23948sdkhjf

Årets designer enligt Habit

| Av Katarina Angelin | Tipsa redaktionen

Vem som föräras titeln Årets Designer tillkännages under Habit Modegalan. Här är finalisterna.

Cristopher Nying, Our Legacy; Frida Bard, Hope och Sebastian Dollinger, Eton är nominerade i kategorin Årets Designer. Trion är vald av en namnkunnig jury bestående av Margareta van den Bosch, H&M; Pär Engsheden, designer; Philip Warkander, Lunds Universitet; Lotta Ahlvar, Stockholmsmässan; Minna Heino, Nordiska Textilakademin och Katarina Angelin, Habit. 

Juryns motiveringar


Cristopher Nying, Our Legacy

På ett lågmält, men samtidigt djärvt sätt har varumärket under flera års tid mejslat fram sin version av samtida herrmode. Arbetet är i det närmaste konceptuellt, där utgångspunkten är en samling ikonprodukter som fortsätter att utvecklas säsong efter säsong. I Our Legacys tappning är en vid byxa eller praktisk täckkjol inga konstigheter. Tillägget av en damlinje bådar också gott för framtiden.

Frida Bard, Hope

Säsongsneutralt och könsneutralt. Designchefen Frida Bard vet hur en rör om designgrytan precis lagom. Varumärket har genomgått en uppdatering som höjt modegraden utan att den ursprungliga identiteten gått förlorad. Resultatet är spännande skärningar, alltid med en habegärlig mönsterbild.

Sebastian Dollinger, Eton

Klassiska modeller har satt denna skjortleverantör på världskartan. Men även de säsongsbaserade kollektionerna förtjänar att lyftas fram. Fokus på formgivning kombineras med hantverksskicklighet och teknisk expertis. Det handlar om plagg som är både kommersiellt starka och designmässigt skickligt utföra. Vad sägs till exempel om en skjorta i strykfritt linne?

 

Läs också: Kedjan som är mästare på inspiration

Our Legacy grundades 2005 av Jockum Hallin och Cristopher Nying. Första fullsortimentkollektionen lanserades 2007 och samma år klev Richardos Klarén in i bolaget som en tredje ägare. Sedan 2012 arbetar varumärket mer konceptuellt. I vår släpps den första damkollektionen i butik.  
Cristopher Nying är involverad i all design för dam och herr. Han lägger även sin hand vid foto, kommunikation och butiker, de flesta koncept som skapas under Our Legacys paraply. 
Juryn lyfter särskit fram Cristopher Nyings förmåga att skapa ikonprodukter, varor som utvecklas säsong efter säsong.

När Hope startade var utgångspunkten ett maskulint mode för kvinnor. Det är 17 år sedan. I dag arbetar Frida Bard med varumärket ur ett mer jämställt perspektiv. Säsongsneutralt och könsneutralt. 
Juryn imponeras av kollektioner med spännande skärningar, alltid med en habegärlig mönsterbild.

 

Sebastian Dollinger är stenhård med att Eton, det anrika skjortvarumärket från 1928, ska jobba som ett modehus. I en tidigare intervu med Habit beskriver han kollektionerna som "ett stort monster som hålls ihop av moodboards. Vi gör ett jättejobb som bara råkar appliceras på skjortor, slipsar, näsdukar och scarfs." Den strävan uppmärksammar juryn. De säsongsbaserade kollektionerna förtjänar att lyftas fram. Plagg som både är kommersiellt starka och och designmässigt skickligt utförda. 

Vinnaren presenteras på Habit Modegalan den 1 november på Operaterrassen i Stockholm. Under kvällen avslöjas vinnarna i 12 kategorier.

Säkra din biljett: Habitmodegalan.se

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Japansk modejätte partner till SOK

H&M tappar uppdraget som officiell klädleverantör till Sveriges Olympiska Kommitté.

Best of Brands med ny ägare

Detaljhandelsprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

"Det är ett fint varumärke med gott renommé"

Best of Brands nya ägare ser goda synergieffekter med sina shoppingklubbar och ska bygga ett starkt digitalt erbjudande också i fysisk butik. Ambitionen är att bli en modeportal med utökat sortiment.

Sandqvist byter läge

Väsk- och accessoarmärket öppnar ny butik i Göteborg i slutet av februari. Ytterligare butik väntar under året för företaget som nu omsätter över 100 miljoner kronor.

Så ska Odd Mollys kommunikation stärkas - inleder nytt kreativt samarbete

Plus

Från Nelly till Aéryne

Aéryne är en modestartup med innovativa försäljningsstrategier. Möt Siri Vikman: modevärldens stigande stjärna.

Nyhetsbrev

Då får modekedjan ny vd

Arkiv

Från kläder till väskor

Nu stundar premiär för Löwengrips håraccessoarer

I februari lanseras entreprenören och sociala medierprofilens nya märke Hermine Hold.

Hugo Boss överträffade förväntningarna

Lanserar mässa för sport- och funktionsmaterial

Butiksnytt
Här öppnar Feet First

Modemärke med ny identitet

Nya ministrar på departementen

Hon blir ny kulturminister.

Jobb & Karriär
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

På besök från New York

På måndagen besökte 20 studenter från FIT i New York Stockholm Fashion District. Besöket är en del i ett samarbete som ägde rum för tredje året i rad.

"Nu förtjänar vi priset"

För fjärde gången mottar hon Elles prestigefyllda utmärkelse Årets designer.

Här stänger Polarn O. Pyret

Butiksnytt
Bestseller på delad yta

Hon är Årets designer

Carin Rodebjer förärades priset som Årets designer av tidningen Elle. Därtill prisades bland andra Maria Nilsdotter och hållbarhetsprojektet Remake.

Vad händer hos Bruno?

Jobb & Karriär
Hon är ny vd för Wiges

Efterträder Lars Bodin som verkat på vd-posten i 17 år.

Oscar Jacobson öppnar i London

Modestipendiater utsedda

Pep blir Peppercorn igen

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

I dig denim väljer byrå

Här stänger River Island

Stilduo för MQ

Prisas för sjal

Lululemon höjer prognos

Herrmodemässa i siffror

Prisökning på mode

Butiksnytt
Här öppnar H&M

Ikeasfären fortsätter öka i H&M

Tar plats i hållbarhetskrets

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.15