23948sdkhjf

Skräddarsydda kartonger i e-handlarens nya lager

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Nästa steg i logistiksatsningen är en optimerad förpackningslösning. 

Jollyroom har gått från satsning till satsning i sin logistik under året. Ny terminal, nya lager och ny automatiseringslösning ska skapa konkurrensfördelar genom att ge kunderna deras varor i tid. 

Nu kommer nästa steg för att effektivisera godsflödena. Med B plus equipments automatiserade förpackninglösning ska man kunna minska transportkostnader, reducera fritt ekologiska fotavtryck och dubblera flödets effektivitet för smått och mellanstort gods. 

Med ett brett sortiment av varor i alla storlekar och former skickar ett företag som Jollyroom ofta sina varor i för stora kartonger med fyllning som bubbelplast för att skudda varorna. Det skapar ett behov av nya lösningar, och Jollyroom har undersökt olika lösningar under året. 

Nu blir man först med att som renodlad e-handlare investera i B plus equipments automatiserade förpackningssystem. Det består av tre maskiner som tillverkar kartonger och två maskiner som skannar varornas storlek och viker en kartong av optimerad storlek för sändningen. Anläggningen är redan i drift. 

En av fördelarna med den här lösningen, enligt Jollyrooms logistikchef Cecilia Olsson, är att maskinerna inte skär kartongerna med knivar utan perforerar dem för att de ska kunna vikas. 

– Kartongknivar behöver med jämna mellanrum slipas vilket under kortare perioder hade stannat upp hela flödet. Att stanna upp vår produktion i bara fem minuter hade fått konsekvenser för flera hundra ordrar och under högintensiva perioder som blackweek och julhandeln hade detta varit direkt ohållbart för oss, säger hon i ett pressmeddelande. 

Jollyroom beräknar att man nu kan dubblera sin effektivitet i utleveransflödet med en produktion av så mycket som 1560 kartonger i timmen.  

– Tidigare tog det i snitt två minuter att manuellt packa en order varav mycket av tiden gick åt till att resa kartonger. Efter den nya installationen så kommer det istället ta cirka en minut, fortsätter Cecilia Olsson. 

Samtidigt reducerar man utlastningsvolymen av smått och mellanstort gods med 25 procent, plus att det inte krävs fyllning i kartongerna. Resultatet blir både ekonomisk vinst och minskad miljöpåverkan, samtidigt som kunderna blir nöjdare. 

Den automatiserade förpackningslösningen är i hopbyggd med Jollyrooms Autostoresystem och den automatiserade paketsorteringsterminal som installerades i september. Tillsammans utgör de tre systemen en helt automatiserad logistiklösning för smått och mellanstort gods i Jollyrooms nybyggda utleveranslager i Sörred i Göteborgs hamn, som också är förberett för en utbyggnation när det behövs. 

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
De går till WearColour och Void

Ny duo på marknadsavdelningen hos sportmode- och cyklingsföretaget.

Efter Norrmalmstorg Florens

Kan bli årets designer

Årets modetalanger korade

Modedesigner, modeduo och skodesigner prisades av Swedish Fashion Council på måndagen.

MQ fortsätter tappa

Stänger butiker, intensifierar åtgärdsprogram, fimpar varumärken och ingår samarbete med H&M-gruppens marknadsplats Afound.

Underklädesmärke breddar ägandet med riskkapital

Scope blir majoritetsägare i tidigare privatägt underklädesmärke.

Nyhetsbrev

Peking för Acne Studios

Arkiv

Asos vinstvarnar

Handlarna tappar tron till jul

Jobb & Karriär
Från Åhléns till MQ

Hon är ny försäljningschef för MQ och kommer närmast från tung post hos varuhuskedjan.

Jobb & Karriär
Trio till Eivy

De är nya hos sportmodeföretaget och kommer in med kompetens från bland andra Sportamore, Skincity och Wakakuu.

H&M nära förväntningarna

Modekoncernens försäljning steg med 6 procent under fjärde kvartalet.

Så vill Scorett uppmana till hållbar konsumtion

Jobb & Karriär
"Jag är en bra parhäst till entreprenörer"

Hon går från reklambyråvärlden till en nyinrättad post hos modeföretaget.

Butiksnytt
Här öppnar XXL

Balenciaga à la Provrummet

1

Ny designutbildning i Åre

Jobb & Karriär
Hon har bytt roll hos sportmodeföretaget

Vill skapa skoklassiker

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Kedjan som är mästare på inspiration

En temporär blomavdelning, selektiva designsamarbeten eller popup-gästspel av små nischmärken. Resultatet blir en modedestination som kunderna älskar och konkurrenterna avundas.

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina med hjälp av webbutik, sociala medier och pop up-butik.

Jobb & Karriär
Finansdirektör blir tillförordnad vd

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder som ny vd för Kappahl kliver han in som tillförordnad.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen med fuskpäls, poncho och lättviktsdunjackan flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Från RMPR till Presskontakterna

Modemässa med hållbart i fokus

Hon ska guida till rätt klapp

Julklappar för 23 miljarder

Plockar in ny kompetens

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.121