23948sdkhjf

De har chans till modepris

Under Habit Modegalan avslöjas vem som blir Modesveriges nykomling. Här är finalisterna.

Årets tre finalister i kategorin Årets Nykomling är Atacac, Aéryne och Bite Studios. En namnkunnig jury står bakom nomineringarna, nämligen Ellen Flybäck, Marketplace Borås; Sofia-Li Modin, Swedish Fashion Council; Simon Hjelte, Modeink; Minna Heino, Nordiska Textilakademin och Freddy Bustos från Habit.

Juryns motiveringar

Atacac

Med visionen om att vara världens mest intressanta designstudio bedriver Atacac forskning med slutkonsumenten som recensent. Utöver det vänder man upp och ner på traditionella marknadsmodeller och varumärkets egna pris- modellen premierar tidiga beställningar som produceras direkt i deras minifabrik. Det är både modigt och nödvändigt av Atacac att inspirera branchen till en grundförändring.

Aéryne

Ett bolag som på ett modernt sätt kombinerar hållbarhet, solidaritet och en ny affärsmodell med kunden som den stora vinnaren. Grundarens bakgrund samt de anslutande förmågorna i ett “all womens dream team” och att betydande kapital attraherats till bolaget stärker vår uppfattning om att detta är en morgondagens maktspelare

Bite Studios

Sällan har jurygruppen skådat ett så starkt team, enade kring en så tydlig vision med en så ambitiös plan för hur man ska positionera ett lyxvarumärke globalt. Bite Studios har dessutom en stark estetik där man vägrar kompromissa med design som primär värdebärare.

Atacac består av Rickard Lindqvist och Jimmy Herdberg. Juryn framhåller bland annat duons affärsmodell och prismodell som gör Atacac till ”världens mest intressanta designstudio”. Genom att designa digitalt, arbeta med 3D-teknik och tillverka i egen fabrik har Atacac effektiviserat designprocessen on involverat slutkunden. Produkterna sys upp utifrån efterfrågan.

Atacacs prismodell skiljer sig från branschens. I stället för att producera på spekulation, sälja till fullpris och sedan rea, gör Atacac det omvända. Plagget är som billigast när det lanseras i webbutiken. Priset stiger allt eftersom plagget tillverkas, och är som dyrast när det lagerhålls.

Aéryne grundades av Siri Vikman för snart tre år sedan och är sedan starten baserat i Paris. Företaget har nått framgångar globalt och lanserades nyligen i USA och Japan. Vikmans vision är att driva ett bolag för kvinnor, av kvinnor. I juryns nominering lyfter den fram att Aéryne på ett modernt sätt kombinerar hållbarhet och solidaritet samt att varumärket är ”morgondagens maktspelare”.

Det svensk/brittiska dammodemärket Bite Studios drivs av paret Veronika Kant och William Lundgren. Profilen är hållbar inom premiumsegmentet. All produktion och design sker i London. 

Varumärket tittar mycket på kvinnliga konstnärer, verksamma under 1900-talet, för inspiration. Som Barbara Hepworth och Cindy Sherman. Konstnärssamarbeten sätter också tonen. För våren har Aisha Christison gjort Bite Studios print. Kvinnan i åtanke är intresserad av konst, mode och globala frågor. 

Årets Habit Modegalan äger rum på Operaterrassen i Stockholm den 1 november. Under kvällen avslöjas vinnarna i 12 kategorier.

Säkra din biljett: Habitmodegalan.se

Artikeln är en del av vårt tema om Habit Modegalan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093