23948sdkhjf

Black Friday tar av julhandeln

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Var tredje julklapp väntas handlas på nätet och allt fler planerar att köpa dem under Black friday.

Det blev kaos hos landets postombud förra året.

Läs också: Nätet störst på Black Friday

Vi överlever, men det är på marginalen, sa Mikael Pettersson, butikschef på Stora Coop i Orminge till Fri Köpenskap förra året.

Nu kommer prognoser som pekar på kraftigt ökande volymer i år. Enligt Postnords julprognos baserat på kommande Q3 E-barometer uppskattar svenskarna att de kommer att handla julklappar för cirka 23 miljarder kronor i år, varav drygt 8 miljarder kronor via e-handel. Det innebär att mer än var tredje julklapp (36 procent) kommer att inhandlas via internet i år.

Förra året e-handlade svenska konsumenter julklappar för drygt 7 miljarder. I år spås alltså den siffran öka med 15 procent. Det innebär också att mer än var tredje julklapp, 36 procent, kommer att köpas på nätet i år. Det kan jämföras med till exempel julhandeln 2014, då 24 procent av julklapparna handlades online.

- Julshoppingen flyttar allt mer ut på nätet. E-handelns största fördelar blir ännu tydligare under julhandeln - ett större utbud än i butik och bekvämligheten i att kunna handla när och var man vill, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord Sverige i ett pressmeddelande.

Läs också: Brunna är Zalandos mest automatiserade lager hittills

Drygt varannan person (55 procent) anger att de kommer att e-handla julklappar och högst är andelen bland 30-49-åringarna, där nästan 8 av 10 tänker köpa en del av sina julklappar på nätet. I den åldersgruppen säger också 50 procent att de kommer att göra mer än hälften av julklappsinköpen online, och nästan var tionde kommer att handla samtliga sina julklappar online. Böcker är den givna julklappen, följt av kläder och leksaker.

Enligt undersökningen planerar var fjärde konsument att handla flertalet av sina julklappar redan före den 1 december. Bland dem som tänker e-handla julklappar är andelen ännu större; drygt fyra av tio ska e-handla julklapparna före december. Det är fler än i fjol som planerar att handla sina julklappar tidigt i år.

För att klara av de kraftigt ökande paketvolymerna har Postnord som Fri Köpenskap var först med att berätta lanserat ett stort åtgärdspaket. Fler ombud, chaufförer, terminaler är några av åtgärderna. Ökade öppettider och flertalet tekniska hjälpmedel är andra.

Vi, liksom hela den övriga branschen, blev väldigt tagna på sängen förra året. Vi hade inte ens kunnat drömma om dessa volymer. För att undvika att det händer igen har vi sett till att stärka upp en rad delar, säger Mathias Krümmel, chef för hela produktionen på Postnord, till Fri Köpenskap.

Mattias Krümmel, chef för hela produktionen på Postnord.

Postnords åtgärdspaket:

  • Har ordnat två helt nya paketterminaler i Örebro och Växjö som kan hantera mellan 10 000 och 16 000 paket i timmen. Tidigare har Postnord haft sex stora terminaler i södra och mellansverige samt fyra små i norra Sverige.
  • Uppdaterat varubrevstjänsten. De terminaler som hanterar varubrev går snabbare och fungerar bättre.
  • Har startat samarbeten tillsammans med branschens större e-handlare. Genom att varuupphämtningarna sprids bättre under dagen kan flaskhalseffekterna vid paketsorteringen förbättras. Köbildning minskas.
  • Har värvat ytterligare 140 ombud under året och 40 tillfälliga december ut. I dagsläget har Postnord totalt 1 800 ombud i Sverige.
  • Terminalsortering under hela helgen december ut.
  • Lördagsleveranser till ombuden i storstäderna december ut.
  • Paketupphämtningar under helgerna december ut.
  • Behåller två flygplan under julen som var planerade tas bort. Totalt finns 6 stycken. Flygplanen ska endast användas till lätta leveranser som julkort.
  • Uppmuntrat och utbildat anställda i de egna leden för att säkerställa mer personal inom logistiken.
  • Förlängt öppettiderna på Postnords kundcenter december ut. Istället för kontorstid åtta till fem vardagar är arbetstiderna 08.00-19.00 på vardagar och 9.00 till 15.00 på lördagar.
  • Leveranser till ombuden på lördagar.
  • Levererar även pallar till hemmet.
  • Har extraanställt 3 000 nya medarbetare. Totalt i verksamheten jobbar 18 000.
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Idris Elba lanserar eget klädvarumärke

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Sportamore växer – men ökar förlusten

YMR Track Club tar plats på NK Sport

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Arkiv

Barneys överväger konkurs

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Prisfall på mode

Nytt modeevent i Stockholm

Ivyrevel poppar upp i MoS

Modehandeln återhämtade sig

Lindex + Boozt = sant

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

WeSC behöver nytt kapital

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.152