23948sdkhjf

Så fortskrider Best of Brands rekonstruktion - vd lämnar

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Tre butiker och e-handel kvarstår för kedjan vars tidigare vd nu klivit av. Butiken i Göteborg blir kvar.

Best of Brands befinner sig i rekonstruktion sedan 28 augusti. 

Läs också: Borgenärernas besked: Ja till fortsatt rekonstruktion

I mitten av september fick bolaget klartecken från borgenärerna att fortsätta med rekonstruktionsplanen.

Under hösten har ledningsförändringar skett i bolaget och vd Henrik Hultman har lämnat företaget och vd-posten som han tillträdde i och med att Reach for the Stars förvärvade kedjan den 1 december i fjol. Han fortsätter nu som butiksägare med nya multibrandbutiken Season.

- Ledningsförändringarna har skett successivt under hösten. Det är helt odramatisk och något som jag tycker är naturligt när man går igenom en sådan här pass stor omstrukturering av ett bolag, säger rekonstruktören Ola Sellert, Trägårdh advokatbyrå i Malmö, till Habit.

Numera leds bolaget av en grupp bestående av bland andra styrelseordförande och ägare Stefan Alvarsson, inköpschef samt Reach for the Stars ekonomichef Maria Möller.

Tidigare i höstas uppgav rekonstruktören Ola Sellert att fem butiker av sju som ingick i rekonstruktionen i slutet av augusti skulle stänga men nu står det klart att butiken i Kompassen i Göteborg blir kvar då man lyckats omförhandla hyran och krympa butiksytan till ett plan istället för som tidigare två.

Hur många kvadratmeter butiken omfattar, från initiala 1 450 kvadratmeter, kan inte Ola Sellert uppge men han säger att knappt hälften av butiksytan kvarstår.

I övrigt är inriktningen på butiken densamma.

Övriga fyra butiker; i Malmö, Umeå, Mood och Vällingby i Stockholm, har stängts och kedjan består i dag av butiker i Atollen i Jönköping, Kompassen i Göteborg samt Sickla i Stockholm. Därtill ingår webbutiken. Hur den utvecklas vill inte rekonstruktören Ola Sellert gå in på men säger att den följer plan och uppsatt budget.

Initialt gjorde ägarna ett tillskott om 5 miljoner kronor för att kunna genomföra rekonstruktionen.

Hur mycket pengar som ägarna tvingats skjuta till under hösten för att bland annat klara varuförsörjningen till butikerna är Ola Sellert förtegen om och säger att han inte vill förekomma uppgifter i rekonstruktionsberättelsen som han skriver på och som han hoppas kunna presentera inom ett par veckor.

Därefter återstår att presentera ett ackordsförslag i tingsrätten.

- Det är ett omfattande arbeta att gå igenom en företagsrekonstruktion av den här typen men jag ser positivt på bolagets framtid och jag bedömer att när man nu skalat ned på kostnader i och med butiksstängningar och färre personal så kan man anpassa verksamheten och nå lönsamhet, säger Ola Sellert.

Han hoppas att ett ackord ska kunna klubbas innan årsskiftet och att bolaget därefter kan arbeta vidare enligt plan. När bolaget ska vara igenom rekonstruktionen är enligt Ola Sellert för tidigt att svara på.

Mer om: Best of Brands
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

"Vi kommer se början på en e-handelsdöd"

TRENDER 2019: Det spår Lars-Åke Tollemark, vd för Unibal Rodamco Westfield i Norden.

Ny hemvist för Ida Sjöstedt

Modeföretaget huserar numera på Kungsholmen och har därtill ny presskontakt.

Jobb & Karriär
Går till Daily Sports

Har förflutet från Whyred, Acne Studios och Gant.

Butiksnytt
Nytt mode- och inredningskoncept till Växjö

Butiken följer på den första etableringen i Jönköping.

Naturnära och långsiktigt

Möt Lisa Thörnqvist som omsorgsfullt väljer ekologiska och naturnära material i en finstämd palett till nystartade varumärket Ores.

Jobb & Karriär
Kliver in i ny roll hos Lindex

Landschef blir kedjans försäljningsdirektör.

Nyhetsbrev

Björn Borg avslutar i fin form

Rörelseresultatet ökade med nära 30 procent i fjol.

Arkiv

Retrostrumpbyxor för en modern värld

Terezia Prazska lanserar klassiska tjeckiska barntajts med hängslen i Sverige under märket Silly Silas.

Så sålde Sportamore

Lindex digitala satsning över förväntan

Modekedjan uppges vara nöjd med närvaron på Asos.

XXL tappar chef

Opinionsbildare inom hållbart mode prisas

Hon är Sveriges Second Hand Profil 2019.

Starkt kvartal för Boozt: "Skalfördelar förbättrar tillväxten"

Plus

”Ge kunden upplevelser”

Barnklädeskedja upplevs mest grön

Polarn O. Pyret kammade hem utmärkelse för nionde året i rad.

Satsar fysiskt och med e-handel i Europa

Minskad modeförsäljning för Lexington Company

Stinaa.J till Åhléns

Skomärket satsar med första återförsäljare.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Karl Lagerfeld död

Här öppnar varuhusjätten outlet

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Sportamore lägger till marknad

Ny vd till Pandora

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Tvärstopp för Odd Molly

Stärkt Lindex

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.131