23948sdkhjf

Då backar köpcentrumen

Nu ökar försäljningen – men trenden kan vända snabbt, enligt HUI Research.

Svenska köpcentrum ökade svagt med 0,5 procent och handelsområdena med 4,3 procent under 2017, det framgår av rapporten Svenska Köpcentrum 2018 från HUI Research.

Framtiden för tillväxten ser dock mer osäker ut och i rapporten målas två scenarier upp där tillväxten fortsätter – men bara fram till år 2021, eller 2022. I båda fallen kommer försäljningen ge vika, fast i olika snabb takt och i det mer pessimistiska scenariet kommer även handelsområden att börja tappa försäljning år 2025.

– Butiker i köpcentrum och handelsområden kommer tveklöst att påverkas av branschens strukturomvandling och i viss mån ersättas av andra verksamheter som till exempel restauranger, nöjen och tjänster. De aktörer som investerar i sina handelsplatser och är aktiva kommer att klara sig bäst, säger Tobias Rönnberg, analytiker HUI Research i ett pressmeddelande.

Exakt hur konsekvenserna av de olika scenarierna kommer bli är svårt att säga men enligt prognoserna kan till exempel köpcentrumytor motsvarande 80 000 till 420 000 kvadratmeter försvinna under perioden 2017-2025. Det kan ta sig formen av fler tomma ytor, konvertering till andra ändamål som kontor eller kultur eller i värsta fall stängningar.

I rapporten framhålls dock att det finns möjligheter för köpcentrumen att växa och förbli konkurrenskraftiga då det finns egenskaper som gynnar köpcentrumen och handelsområdena, egenskaper så som utbudets bredd och djup, läget, den lokala befolkningstillväxten och inte minst klokt ägandeskap och aktiv förvaltning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047