23948sdkhjf

Kläder i topp under Black Friday

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Så mycket ökar omsättningen mot i fjol, enligt Svensk Handel.

Fler handlare än i fjol, en ökning med 30 procent, väntas delta på något vis under Black Friday. Fyra av tio handlare räknar med ökad försäljning och lika många planerar att genomföra någon form av kampanj.

Läs också: Black friday slog rekord i natt

Av konsumenterna så planerar 47 procent att handla under shoppingevenemanget Black Friday och totalt väntas dagen omsätta mellan 6,3 och 6,6 miljarder kronor och uppvisa en tillväxt på med mellan 18 och 25 procent jämfört med förra året, enligt siffror från Svensk Handel.

Var sjätte handlare,17 procent, uppger att lönsamheten påverkas positivt av Black Friday.  En majoritet av handlare tror på ungefär oförändrad försäljning jämfört med 2017 medan 37 procent tror på ökad försäljning.

- Handeln är på tårna och vi bedömer att Black Friday kommer att fortsätta att växa kraftigt. De undersökningar vi gjort indikerar att omsättningen under Black Friday i år växer med mellan 18 och 25 procent. Samtidigt måste man understryka att osäkerheten i konsumentundersökningar om framtida inköp är stor. Black Friday är ett utmärkt tillfälle för konsumenter att passa på att julhandla och jag utesluter inte en ännu större tillväxt, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Årets Black Friday infaller 23 november och räknas numera som handelns näst viktigaste försäljningstillfälle under året. För många handlare har dagen utvecklats sig till en hel helg eller i vissa fall vecka. Svensk Handel räknar slutet av november som en del i julhandeln numera och i Sverige planerar 63 procent av de som kommer att handla under Black Friday även att handla julklappar.

Mest populära kategorier är enligt Svensk Handel kläder, hemelektronik och produkter inom skönhet och hälsa.

Mer om: Black Friday
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
De går till WearColour och Void

Ny duo på marknadsavdelningen hos sportmode- och cyklingsföretaget.

Efter Norrmalmstorg Florens

Kan bli årets designer

Årets modetalanger korade

Modedesigner, modeduo och skodesigner prisades av Swedish Fashion Council på måndagen.

MQ fortsätter tappa

Stänger butiker, intensifierar åtgärdsprogram, fimpar varumärken och ingår samarbete med H&M-gruppens marknadsplats Afound.

Underklädesmärke breddar ägandet med riskkapital

Scope blir majoritetsägare i tidigare privatägt underklädesmärke.

Nyhetsbrev

Peking för Acne Studios

Arkiv

Asos vinstvarnar

Handlarna tappar tron till jul

Jobb & Karriär
Från Åhléns till MQ

Hon är ny försäljningschef för MQ och kommer närmast från tung post hos varuhuskedjan.

Jobb & Karriär
Trio till Eivy

De är nya hos sportmodeföretaget och kommer in med kompetens från bland andra Sportamore, Skincity och Wakakuu.

H&M nära förväntningarna

Modekoncernens försäljning steg med 6 procent under fjärde kvartalet.

Så vill Scorett uppmana till hållbar konsumtion

Jobb & Karriär
"Jag är en bra parhäst till entreprenörer"

Hon går från reklambyråvärlden till en nyinrättad post hos modeföretaget.

Butiksnytt
Här öppnar XXL

Balenciaga à la Provrummet

1

Ny designutbildning i Åre

Jobb & Karriär
Hon har bytt roll hos sportmodeföretaget

Vill skapa skoklassiker

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Kedjan som är mästare på inspiration

En temporär blomavdelning, selektiva designsamarbeten eller popup-gästspel av små nischmärken. Resultatet blir en modedestination som kunderna älskar och konkurrenterna avundas.

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina med hjälp av webbutik, sociala medier och pop up-butik.

Jobb & Karriär
Finansdirektör blir tillförordnad vd

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder som ny vd för Kappahl kliver han in som tillförordnad.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen med fuskpäls, poncho och lättviktsdunjackan flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Från RMPR till Presskontakterna

Modemässa med hållbart i fokus

Hon ska guida till rätt klapp

Julklappar för 23 miljarder

Plockar in ny kompetens

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.1