23948sdkhjf

Höjt tillväxtmål för Nelly

Här är Qliro Groups nya finansiella mål för e-handlaren.

Nellys nya finansiella mål är att uppnå en organisk tillväxt i nettoomsättningen på över 10 procent per år mot tidigare långsiktiga finansiella mål om tillväxt på 8 procent per år i genomsnitt.

Målet för rörelsemarginalen, före av- och nedskrivningar, ligger kvar på 6 procent men koncernen Qliro Group skärper tonen och nu vill man att den ska vara över 6 procent och inte som tidigare minst 6 procent.

Som tidigare aviserat vill koncernen att Nellys fokus ska ligga på det egna varumärkena och därtill ska e-handlaren växa även med hjälp av cirka 200 externa varumärken. Under tredje kvartalet stod de egendesignade märkena för 44 procent av försäljningen.

I juni blev det känt att Qliro Groups strategi är att driva Qliro Financial Services, Cdon Marketplace och Nelly som självständiga dotterbolag.

På fredagen släppte Qliro Group rapport för tredje kvartalet, juli till september, som visade att Nelly hade en tillväxt om 11 procent för andra kvartalet i rad. 

Antalet besök till sajten  ökade enligt kvartalsrapport med 7 procent, antalet ordrar med 12 procent och antalet kunder med 15 procent. Rörelseresultatet före avskrivningar förbättrades något till 23,9 miljoner kronor från  23,7 miljoner kronor.

I rapporten skriver Qliro Group att "De senaste två kvartalen har tillväxten varit den högsta sedan 2015 och i linje med det nya finansiella målet".

För Nelly har även  investeringar gjorts  för att skapa förutsättningar för stark vintersäsong. Nellys största marknader är Sverige och Norge.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125