23948sdkhjf

Black Friday tar av julhandeln

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Var tredje julklapp väntas handlas på nätet och allt fler planerar att köpa dem under Black friday.

Det blev kaos hos landets postombud förra året.

Läs också: Postnord + Wish = sant

Vi överlever, men det är på marginalen, sa Mikael Pettersson, butikschef på Stora Coop i Orminge till Fri Köpenskap förra året.

Nu kommer prognoser som pekar på kraftigt ökande volymer i år. Enligt Postnords julprognos baserat på kommande Q3 E-barometer uppskattar svenskarna att de kommer att handla julklappar för cirka 23 miljarder kronor i år, varav drygt 8 miljarder kronor via e-handel. Det innebär att mer än var tredje julklapp (36 procent) kommer att inhandlas via internet i år.

Förra året e-handlade svenska konsumenter julklappar för drygt 7 miljarder. I år spås alltså den siffran öka med 15 procent. Det innebär också att mer än var tredje julklapp, 36 procent, kommer att köpas på nätet i år. Det kan jämföras med till exempel julhandeln 2014, då 24 procent av julklapparna handlades online.

- Julshoppingen flyttar allt mer ut på nätet. E-handelns största fördelar blir ännu tydligare under julhandeln - ett större utbud än i butik och bekvämligheten i att kunna handla när och var man vill, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord Sverige i ett pressmeddelande.

Läs också: Nätet störst på Black Friday

Drygt varannan person (55 procent) anger att de kommer att e-handla julklappar och högst är andelen bland 30-49-åringarna, där nästan 8 av 10 tänker köpa en del av sina julklappar på nätet. I den åldersgruppen säger också 50 procent att de kommer att göra mer än hälften av julklappsinköpen online, och nästan var tionde kommer att handla samtliga sina julklappar online. Böcker är den givna julklappen, följt av kläder och leksaker.

Enligt undersökningen planerar var fjärde konsument att handla flertalet av sina julklappar redan före den 1 december. Bland dem som tänker e-handla julklappar är andelen ännu större; drygt fyra av tio ska e-handla julklapparna före december. Det är fler än i fjol som planerar att handla sina julklappar tidigt i år.

För att klara av de kraftigt ökande paketvolymerna har Postnord som Fri Köpenskap var först med att berätta lanserat ett stort åtgärdspaket. Fler ombud, chaufförer, terminaler är några av åtgärderna. Ökade öppettider och flertalet tekniska hjälpmedel är andra.

Vi, liksom hela den övriga branschen, blev väldigt tagna på sängen förra året. Vi hade inte ens kunnat drömma om dessa volymer. För att undvika att det händer igen har vi sett till att stärka upp en rad delar, säger Mathias Krümmel, chef för hela produktionen på Postnord, till Fri Köpenskap.

Mattias Krümmel, chef för hela produktionen på Postnord.

Postnords åtgärdspaket:

  • Har ordnat två helt nya paketterminaler i Örebro och Växjö som kan hantera mellan 10 000 och 16 000 paket i timmen. Tidigare har Postnord haft sex stora terminaler i södra och mellansverige samt fyra små i norra Sverige.
  • Uppdaterat varubrevstjänsten. De terminaler som hanterar varubrev går snabbare och fungerar bättre.
  • Har startat samarbeten tillsammans med branschens större e-handlare. Genom att varuupphämtningarna sprids bättre under dagen kan flaskhalseffekterna vid paketsorteringen förbättras. Köbildning minskas.
  • Har värvat ytterligare 140 ombud under året och 40 tillfälliga december ut. I dagsläget har Postnord totalt 1 800 ombud i Sverige.
  • Terminalsortering under hela helgen december ut.
  • Lördagsleveranser till ombuden i storstäderna december ut.
  • Paketupphämtningar under helgerna december ut.
  • Behåller två flygplan under julen som var planerade tas bort. Totalt finns 6 stycken. Flygplanen ska endast användas till lätta leveranser som julkort.
  • Uppmuntrat och utbildat anställda i de egna leden för att säkerställa mer personal inom logistiken.
  • Förlängt öppettiderna på Postnords kundcenter december ut. Istället för kontorstid åtta till fem vardagar är arbetstiderna 08.00-19.00 på vardagar och 9.00 till 15.00 på lördagar.
  • Leveranser till ombuden på lördagar.
  • Levererar även pallar till hemmet.
  • Har extraanställt 3 000 nya medarbetare. Totalt i verksamheten jobbar 18 000.
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Story – början på en ny modehistoria i Jönköping

De tog över Best of Brands lokaler och öppnar ny modebutik i veckan.

Prisad modebutik öppnar webbutik

Butiksnytt
Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Butiksnytt
Ombonat med värme hos Stylein

Elin Alemdar förbereder sig för öppning av modemärkets yta på Åhléns city i Stockholm.

The Kooples mot ny ägare?

Brixtol Textiles för Ung Cancer

Nyhetsbrev

Plus

En gränslös modevärld

TRENDSPANING VÅR 2020. Framtidssiaren David Shah är andra man ut i Habits serie om nästa vårs modebild.

Arkiv

Filippa K lanserar ny e-handel

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

50 tjänster försvinner och ett 20-tal butiker stängs.

Butiksnytt
Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Kappahl: Resultatförbättringsprogram väntas kosta 40 miljoner kronor

H&M planerar inbrytning på företagsmarknaden

Trendspaning vår 2020

Habit satt på första parkett när världens främsta trendorakel presenterade våren 2020. Först ut i Habits serie är Li Edelkoorts guldkorn.

Utmanande kvartal för Asos

En av fem för Uniqlo

Använder liknande kampanjgrepp som inför öppningen i Stockholm.

Tillskärarakademi i nya händer

NA-KD till Kompassen

Team Sportia-butik i konkurs

JD Sports förvärvar sportkedja

New Black blir deras plus en

Modemärke inleder samarbete med mobilvarumärket OnePlus.

NK-kvarter kan utökas - ska bli självklar modedestination

MQ gör företrädesemission

Blekt kvartal för MQ - fortsätter rasa

Plus

Balenciagas uttolkare

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Givenchy till Pitti Uomo

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Molino pr fyller på portföljen

XXL rekryterar två - ny Sverigechef på plats

MQ gör nedskrivning

Hon föreslås till H&M

Plus

"Mode har förlorat trendfaktorn"

Etablerar en butik i månaden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.138