23948sdkhjf

Sportamore värvar från Elgiganten

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Blir marknadschef för e-handlaren.

Johan Järnliden har utsetts till ny marknadschef för Sportamore.

Han kommer närmast från en likanande position hos Elgiganten, där hanrabetat sedan 1 oktober 2015, men har även ett förflutet som marknadschef på Phone House och Forex. Han tillträder senast i februari 2019 och eftrträder Joakim Friedman som stannar i företaget och vars roll renodlas till vice vd.

- Vi är mycket glada att kunna tillkännage rekryteringen av Johan Järnliden. Vi imponeras av de resultat som åstadkommits under Johans ledning och ser fram emot att dra nytta av hans kunskap och erfarenhet av att bygga varumärke och driva tillväxt. Utgångsläget för att vidareutveckla Sportamores varumärke har aldrig sett bättre ut - på åtta år har vi byggt ett miljardbolag och vi fortsätter att slå rekord i nykundstillväxt. Nu vill vi växla upp takten ytterligare, säger Johan Ryding, vd på Sportamore.

Sportamore ökade omsättningen till 212,7 miljoner kronor (151,1) under tredje kvartalet, juli till september, vilket var en försäljningsökning med 40,8 procent (-5,6) mot föregående år. Det justerade ebitda-resultat blev 2,3 miljoner kronor totalt (-12,4), med en ebitda-marginal på 1,1 procent. Resultatet före skatt var -0,8 miljoner kronor (-22,6).

I rapporten skriver Johan Ryding att ”Under tredje kvartalet uppvisar vi ett ökat momentum i tillväxt. Nykundstillströmning ligger på en historiskt hög nivå och samtidigt visar vi positiv utveckling i omsättning per kund. Tillväxttakten i kundbasen har ökat med 50 procent och den aktiva kundstocken uppgår nu till 920 000 kunder – en fantastiskt rolig bekräftelse på att de satsningar på organisation och marknadsföring vi annonserat tidigare under året nu också bär frukt. Samtidigt ser vi positiv utveckling i effektivitetsmått som konverteringsgrad och genomsnittligt ordervärde”.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
MQ rekryterar ny design- och inköpschef från Weekday

Platser kvar till Habit Modebranschens Dag

Temat i år är branschrevansch.

Nu öppnar Denim & Friends

Trio ligger bakom ny fysisk butikssatsning som får premiär i dag. I slutet av september ska kedjan omfatta fem butiker.

Maxjenny till Mood

Plus

Vårens primörer

INKÖP VÅR/SOMMAR 2020: Habits Christina Bild och Linnea Öst tecknar säsongens mest stilsäkra damtrender.

Butiksnytt
Blank the Hub till Skövde

Nyhetsbrev

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

Arkiv

Butiksnytt
Loewe öppnar på NK

Nya frimärken ska spegla svensk modeexport

Vad Robyn bar

Valde svenskt modemärke under helgens konsert i Stockholm.

Jobb & Karriär
NK med ny marknadschef

Tillträder i november och kommer närmast från Kasthall.

Rodebjer får ny vd i höst

Lämnar Acne Studios för Rodebjer.

Så sålde New Wave

Jobb & Karriär
Från H&M till Gant

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

Jobb & Karriär
De går till Nilson group

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

H&M-butik i ny stass

Syateljé, utvalt sortiment, nytt inredningskoncept och uthyrning av plagg blir nyheter i H&M:s omgjorda butik vid Sergels torg som öppnar i höst.

Jobb & Karriär
Generationsskifte hos Hestra

Fjärde generationen tar över ledningen i handskföretaget.

Fortsatt stora utmaningar för WeSC

XXL riggade siffror för att kunna ange höga rabatter

Nelly söker ny logistiklösning

Säger tack med kampanj

Sålde 1 240 par strumpor på en helg. Nu firas ettårsdagen med buller och bång.

Ny ägare till Rayville

HABIT PÅ STOCKHOLM FASHION DISTRICT: Danska ägaren tror på comeback i Sverige och internationellt.

Så kan ett framtidslöfte se ut

Så sålde Björn Borg

Boozt förvärvar dansk apputvecklare

Här stänger H&M

Här öppnar Newbie härnäst

Miljömärkt på mässan

Jobb & Karriär
Från Silva till Arbesko

Butik för Brothers i konkurs

Butiksnytt
Då öppnar Jeansbolagets nästa butik

Stockmann underpresterar och byter vd

Revolver bygger ut – blir två mässor

Scotch & Soda med ny byrå

Se alla Företagens egna nyheter

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.118