23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Minskad omsättning för Tiger of Sweden

Tappar 15 procent. Fysiska butiker tar stryk.

Under det första kvartalet i det brutna räkenskapsåret, juli till september 2018/2019, tappade samtliga varumärken i IC Groups portfölj omsättning. Tiger of Sweden är ett av dem.

Under perioden backade omsättningen för Tiger med 15 procent till 226 miljoner danska kronor jämfört med motsvarande period i fjol (266).

Nästan samtliga av Tigers försäljningskanaler tappade intäkter. Det största procentuella tappet var för butiker, e-handel och outlets som tillsammans minskade från 104 miljoner danska kronor till 86 miljoner, medan wholesale och franchise minskade från 162 miljoner danska kronor till 140 miljoner.

Försäljningen i jämförbara butiker minskade med nästan 19 procent, vilket förklaras av minskad trafik. Däremot ökade e-handeln. Med hur mycket anges ej i bolagets rapport.

Även lönsamheten minskade. Röresleresultatet, EBITDA, sjönk från 52 miljoner danska kronor till 31 miljoner, vilket gav en EBITDA-marginal på 13,7 procent.

Framgent förväntas Tiger of Sweden öka omsättningen, främst genom wholesale och e-handel, medan kostnader för personal och marknadsföring kommer påverka resultatet negativt.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.16|