23948sdkhjf

Så firar Billi Bi 25-årskalas

| Av Christina Bild | Tipsa redaktionen

Det danska skovarumärket gör en jubileumskollektion i nostalgins tecken.

Grattis på 25-årsdagen! Hur ska ni fira det här?

– Vi har gjort en jubileumskollektion, där vi tittat på modeller som min pappa designade för 25-30 år sedan, jättefeminint och sexigt i många färger, säger Carsten Friis, vd Billi Bi.

Hur startade Billi Bi?

Läs också: Skoannonsör fälls för sexistisk reklam

– Jag är tredje generationen av en skofamilj och när jag var 20 år följde jag med min far till Alicante för att titta på produktionen av damskor. Då hade vi ett märke som hette Fransi, som var väldigt elegant och damigt. Jag föreslog att vi skulle göra ett nytt varumärke – ’du gör för mamman och jag gör för dottern’. Och pappa tände på idén. Efter Alicante fortsatte vi till Porto, där vi på den tiden tillverkade herrskor, och fick tips om en restaurang som hette Billi Bi. När vi satt oss i baren med varsin Dry Martini frågade pappa kyparen vad namnet betydde och fick veta att det var deras signaturrätt, en musselsoppa. ’Det ska vårt nya varumärke heta!’, sa pappa, och så blev det.

Vad utmärker Billi Bi?

– Bra kvalitet och passform. Vi har jobbat med samma fabrik sedan starten och när man känner varandra så väl blir det bra. Jag försökte göra en kollektion i Kina men det blev aldrig bra, trots att jag var där fem gånger.

Mer om: Billi Bi
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

H&M planerar inbrytning på företagsmarknaden

En av fem för Uniqlo

Använder liknande kampanjgrepp som inför öppningen i Stockholm.

Trendspaning vår 2020

Habit satt på första parkett när världens främsta trendorakel presenterade våren 2020. Först ut i Habits serie är Li Edelkoorts guldkorn.

Tillskärarakademi i nya händer

NA-KD till Kompassen

Utmanande kvartal för Asos

Nyhetsbrev

Team Sportia-butik i konkurs

Arkiv

JD Sports förvärvar sportkedja

Blekt kvartal för MQ - fortsätter rasa

NK-kvarter kan utökas - ska bli självklar modedestination

New Black blir deras plus en

Modemärke inleder samarbete med mobilvarumärket OnePlus.

MQ gör företrädesemission

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Plus

Balenciagas uttolkare

Miss Mary rekryterar från Happy Socks

Underklädesföretaget har ny finanschef och därtill förstärks bolaget med nya namn i styrelsen och i delägarkretsen.

Jobb & Karriär
Hon går till Boomerang

Hon har klivit på som operativ chef för Boomerang och kommer närmast från Newhouse.

Plus

Svenska herrmodets magnat

Att följa Roger Tjernbergs karriär är att skriva ett stycke svensk textilhistoria. Möt Habits Hederspristagare som blåst liv i två hundraåringar och fått dem att blomstra.

Full transparens för Fristads - milstolpe inom miljödeklaration av plagg

Har tagit fram nytt mätverktyg och vill sätta ny standard.

Butiksnytt
Les Deux ökar närvaron i Sverige

Wearegroup hyllar och nytolkar favoritplagg

Kreativ studio har plockat fram åtta plaggmodeller i begränsad upplaga i samarbete med AW Bauer & Co.

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Synsam flyttar fram positionerna fysiskt med nytt glasögonpalats

Givenchy till Pitti Uomo

Plus

Care of Carl till nya nivåer

Henning Källqvist, grundare av Care of Carl, har påbörjat en ny tillväxtresa med majoritetsägaren Litorina.

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Molino pr fyller på portföljen

XXL rekryterar två - ny Sverigechef på plats

MQ gör nedskrivning

Hon föreslås till H&M

Plus

"Mode har förlorat trendfaktorn"

Etablerar en butik i månaden

Närgången mode-vd lämnar efter internutredning

Kenzas Ivyrevel poppar upp på fler ställen

Då öppnar Uniqlo i Köpenhamn

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.228