23948sdkhjf

Morris stämmer H&M

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modeföretaget stämmer koncernen för varumärkesintrång, uppger Breakit.

Modeföretaget Morris, grundat av Eva och Jan Alsén, stämmer H&M från varumärkesintrång då modeföretaget menar att plagg ur H&M:s samarbete med klassiska mönster ur brittiska konstnären William Morris mönsterskatt påminner om den kollektion som Morris själva tagit fram i samarbete med Libertys, uppger Breakit. Därtill finn Morris logga, ett M, på plaggen och det ska också vara likt den logga Morris använder på plagg samt att kollektionen säljs under namnet Morris & Co.

Läs också: Nytt H&M-koncept även till Sverige

Morris kräver ett skadestånd om 10 miljoner kronor.

Morris yrkar, enligt Breakit, även att H&M nu tar bort plaggen från butik och lager och förstör dem och om det inte sker inom en viss tid ska ett vite om fem miljoner kronor erläggas.

Därtill vill Morris se rättelser i dagstidningar som Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter och Göteborgsposten.

Mer om: H&M | H&M gruppen | Morris
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ritar skor och kläder åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Från RMPR till Presskontakterna

Pris till kreativ chef

Han är Årets Designer när tidningen Café får välja.

Modemässa med hållbart i fokus

Lanserar leveranstjänst för kläder i 36 svenska städer

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

E-handelsjätten tar ytterligare ett kliv in på den svenska marknaden.

Nyhetsbrev

Skandinaviskt under ett tak

Arkiv

"Pekskärmarna har blivit ett extra försäljningsverktyg"

Så sålde Inditex

Ras för skohandeln

Minussiffror i modehandeln i november, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil. Därtill har december inte heller inletts bra.

Hon ska guida till rätt klapp

De ger randen ny hemvist

Så har Polarn O. Pyret förenklat köpresan och gjort butikerna lättnavigerade.

Kappahl lovar nytt koncept - men först butik för Newbie

Öppnar tillfällig barnklädesbutik för att sedan bygga om ytan till ett helt nytt koncept.

1

Osund returkultur i modebranschen - tre sätt att bryta negativ trend

De åker till Pitti Uomo

Holzweiler, Indigofera och Klättermusen bland de nya när Revolver och Pitti Immagine presenterar 17 varumärken som deltar i Scandinavian Manifesto i januari.

Återvunnet klär kultur- och demokratiministern

Alice Bah Kuhnke väljer klänning från Stockholms Stadsmission Remake till årets Nobelfest.

Julklappar för 23 miljarder

Nya krav på modeindustrin

Nu lanseras UN Fashion Industry Charter for Climate Action vid klimattoppmöte COP24. Och det står klart att en gemensam kraftsamling krävs för att minska enorma växthusgasutsläpp.

Prisad frack på Nobelmiddagen

Boråsbaserat modeföretag klär Volvos chefer till Nobelfestligheterna.

Vågade inköp ger resultat

Så har hans inköp på magkänsla banat väg för framgångar.

Stipendium till damskräddarelev

Student vid Tillskärarakademin tilldelas stipendium ur fond för kvinnliga hantverkare.

Uppdaterad modeshopping till sjöss

Tretorn i finskt designsamarbete

Tretorn lanserar samarbete med Makia. Kollektionen innefattar regnkläder men även stickade tröjor och accessoarer.

Plockar in ny kompetens

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Zalando skrotar Bread & Butter

Kunderna valde bort köpcentrumen

H&M öppnar kafé i London

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.157