23948sdkhjf

Sportamore värvar från Elgiganten

Blir marknadschef för e-handlaren.

Johan Järnliden har utsetts till ny marknadschef för Sportamore.

Han kommer närmast från en likanande position hos Elgiganten, där hanrabetat sedan 1 oktober 2015, men har även ett förflutet som marknadschef på Phone House och Forex. Han tillträder senast i februari 2019 och eftrträder Joakim Friedman som stannar i företaget och vars roll renodlas till vice vd.

- Vi är mycket glada att kunna tillkännage rekryteringen av Johan Järnliden. Vi imponeras av de resultat som åstadkommits under Johans ledning och ser fram emot att dra nytta av hans kunskap och erfarenhet av att bygga varumärke och driva tillväxt. Utgångsläget för att vidareutveckla Sportamores varumärke har aldrig sett bättre ut - på åtta år har vi byggt ett miljardbolag och vi fortsätter att slå rekord i nykundstillväxt. Nu vill vi växla upp takten ytterligare, säger Johan Ryding, vd på Sportamore.

Sportamore ökade omsättningen till 212,7 miljoner kronor (151,1) under tredje kvartalet, juli till september, vilket var en försäljningsökning med 40,8 procent (-5,6) mot föregående år. Det justerade ebitda-resultat blev 2,3 miljoner kronor totalt (-12,4), med en ebitda-marginal på 1,1 procent. Resultatet före skatt var -0,8 miljoner kronor (-22,6).

I rapporten skriver Johan Ryding att ”Under tredje kvartalet uppvisar vi ett ökat momentum i tillväxt. Nykundstillströmning ligger på en historiskt hög nivå och samtidigt visar vi positiv utveckling i omsättning per kund. Tillväxttakten i kundbasen har ökat med 50 procent och den aktiva kundstocken uppgår nu till 920 000 kunder – en fantastiskt rolig bekräftelse på att de satsningar på organisation och marknadsföring vi annonserat tidigare under året nu också bär frukt. Samtidigt ser vi positiv utveckling i effektivitetsmått som konverteringsgrad och genomsnittligt ordervärde”.

Artikeln är en del av vårt tema om Jobb & Karriär.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078