23948sdkhjf

Sportamore värvar från Elgiganten

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Blir marknadschef för e-handlaren.

Johan Järnliden har utsetts till ny marknadschef för Sportamore.

Han kommer närmast från en likanande position hos Elgiganten, där hanrabetat sedan 1 oktober 2015, men har även ett förflutet som marknadschef på Phone House och Forex. Han tillträder senast i februari 2019 och eftrträder Joakim Friedman som stannar i företaget och vars roll renodlas till vice vd.

- Vi är mycket glada att kunna tillkännage rekryteringen av Johan Järnliden. Vi imponeras av de resultat som åstadkommits under Johans ledning och ser fram emot att dra nytta av hans kunskap och erfarenhet av att bygga varumärke och driva tillväxt. Utgångsläget för att vidareutveckla Sportamores varumärke har aldrig sett bättre ut - på åtta år har vi byggt ett miljardbolag och vi fortsätter att slå rekord i nykundstillväxt. Nu vill vi växla upp takten ytterligare, säger Johan Ryding, vd på Sportamore.

Sportamore ökade omsättningen till 212,7 miljoner kronor (151,1) under tredje kvartalet, juli till september, vilket var en försäljningsökning med 40,8 procent (-5,6) mot föregående år. Det justerade ebitda-resultat blev 2,3 miljoner kronor totalt (-12,4), med en ebitda-marginal på 1,1 procent. Resultatet före skatt var -0,8 miljoner kronor (-22,6).

I rapporten skriver Johan Ryding att ”Under tredje kvartalet uppvisar vi ett ökat momentum i tillväxt. Nykundstillströmning ligger på en historiskt hög nivå och samtidigt visar vi positiv utveckling i omsättning per kund. Tillväxttakten i kundbasen har ökat med 50 procent och den aktiva kundstocken uppgår nu till 920 000 kunder – en fantastiskt rolig bekräftelse på att de satsningar på organisation och marknadsföring vi annonserat tidigare under året nu också bär frukt. Samtidigt ser vi positiv utveckling i effektivitetsmått som konverteringsgrad och genomsnittligt ordervärde”.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

"NOOS kan rädda modefackhandeln"

KRÖNIKAN: Never out of stock är revolutionerande och en konkurrensfördel för den lilla handlaren men även för leverantören, skriver Mikael Sandström.

Treksta till Skohuset – satsar mot skofackhandeln

Pitti Uomo i siffror

Gina Tricots vd lämnar

Återvänder till Tretorn där han kliver på som ny vd och delägare.

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Röjk och Filippa K i ullsamarbete

Nyhetsbrev

Handlarna splittrade om framtiden – dystert inom sällanköp

Arkiv
Plus

Så vill de förändra sourcing i grunden

I september i fjol lanserade Elias Gröndal och Carl-Johan Blomqvist plattformen Findsourcing som ska förenkla för inköpare att hitta leverantörer i skobranschen.

Så sålde H&M: ”Omställningsarbetet går i rätt riktning”

Avslappnad silhuett i Florens

Eton och Tiger of Sweden höll båda presentationer på Pitti Uomo i veckan.

Claire Group stannar i familjen

Vagabond får gott gensvar för skoåtervinning

Nu uppmanar skoföretaget återförsäljarna att också samla in skor.

Stockmann säger upp 150

Modedesigner aktuell som sommarvärd

2

Butiksägarna bakom United Retailers: ”Vi önskar dialog och samarbete med leverantörerna”

En grupp modehandlare ligger bakom intressegruppen United Retailers som ska verka för bättre dialog med leverantörer och hitta gemensamma hållbara vägar framåt i en pressad modebransch färgad av "konstanta erbjudanden, rabatter och lockerbjudanden".

HUIs konjunkturprognos: "Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge"

Jobb & Karriär
Masai med nytt team och logotyp

Rekryterar duo och vill bli bättre på att berätta ursprung och riktning.

Även Ur & Penn kritisk till omotiverade hyresnivåer

Prisad av NK

Omlottklänningens okrönta drottning förärades pris av NK på onsdagskvällen.

Jobb & Karriär
Från Scorett till Stayhard

Ska leda e-handlarens satsning på sneaker.

Högtryck väntar för e-modehandeln

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Rekordomsättning för Inditex

Blickar mot öst

Missa inte årets branschseminarium

Dags för Pitti Uomo

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Får betala miljonbelopp för att stänga

Om influencers får välja

Här stänger Tiger of Sweden två butiker

Stark tillväxt för arbetsklädeskoncern – når över 4 miljarder

Jobb & Karriär
Serieentreprenör föreslås till Touchtech

MQ tar egna varumärken till Afound

Skokedja drar sig ur marknad

Kinnevik tar nätmodehandlare mot Frankfurtbörsen

Kicks om osunda hyresnivåer: ”Ett utbrett branschproblem”

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.19