23948sdkhjf

De är finalister i Årets modeexportpris

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Två premiumvarumärken och ett friluftsvarumärke har chans att föräras Habits branschpris.

Årets Habit Modegalan, som äger rum på Operaterrassen i Stockholm den 1 november, delar sedvanligt ut Årets modeexportpris. En namnkunnig jury som består av Linda Bradley, Diamond, Cecilia Tall, Teko, Helen Rönnholm från Business Sweden samt Habits representant, Sofia Siewertz, har utsett de tre finalisterna: Elin Klings klädvarumärke Tôteme, sko- och accessoarkonceptet ATP Atelier och outdoorvarumärket Fjällräven.

JURYNS MOTIVERINGAR

Totême

Med över 70 procent av omsättningen utanför Sverige är Totêmes internationella framgångar uppenbara. Varumärket levererar avslappnad och tidlös lyx för den moderna kvinnan genom etablerade återförsäljare och onlineaktörer vilket avspeglas i företagets imponerande tillväxt och goda resultat.

 

ATP Atelier

Det är ingen slump att ATP Atelier finns hos över 200 återförsäljare världen över. Den internationella närvaron bygger på långsiktiga relationer med återförsäljare i toppskiktet och varumärket genomför gediget pr-arbete på samtliga marknader. Dessutom lyckas ATP leverera lönsam tillväxt i en utmanande bransch. Skandinavisk design kombinerat med italienskt hantverk är en vinnande kombo.

Fjällräven

Tidlös design och älskade klassiker, tydligt hållbarhetsfokus och uppmärksammade event som lockar deltagare från över 90 länder, gör Fjällräven till ett eftertraktat och växande varumärke i världen. En expansiv exportstrategi har resulterat i stark tillväxt på såväl mogna som nya marknader, med Kånken som bärkraftig och självklar följeslagare.

Samtliga bolag har haft medvind på exportmarknaderna de senaste åren. Fjällräven har rönt stora framgångar och slagit igenom globalt. USA är den marknad som växer mest. Juryn betonar även varumärkets tidlösa design och klassiker samt hållbarhetsarbetet som viktiga ingredienser till framgångarna.

Läs också: Kedjan som är mästare på inspiration

ATP Atelier, som är grundat av Maj-Liz Pizzelli och Jonas Clason, har goda år bakom sig med en tillväxt på 64 procent 2017 då omsättningen ökade till 28 miljoner kronor. Företaget växer kraftigt på exportsidan och finns hos över 200 återförsäljare globalt. Juryn lyfter bland annat fram företagets långsiktiga relationer med återförsäljare i toppskiktet.

Tôteme hade i fjol en tresiffrig tillväxt. Mellan 2016 och 2017 ökade omsättningen med 131 procent till 47 miljoner kronor, enligt Habits kartläggning. Framför allt har de internationella framgångarna varit betydande: Över 70 procent av omsättningen ligger utanför Sverige.

På galan den 1 november avslöjas vinnaren.

Säkra din biljett: Habitmodegalan.se 

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

"NOOS kan rädda modefackhandeln"

KRÖNIKAN: Never out of stock är revolutionerande och en konkurrensfördel för den lilla handlaren men även för leverantören, skriver Mikael Sandström.

Treksta till Skohuset – satsar mot skofackhandeln

Pitti Uomo i siffror

Gina Tricots vd lämnar

Återvänder till Tretorn där han kliver på som ny vd och delägare.

Röjk och Filippa K i ullsamarbete

Handlarna splittrade om framtiden – dystert inom sällanköp

Nyhetsbrev

Plus

Så vill de förändra sourcing i grunden

I september i fjol lanserade Elias Gröndal och Carl-Johan Blomqvist plattformen Findsourcing som ska förenkla för inköpare att hitta leverantörer i skobranschen.

Arkiv

Så sålde H&M: ”Omställningsarbetet går i rätt riktning”

Avslappnad silhuett i Florens

Eton och Tiger of Sweden höll båda presentationer på Pitti Uomo i veckan.

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Claire Group stannar i familjen

Vagabond får gott gensvar för skoåtervinning

Nu uppmanar skoföretaget återförsäljarna att också samla in skor.

Stockmann säger upp 150

Modedesigner aktuell som sommarvärd

2

Butiksägarna bakom United Retailers: ”Vi önskar dialog och samarbete med leverantörerna”

En grupp modehandlare ligger bakom intressegruppen United Retailers som ska verka för bättre dialog med leverantörer och hitta gemensamma hållbara vägar framåt i en pressad modebransch färgad av "konstanta erbjudanden, rabatter och lockerbjudanden".

HUIs konjunkturprognos: "Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge"

Jobb & Karriär
Masai med nytt team och logotyp

Rekryterar duo och vill bli bättre på att berätta ursprung och riktning.

Även Ur & Penn kritisk till omotiverade hyresnivåer

Prisad av NK

Omlottklänningens okrönta drottning förärades pris av NK på onsdagskvällen.

Jobb & Karriär
Från Scorett till Stayhard

Ska leda e-handlarens satsning på sneaker.

Högtryck väntar för e-modehandeln

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Rekordomsättning för Inditex

Blickar mot öst

Missa inte årets branschseminarium

Dags för Pitti Uomo

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Får betala miljonbelopp för att stänga

Om influencers får välja

Här stänger Tiger of Sweden två butiker

Stark tillväxt för arbetsklädeskoncern – når över 4 miljarder

Jobb & Karriär
Serieentreprenör föreslås till Touchtech

MQ tar egna varumärken till Afound

Skokedja drar sig ur marknad

Kinnevik tar nätmodehandlare mot Frankfurtbörsen

Kicks om osunda hyresnivåer: ”Ett utbrett branschproblem”

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.138