore växa

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Danska Zizzi sålt

Återvinn med Arket

By Malina lanserar barnkläder

Premiär för Åhléns nya skönhetssatsning

Jobb & Karriär
Hon ska arbeta med Morris Stockholm

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Vilka vinner i år? - gör din röst hörd

Lågprismodekedja i konkurs

Prisad modeduo inspireras av eget bröllop

Datum för tre kommande CFW släppta

Levi Strauss planerar öppna 100 butiker

Föreslås till skohandlaren

Prisas av Divas och Svenskt Sportforum

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Butiksnytt
Esprit öppnar nytt i Linköping

Vintagemode hos & Other Stories

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141