23948sdkhjf

Årets designer enligt Habit

| Av Katarina Angelin | Tipsa redaktionen

Vem som föräras titeln Årets Designer tillkännages under Habit Modegalan. Här är finalisterna.

Cristopher Nying, Our Legacy; Frida Bard, Hope och Sebastian Dollinger, Eton är nominerade i kategorin Årets Designer. Trion är vald av en namnkunnig jury bestående av Margareta van den Bosch, H&M; Pär Engsheden, designer; Philip Warkander, Lunds Universitet; Lotta Ahlvar, Stockholmsmässan; Minna Heino, Nordiska Textilakademin och Katarina Angelin, Habit. 

Juryns motiveringar


Cristopher Nying, Our Legacy

På ett lågmält, men samtidigt djärvt sätt har varumärket under flera års tid mejslat fram sin version av samtida herrmode. Arbetet är i det närmaste konceptuellt, där utgångspunkten är en samling ikonprodukter som fortsätter att utvecklas säsong efter säsong. I Our Legacys tappning är en vid byxa eller praktisk täckkjol inga konstigheter. Tillägget av en damlinje bådar också gott för framtiden.

Frida Bard, Hope

Säsongsneutralt och könsneutralt. Designchefen Frida Bard vet hur en rör om designgrytan precis lagom. Varumärket har genomgått en uppdatering som höjt modegraden utan att den ursprungliga identiteten gått förlorad. Resultatet är spännande skärningar, alltid med en habegärlig mönsterbild.

Sebastian Dollinger, Eton

Klassiska modeller har satt denna skjortleverantör på världskartan. Men även de säsongsbaserade kollektionerna förtjänar att lyftas fram. Fokus på formgivning kombineras med hantverksskicklighet och teknisk expertis. Det handlar om plagg som är både kommersiellt starka och designmässigt skickligt utföra. Vad sägs till exempel om en skjorta i strykfritt linne?

 

Läs också: Eton flyger högt

Our Legacy grundades 2005 av Jockum Hallin och Cristopher Nying. Första fullsortimentkollektionen lanserades 2007 och samma år klev Richardos Klarén in i bolaget som en tredje ägare. Sedan 2012 arbetar varumärket mer konceptuellt. I vår släpps den första damkollektionen i butik.  
Cristopher Nying är involverad i all design för dam och herr. Han lägger även sin hand vid foto, kommunikation och butiker, de flesta koncept som skapas under Our Legacys paraply. 
Juryn lyfter särskit fram Cristopher Nyings förmåga att skapa ikonprodukter, varor som utvecklas säsong efter säsong.

När Hope startade var utgångspunkten ett maskulint mode för kvinnor. Det är 17 år sedan. I dag arbetar Frida Bard med varumärket ur ett mer jämställt perspektiv. Säsongsneutralt och könsneutralt. 
Juryn imponeras av kollektioner med spännande skärningar, alltid med en habegärlig mönsterbild.

 

Sebastian Dollinger är stenhård med att Eton, det anrika skjortvarumärket från 1928, ska jobba som ett modehus. I en tidigare intervu med Habit beskriver han kollektionerna som "ett stort monster som hålls ihop av moodboards. Vi gör ett jättejobb som bara råkar appliceras på skjortor, slipsar, näsdukar och scarfs." Den strävan uppmärksammar juryn. De säsongsbaserade kollektionerna förtjänar att lyftas fram. Plagg som både är kommersiellt starka och och designmässigt skickligt utförda. 

Vinnaren presenteras på Habit Modegalan den 1 november på Operaterrassen i Stockholm. Under kvällen avslöjas vinnarna i 12 kategorier.

Säkra din biljett: Habitmodegalan.se

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

"NOOS kan rädda modefackhandeln"

KRÖNIKAN: Never out of stock är revolutionerande och en konkurrensfördel för den lilla handlaren men även för leverantören, skriver Mikael Sandström.

Treksta till Skohuset – satsar mot skofackhandeln

Pitti Uomo i siffror

Gina Tricots vd lämnar

Återvänder till Tretorn där han kliver på som ny vd och delägare.

Röjk och Filippa K i ullsamarbete

Handlarna splittrade om framtiden – dystert inom sällanköp

Nyhetsbrev

Plus

Så vill de förändra sourcing i grunden

I september i fjol lanserade Elias Gröndal och Carl-Johan Blomqvist plattformen Findsourcing som ska förenkla för inköpare att hitta leverantörer i skobranschen.

Arkiv

Så sålde H&M: ”Omställningsarbetet går i rätt riktning”

Avslappnad silhuett i Florens

Eton och Tiger of Sweden höll båda presentationer på Pitti Uomo i veckan.

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Claire Group stannar i familjen

Vagabond får gott gensvar för skoåtervinning

Nu uppmanar skoföretaget återförsäljarna att också samla in skor.

Stockmann säger upp 150

Modedesigner aktuell som sommarvärd

2

Butiksägarna bakom United Retailers: ”Vi önskar dialog och samarbete med leverantörerna”

En grupp modehandlare ligger bakom intressegruppen United Retailers som ska verka för bättre dialog med leverantörer och hitta gemensamma hållbara vägar framåt i en pressad modebransch färgad av "konstanta erbjudanden, rabatter och lockerbjudanden".

HUIs konjunkturprognos: "Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge"

Jobb & Karriär
Masai med nytt team och logotyp

Rekryterar duo och vill bli bättre på att berätta ursprung och riktning.

Även Ur & Penn kritisk till omotiverade hyresnivåer

Prisad av NK

Omlottklänningens okrönta drottning förärades pris av NK på onsdagskvällen.

Jobb & Karriär
Från Scorett till Stayhard

Ska leda e-handlarens satsning på sneaker.

Högtryck väntar för e-modehandeln

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Rekordomsättning för Inditex

Blickar mot öst

Missa inte årets branschseminarium

Dags för Pitti Uomo

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Får betala miljonbelopp för att stänga

Om influencers får välja

Här stänger Tiger of Sweden två butiker

Stark tillväxt för arbetsklädeskoncern – når över 4 miljarder

Jobb & Karriär
Serieentreprenör föreslås till Touchtech

MQ tar egna varumärken till Afound

Skokedja drar sig ur marknad

Kinnevik tar nätmodehandlare mot Frankfurtbörsen

Kicks om osunda hyresnivåer: ”Ett utbrett branschproblem”

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.143