23948sdkhjf

Så firar Billi Bi 25-årskalas

| Av Christina Bild | Tipsa redaktionen

Det danska skovarumärket gör en jubileumskollektion i nostalgins tecken.

Grattis på 25-årsdagen! Hur ska ni fira det här?

– Vi har gjort en jubileumskollektion, där vi tittat på modeller som min pappa designade för 25-30 år sedan, jättefeminint och sexigt i många färger, säger Carsten Friis, vd Billi Bi.

Hur startade Billi Bi?

Läs också: Skoannonsör fälls för sexistisk reklam

– Jag är tredje generationen av en skofamilj och när jag var 20 år följde jag med min far till Alicante för att titta på produktionen av damskor. Då hade vi ett märke som hette Fransi, som var väldigt elegant och damigt. Jag föreslog att vi skulle göra ett nytt varumärke – ’du gör för mamman och jag gör för dottern’. Och pappa tände på idén. Efter Alicante fortsatte vi till Porto, där vi på den tiden tillverkade herrskor, och fick tips om en restaurang som hette Billi Bi. När vi satt oss i baren med varsin Dry Martini frågade pappa kyparen vad namnet betydde och fick veta att det var deras signaturrätt, en musselsoppa. ’Det ska vårt nya varumärke heta!’, sa pappa, och så blev det.

Vad utmärker Billi Bi?

– Bra kvalitet och passform. Vi har jobbat med samma fabrik sedan starten och när man känner varandra så väl blir det bra. Jag försökte göra en kollektion i Kina men det blev aldrig bra, trots att jag var där fem gånger.

Mer om: Billi Bi
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Underklädesmärke drar upp volymen

Plus

Sveas vd siktar mot 100 miljoner

Kiki Wallmansson har tagit familjeföretaget in i en ny era. Habit träffade entreprenören och designern på huvudkontoret i Borås.

Best of Brands med ny ägare

Detaljhandelsprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

Närmare kunderna och snabbare leveranser

Zalandos nya jättelager invigs officiellt i dag.

"Det är ett fint varumärke med gott renommé"

Best of Brands nya ägare ser goda synergieffekter med sina shoppingklubbar och ska bygga ett starkt digitalt erbjudande också i fysisk butik.

Japansk modejätte partner till SOK

H&M tappar uppdraget som officiell klädleverantör till Sveriges Olympiska Kommitté.

Nyhetsbrev

Jumperfabriken lanseras i Kina

Göteborgbaserade modeföretaget samarbetar med Johan & Johan. Först ut är lansering i Shanghai.

Arkiv

Fjärde outleten för varuhuskedjan

I veckan öppnar Åhléns Outlet i Sundsvall.

Nytt nummer av Habit

Ett nytt, matigt nummer fyllt med trender och intervjuer med branschens hetaste profiler.

Då får modekedjan ny vd

Så ska Odd Mollys kommunikation stärkas - inleder nytt kreativt samarbete

Plus

Från Nelly till Aéryne

Aéryne är en modestartup med innovativa försäljningsstrategier. Möt Siri Vikman: modevärldens stigande stjärna.

1

Sandqvist byter läge

Väsk- och accessoarmärket öppnar ny butik i Göteborg i slutet av februari. Ytterligare butik väntar under året för företaget som nu omsätter över 100 miljoner kronor.

Från kläder till väskor

Nu stundar premiär för Löwengrips håraccessoarer

I februari lanseras entreprenören och sociala medierprofilens nya märke Hermine Hold.

Lanserar mässa för sport- och funktionsmaterial

Modemärke med ny identitet

Hugo Boss överträffade förväntningarna

Butiksnytt
Här öppnar Feet First

Jobb & Karriär
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

Här stänger Polarn O. Pyret

"Nu förtjänar vi priset"

För fjärde gången mottar hon Elles prestigefyllda utmärkelse Årets designer.

Nya ministrar på departementen

Hon blir ny kulturminister.

På besök från New York

På måndagen besökte 20 studenter från FIT i New York Stockholm Fashion District. Besöket är en del i ett samarbete som ägde rum för tredje året i rad.

Butiksnytt
Bestseller på delad yta

Vad händer hos Bruno?

Oscar Jacobson öppnar i London

Modestipendiater utsedda

Pep blir Peppercorn igen

I dig denim väljer byrå

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

Här stänger River Island

Stilduo för MQ

Prisas för sjal

Lululemon höjer prognos

Herrmodemässa i siffror

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.18