23948sdkhjf

De är finalister i Årets modeexportpris

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Två premiumvarumärken och ett friluftsvarumärke har chans att föräras Habits branschpris.

Årets Habit Modegalan, som äger rum på Operaterrassen i Stockholm den 1 november, delar sedvanligt ut Årets modeexportpris. En namnkunnig jury som består av Linda Bradley, Diamond, Cecilia Tall, Teko, Helen Rönnholm från Business Sweden samt Habits representant, Sofia Siewertz, har utsett de tre finalisterna: Elin Klings klädvarumärke Tôteme, sko- och accessoarkonceptet ATP Atelier och outdoorvarumärket Fjällräven.

JURYNS MOTIVERINGAR

Totême

Med över 70 procent av omsättningen utanför Sverige är Totêmes internationella framgångar uppenbara. Varumärket levererar avslappnad och tidlös lyx för den moderna kvinnan genom etablerade återförsäljare och onlineaktörer vilket avspeglas i företagets imponerande tillväxt och goda resultat.

 

ATP Atelier

Det är ingen slump att ATP Atelier finns hos över 200 återförsäljare världen över. Den internationella närvaron bygger på långsiktiga relationer med återförsäljare i toppskiktet och varumärket genomför gediget pr-arbete på samtliga marknader. Dessutom lyckas ATP leverera lönsam tillväxt i en utmanande bransch. Skandinavisk design kombinerat med italienskt hantverk är en vinnande kombo.

Fjällräven

Tidlös design och älskade klassiker, tydligt hållbarhetsfokus och uppmärksammade event som lockar deltagare från över 90 länder, gör Fjällräven till ett eftertraktat och växande varumärke i världen. En expansiv exportstrategi har resulterat i stark tillväxt på såväl mogna som nya marknader, med Kånken som bärkraftig och självklar följeslagare.

Samtliga bolag har haft medvind på exportmarknaderna de senaste åren. Fjällräven har rönt stora framgångar och slagit igenom globalt. USA är den marknad som växer mest. Juryn betonar även varumärkets tidlösa design och klassiker samt hållbarhetsarbetet som viktiga ingredienser till framgångarna.

Läs också: Sveriges nästa modehopp

ATP Atelier, som är grundat av Maj-Liz Pizzelli och Jonas Clason, har goda år bakom sig med en tillväxt på 64 procent 2017 då omsättningen ökade till 28 miljoner kronor. Företaget växer kraftigt på exportsidan och finns hos över 200 återförsäljare globalt. Juryn lyfter bland annat fram företagets långsiktiga relationer med återförsäljare i toppskiktet.

Tôteme hade i fjol en tresiffrig tillväxt. Mellan 2016 och 2017 ökade omsättningen med 131 procent till 47 miljoner kronor, enligt Habits kartläggning. Framför allt har de internationella framgångarna varit betydande: Över 70 procent av omsättningen ligger utanför Sverige.

På galan den 1 november avslöjas vinnaren.

Säkra din biljett: Habitmodegalan.se 

Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

18 frågor och svar om Amazon: Allt du bör veta för att sälja hos nätjätten

Om några veckor lanseras Amazon.se i Sverige. Funderar du på att sälja på sajten är det hög tid att agera. Här svarar Amazon-experten Anna Nordlander på de frågor som du inte har vågat ställa.

Jobb & Karriär
Hon blir ny vd för By Malene Birger

Toppjobb för Filippa K:s tidigare marknadschef Ellen Dixdotter som blir ny vd för danska modemärket By Malene Birger. Hon rekryteras internt men har ett längre förflutet från svensk modebransch.

NK har fått två tredjedelar av hyresstödet i Stockholm

5 miljoner kronor har använts för hyresrabatter till Departements & Stores.

Här etableras Amazons lager i Sverige

Här stänger modekedjan

Plus

Så blev Carin Westers varumärke Åhléns bästsäljare

Carin Westers självbetitlade varumärke är Åhléns största dragplåster inom mode. Nu väntar global lansering. Habit har träffat grundaren som ansvarar för varuhuskedjans fyra egna etiketter.

Nyhetsbrev

H&M-varumärke i blåsväder – anklagelser om rasism

Arkiv

Modeoutlet noterar försäljningsrekord i juli

Norsk systertrio i svenskt modekedjesamarbete

Vändning för Adidas

Jollyroom plockar in kapital

De deltar under digitala visningsveckan

På onsdagen kommunicerades schema för kommande Stockholm Fashion Week. Lejonparten av inslagen under veckan sänds från en studio på Fotografiska.

Adidas förlänger med dansk toppchef

VRG genomför riktad nyemission

Engholms i nya händer

Modemärken öppnar tillfälligt i Kärnan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

Priveq tar majoritetspost i Trendhim – Daniel Wellingtons tidigare vd kliver in som styrelsemedlem

Svensk Digital Handel om Amazon: "Konkurrensen måste ske på lika villkor"

Svensk Digital Handel välkomnar Amazon men siar att prispress och tuff konkurrens väntar.

Öppnar ny outlet vid norska gränsen

Amazon bekräftar: Svensk sajt blir verklighet

Ljusning för Thernlunds: "Kunderna har kommit tillbaka till butikerna"

I juli ökade försäljningen i de fysiska butikerna med nära 30 procent. Nu väntar ytterligare satsningar på e-handel och sortiment.

VRG utser ny koncernledning och ansöker om förlängd rekonstruktion

Ackordsförslag skickas nu ut till bolagets borgenärer.

Jobb & Karriär
Från Miinto till Zalando

Eton drar upp tempot i USA

Mini Rodini till Zalando

Färre konkurser i detaljhandeln i juli

RNB: Klartecken för fortsatt rekonstruktion

Zalando knyter till sig Arket

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Se alla Företagens egna nyheter

Fashion Management ny internationell universitetsutbildning

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Sänd till en kollega

0.125