23948sdkhjf

Handlarna tror på julen

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Flera månaders osäkerhet är borta, enligt Handelsbarometern från Svensk Handel.

Handlarnas tro på framtiden har varierat under året och särskilt under de senaste månaderna. Men inför den köptunga sista perioden av året är handlarna nu genomgående optimistiska, det framgår av den senaste Handelsbarometern från Svensk Handel.

Handlarna har både julen och Black Friday att se fram emot.

Det är framförallt sällanköpshandeln som ser positivt på framtiden, där ökade tron med hela 14 enheter från förra månaden. Dagligvaruhandeln som haft en genomgående högre tro under året ökade med 1,9 enheter och, totalt ökade tron med 7,9 enheter. E-handlarnas tro på framtiden, som legat över de fysiska butikerna hela året ökade med 3,3 enheter.

– Handeln står inför årets viktigaste försäljningsperiod som kulminerar i julhandeln. Med tanke på den tuffa konkurrenssituation som råder i handeln är en god julhandel avgörande för många handlares lönsamhet, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel i ett pressmeddelande.

Förväntningarna för den egna butiken ligger fortsatt över förväntningarna på handeln i stort men för ovanlighetens skull ökade tron på andras butiker mer, den här gången med 7,9 enheter att jämföra med 1,2 enheter för den egna butiken.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ritar skor och kläder åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Från RMPR till Presskontakterna

Pris till kreativ chef

Han är Årets Designer när tidningen Café får välja.

Modemässa med hållbart i fokus

Lanserar leveranstjänst för kläder i 36 svenska städer

Så sålde Inditex

Nyhetsbrev

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

E-handelsjätten tar ytterligare ett kliv in på den svenska marknaden.

Arkiv

Skandinaviskt under ett tak

"Pekskärmarna har blivit ett extra försäljningsverktyg"

Ras för skohandeln

Minussiffror i modehandeln i november, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil. Därtill har december inte heller inletts bra.

Hon ska guida till rätt klapp

De ger randen ny hemvist

Så har Polarn O. Pyret förenklat köpresan och gjort butikerna lättnavigerade.

Kappahl lovar nytt koncept - men först butik för Newbie

Öppnar tillfällig barnklädesbutik för att sedan bygga om ytan till ett helt nytt koncept.

1

Osund returkultur i modebranschen - tre sätt att bryta negativ trend

Återvunnet klär kultur- och demokratiministern

Alice Bah Kuhnke väljer klänning från Stockholms Stadsmission Remake till årets Nobelfest.

Nya krav på modeindustrin

Nu lanseras UN Fashion Industry Charter for Climate Action vid klimattoppmöte COP24. Och det står klart att en gemensam kraftsamling krävs för att minska enorma växthusgasutsläpp.

De åker till Pitti Uomo

Holzweiler, Indigofera och Klättermusen bland de nya när Revolver och Pitti Immagine presenterar 17 varumärken som deltar i Scandinavian Manifesto i januari.

Julklappar för 23 miljarder

Prisad frack på Nobelmiddagen

Boråsbaserat modeföretag klär Volvos chefer till Nobelfestligheterna.

Stipendium till damskräddarelev

Student vid Tillskärarakademin tilldelas stipendium ur fond för kvinnliga hantverkare.

Vågade inköp ger resultat

Så har hans inköp på magkänsla banat väg för framgångar.

Tretorn i finskt designsamarbete

Tretorn lanserar samarbete med Makia. Kollektionen innefattar regnkläder men även stickade tröjor och accessoarer.

Uppdaterad modeshopping till sjöss

Plockar in ny kompetens

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Zalando skrotar Bread & Butter

Kunderna valde bort köpcentrumen

H&M öppnar kafé i London

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.199