23948sdkhjf

Kedjorna som driver omsättningen

| Av Philip Wallin | Tipsa redaktionen

Heltäckande och unik kartläggning av Sveriges butiksbestånd.

Handelsrådets och HUI:s nya studie, som presenterades under fredagen, visar bland annat att de kedjeanslutna butikerna driver omsättningen bland Sveriges 36 190 fysiska butiker. Över 65 procent av de fristående butikerna omsätter mindre än fem miljoner kronor per år, motsvarande siffra för de kedjeanslutna butikerna är 15 procent.

Läs också: ”Fysiska butiker sätts under press”

Vi vet att 14 bolag står för över hälften av omsättningen i detaljhandeln men likriktningen är svagare om vi ser till butiksbeståndet. Det finns cirka 300 kedjor som inte ens har tio butiker, säger Andreas Svensson, senior konsult på HUI Research och fortsätter:

Många av de mindre aktörerna har inte tillräckligt med kapital och kunskap för att kunna göra de investeringar som krävs för att möta den fysiska detaljhandelns kommande utmaningar.

75 procent av kedjorna är mindre än den genomsnittliga kedjestorleken om 35 butiker. Mer än tio procent av kedjorna har bara två butiker visar studien.

En annan intressant aspekt är att kedjekoncentrationen är högre i branscher där digitaliseringen gått längre.
– Ökad digitalisering har bland annat bidragit till en förstärkt prispress. Stora kedjor kan nyttja skalfördelar som större inköpsvolymer, butiksgemensamma stödfunktioner och kostnadsfördelning. Kedjorna har i regel också god tillgång till data och analysfunktioner som gör det möjligt att optimera butiksbestånd och sortiment, vilket blir viktigare och viktigare för att bibehålla lönsamheten mot bakgrund av det höga konkurrenstrycket, säger Anders Svensson


Läs också: 8 tips för att möta Amazon

De 40 största kedjorna står för 50 procent av de kedjeanslutna butikerna och de 100 största för 75 procent. Den genomsnittliga kedjestorleken uppgår till 72 butiker i dagligvaruhandeln och till 29 butiker i sällanköpsvaruhandeln.

Apotekshandeln toppar före färghandel i förhållandet mellan antal butiker och hur många som är kedjeanslutna. Leksakshandel- och elektronik följer. På andra sidan skalan hittar man mindre branscher som foto- och musikhandel.

Det är något vanligare att vara kedjeansluten inom dagligvaruhandeln, 54 procent, jämfört med 51 procent för sällanköpshandeln. 

Ur ett geografiskt perspektiv står Norrbotten och Västerbottens län för den högsta kedjekoncentrationen – med 62 procents täckning av kedjor. Lägst är det i Skåne med 47 procent.

Kommuner med negativ befolkningstillväxt har en hög kedjekoncentration med avseende på antal butiker. Ett antagande som författaren gör är att kedjorna har det ekonomiska förutsättningarna att fortsätta sin verksamhet när befolkningsnivån dyker. Handelsplatser är den marknad där kedjekoncentrationen är högre än i detaljhandeln som helhet. Handelsplatserna står för 40 procent av försäljningen inom detaljhandeln.

Läs rapporten i sin helhet här

Kedjorna med flest butiker

Sällanköpshandeln
1. Apoteket – 390 butiker.
2. Apoteket Hjärtat – 385.
3. Kronans Apotek – 329.
4. Elon – 292.
5. Lindex – 210.
6. Dessmann – 191.
7. Apoteksgruppen – 188.
8. Synsam – 186.
9. Bolist – 176.
10. Kappahl – 171.

Dagligvaruhandeln
1. Ica – 1 292 butiker.
2. Coop – 656.
3. Systembolaget – 440.
4. Pressbyrån – 305.
5. Handlarn – 206.
6. Willys – 200.
7. Direkten – 188.
8. Hemköp – 186.
9. Lidl – 171.
10. Netto – 162.

Siffror i urval
538 - antalet fysiska detaljhandelskedjor i Sverige.
35 - snittantalet butiker i en kedja.
8 - medianantalet butiker i en kedja.
77 procent - antalet kedjor i Sverige som är helägda.
51 procent - andelen butiker i Sverige som är kedjeanslutet.
36 190 - antalet fysiska butiker i Sverige.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Ellos öppnar outlet

Butiksnytt
Nu öppnar Denim & Friends

Trio ligger bakom ny fysisk butikssatsning som får premiär i dag. I slutet av september ska kedjan omfatta fem butiker.

Jobb & Karriär
MQ rekryterar ny design- och inköpschef från Weekday

Butiksnytt
Blank the Hub till Skövde

Platser kvar till Habit Modebranschens Dag

Temat i år är branschrevansch.

Nya frimärken ska spegla svensk modeexport

Nyhetsbrev

Plus

Vårens primörer

INKÖP VÅR/SOMMAR 2020: Habits Christina Bild och Linnea Öst tecknar säsongens mest stilsäkra damtrender.

Arkiv

Maxjenny till Mood

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

Vad Robyn bar

Valde svenskt modemärke under helgens konsert i Stockholm.

Butiksnytt
Loewe öppnar på NK

Jobb & Karriär
NK med ny marknadschef

Tillträder i november och kommer närmast från Kasthall.

Rodebjer får ny vd i höst

Lämnar Acne Studios för Rodebjer.

Jobb & Karriär
Från H&M till Gant

Så sålde New Wave

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

Jobb & Karriär
De går till Nilson group

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

H&M-butik i ny stass

Syateljé, utvalt sortiment, nytt inredningskoncept och uthyrning av plagg blir nyheter i H&M:s omgjorda butik vid Sergels torg som öppnar i höst.

Jobb & Karriär
Generationsskifte hos Hestra

Fjärde generationen tar över ledningen i handskföretaget.

Fortsatt stora utmaningar för WeSC

XXL riggade siffror för att kunna ange höga rabatter

Nelly söker ny logistiklösning

1

Här tappas oftast modekunden – kedjan som lyckas bäst i provrummet

Så kan ett framtidslöfte se ut

Så sålde Björn Borg

Boozt förvärvar dansk apputvecklare

Här stänger H&M

Här öppnar Newbie härnäst

Miljömärkt på mässan

Jobb & Karriär
Från Silva till Arbesko

Butik för Brothers i konkurs

Butiksnytt
Då öppnar Jeansbolagets nästa butik

Stockmann underpresterar och byter vd

Revolver bygger ut – blir två mässor

Scotch & Soda med ny byrå

Se alla Företagens egna nyheter

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.178