23948sdkhjf

Ikea vill inte prata om H&M-investeringen

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Miljardinvestering överraskade – men det finns kopplingar.

Ikeasfärens miljardinvestering i H&M överraskade många, men en granskning av persongalleriet visar att det finns tydliga kopplingar.

Läs också: Stora Enso ansluter till hållbart trätextilprojekt

Anders Dahlvig, styrelseledamot i H&M sedan 2010, har tidigare jobbat mycket nära de två personer som ytterst beslutade om Ikea-bolagets Interogos intåg i klädbolagets ägarlista.

När Anders Dahlvig i början av 2000-talet var vd för Ingka Holding, som då allmänt betraktades som moderbolaget i Ikea:s snåriga bolagsstruktur, var Hans Gydell vice vd och Søren Hansen finanschef.

Hans Gydell och Søren Hansen är i dag styrelseordförande respektive vd i Interogo Holding, det bolag som under det tredje kvartalet köpt drygt 10 miljoner aktier i H&M, något som blev känt via ny ägarstatistik och Nyhetsbyrån Direkts rapportering i mitten av oktober.

Aktieposten, motsvarande 0,6 procent av aktierna i H&M, är värd lite mer än 1,6 miljarder kronor. Köpet gjordes via bolaget 1H Capital HC1 AB, ägt av Interogo Holding som sedan 2016 hanterar Ikeasfärens finansiella investeringar. Interogo Holdings ägs i sin tur av en stiftelse med nästan samma namn och som grundades av Ingvar Kamprad.

Läs också: Afound aviserar nya lägen

Anders Dahlvig och Søren Hansen sitter idag i nederländska Inter Ikea Holdings överstyrelse tillsammans. Inter Ikea är en annan gren i Ikeas bolagsstruktur, dock med samma ägarstiftelse som Interogo.

Investering i H&M är uppenbarligen känslig materia. Ingen av de ansvariga vill ställa upp för en kortare intervju.

"Vi tackar nej till din intervjuförfrågan denna gång. Om du har specifika frågor så får du gärna skicka över dessa på mailen", skriver Carl Fried, talesperson för investeringsbolaget Interogo, i ett mejl efter flera försök från Nyhetsbyrån Direkt att få kontakt med någon av de inblandade personerna, däribland Interogos investeringschef Henrik Jonsson, och nämnda Hans Gydell, Søren Hansen och Anders Dahlvig.

Interogos investeringar är enligt bolagets hemsida indelade i tre områden: fastigheter, fonder som hanteras via bolaget IFM i Luxemburg samt Nalka Invest som fokuserare på nordiska små- och medelstora bolag.

Läs också: Expansionschef lämnar H&M efter 17 år

Direktinvesteringen i börsnoterade H&M förefaller för en utomstående betraktare mot den bakgrunden vara en udda fågel i Interogos investeringsverksamhet. När Nyhetsbyrån Direkt via mejl bett Interogo om något annat exempel på en större direktinvestering i ett stort börsnoterat bolag har sådana exempel uteblivit från Interogos håll.

Ikeasfärens intåg i H&M:s ägarlista, med tillhörande hemlighetsmakeri, sker mot bakgrund av flitigt förekommande teorier och spekulationer om att familjen Persson vill köpa ut bolaget från börsen. På sina håll har det argumenterats för att huvudägaren i så fall måste göra det tillsammans med en kapitalstark partner.

"Vi avstår från att spekulera i hypotetiska frågor. Interogo Holdings aktieförvärv baseras på bedömningen att det är en bra långsiktig finansiell investering. Det är grunden för vårt beslut", svarar Interogo via mejl på frågan om Interogo skulle kunna tänka sig att ta rollen som en kapitalstark partner till familjen Persson.

Mer om: H&M | Ikea
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Underklädesmärke drar upp volymen

Plus

Sveas vd siktar mot 100 miljoner

Kiki Wallmansson har tagit familjeföretaget in i en ny era. Habit träffade entreprenören och designern på huvudkontoret i Borås.

Best of Brands med ny ägare

Detaljhandelsprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

Närmare kunderna och snabbare leveranser

Zalandos nya jättelager invigs officiellt i dag.

"Det är ett fint varumärke med gott renommé"

Best of Brands nya ägare ser goda synergieffekter med sina shoppingklubbar och ska bygga ett starkt digitalt erbjudande också i fysisk butik.

Japansk modejätte partner till SOK

H&M tappar uppdraget som officiell klädleverantör till Sveriges Olympiska Kommitté.

Nyhetsbrev

Jumperfabriken lanseras i Kina

Göteborgbaserade modeföretaget samarbetar med Johan & Johan. Först ut är lansering i Shanghai.

Arkiv

Fjärde outleten för varuhuskedjan

I veckan öppnar Åhléns Outlet i Sundsvall.

Nytt nummer av Habit

Ett nytt, matigt nummer fyllt med trender och intervjuer med branschens hetaste profiler.

Då får modekedjan ny vd

Så ska Odd Mollys kommunikation stärkas - inleder nytt kreativt samarbete

Plus

Från Nelly till Aéryne

Aéryne är en modestartup med innovativa försäljningsstrategier. Möt Siri Vikman: modevärldens stigande stjärna.

1

Sandqvist byter läge

Väsk- och accessoarmärket öppnar ny butik i Göteborg i slutet av februari. Ytterligare butik väntar under året för företaget som nu omsätter över 100 miljoner kronor.

Från kläder till väskor

Nu stundar premiär för Löwengrips håraccessoarer

I februari lanseras entreprenören och sociala medierprofilens nya märke Hermine Hold.

Lanserar mässa för sport- och funktionsmaterial

Modemärke med ny identitet

Hugo Boss överträffade förväntningarna

Butiksnytt
Här öppnar Feet First

Jobb & Karriär
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

Här stänger Polarn O. Pyret

"Nu förtjänar vi priset"

För fjärde gången mottar hon Elles prestigefyllda utmärkelse Årets designer.

Nya ministrar på departementen

Hon blir ny kulturminister.

På besök från New York

På måndagen besökte 20 studenter från FIT i New York Stockholm Fashion District. Besöket är en del i ett samarbete som ägde rum för tredje året i rad.

Butiksnytt
Bestseller på delad yta

Vad händer hos Bruno?

Oscar Jacobson öppnar i London

Modestipendiater utsedda

Pep blir Peppercorn igen

I dig denim väljer byrå

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

Här stänger River Island

Stilduo för MQ

Prisas för sjal

Lululemon höjer prognos

Herrmodemässa i siffror

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.124