23948sdkhjf

De är finalister i Årets modeexportpris

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Två premiumvarumärken och ett friluftsvarumärke har chans att föräras Habits branschpris.

Årets Habit Modegalan, som äger rum på Operaterrassen i Stockholm den 1 november, delar sedvanligt ut Årets modeexportpris. En namnkunnig jury som består av Linda Bradley, Diamond, Cecilia Tall, Teko, Helen Rönnholm från Business Sweden samt Habits representant, Sofia Siewertz, har utsett de tre finalisterna: Elin Klings klädvarumärke Tôteme, sko- och accessoarkonceptet ATP Atelier och outdoorvarumärket Fjällräven.

JURYNS MOTIVERINGAR

Totême

Med över 70 procent av omsättningen utanför Sverige är Totêmes internationella framgångar uppenbara. Varumärket levererar avslappnad och tidlös lyx för den moderna kvinnan genom etablerade återförsäljare och onlineaktörer vilket avspeglas i företagets imponerande tillväxt och goda resultat.

 

ATP Atelier

Det är ingen slump att ATP Atelier finns hos över 200 återförsäljare världen över. Den internationella närvaron bygger på långsiktiga relationer med återförsäljare i toppskiktet och varumärket genomför gediget pr-arbete på samtliga marknader. Dessutom lyckas ATP leverera lönsam tillväxt i en utmanande bransch. Skandinavisk design kombinerat med italienskt hantverk är en vinnande kombo.

Fjällräven

Tidlös design och älskade klassiker, tydligt hållbarhetsfokus och uppmärksammade event som lockar deltagare från över 90 länder, gör Fjällräven till ett eftertraktat och växande varumärke i världen. En expansiv exportstrategi har resulterat i stark tillväxt på såväl mogna som nya marknader, med Kånken som bärkraftig och självklar följeslagare.

Samtliga bolag har haft medvind på exportmarknaderna de senaste åren. Fjällräven har rönt stora framgångar och slagit igenom globalt. USA är den marknad som växer mest. Juryn betonar även varumärkets tidlösa design och klassiker samt hållbarhetsarbetet som viktiga ingredienser till framgångarna.

Läs också: Kedjan som är mästare på inspiration

ATP Atelier, som är grundat av Maj-Liz Pizzelli och Jonas Clason, har goda år bakom sig med en tillväxt på 64 procent 2017 då omsättningen ökade till 28 miljoner kronor. Företaget växer kraftigt på exportsidan och finns hos över 200 återförsäljare globalt. Juryn lyfter bland annat fram företagets långsiktiga relationer med återförsäljare i toppskiktet.

Tôteme hade i fjol en tresiffrig tillväxt. Mellan 2016 och 2017 ökade omsättningen med 131 procent till 47 miljoner kronor, enligt Habits kartläggning. Framför allt har de internationella framgångarna varit betydande: Över 70 procent av omsättningen ligger utanför Sverige.

På galan den 1 november avslöjas vinnaren.

Säkra din biljett: Habitmodegalan.se 

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Japansk modejätte partner till SOK

H&M tappar uppdraget som officiell klädleverantör till Sveriges Olympiska Kommitté.

Best of Brands med ny ägare

Detaljhandelsprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

"Det är ett fint varumärke med gott renommé"

Best of Brands nya ägare ser goda synergieffekter med sina shoppingklubbar och ska bygga ett starkt digitalt erbjudande också i fysisk butik. Ambitionen är att bli en modeportal med utökat sortiment.

Sandqvist byter läge

Väsk- och accessoarmärket öppnar ny butik i Göteborg i slutet av februari. Ytterligare butik väntar under året för företaget som nu omsätter över 100 miljoner kronor.

Så ska Odd Mollys kommunikation stärkas - inleder nytt kreativt samarbete

Plus

Från Nelly till Aéryne

Aéryne är en modestartup med innovativa försäljningsstrategier. Möt Siri Vikman: modevärldens stigande stjärna.

Nyhetsbrev

Då får modekedjan ny vd

Arkiv

Från kläder till väskor

Nu stundar premiär för Löwengrips håraccessoarer

I februari lanseras entreprenören och sociala medierprofilens nya märke Hermine Hold.

Hugo Boss överträffade förväntningarna

Lanserar mässa för sport- och funktionsmaterial

Butiksnytt
Här öppnar Feet First

Modemärke med ny identitet

Nya ministrar på departementen

Hon blir ny kulturminister.

Jobb & Karriär
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

På besök från New York

På måndagen besökte 20 studenter från FIT i New York Stockholm Fashion District. Besöket är en del i ett samarbete som ägde rum för tredje året i rad.

"Nu förtjänar vi priset"

För fjärde gången mottar hon Elles prestigefyllda utmärkelse Årets designer.

Här stänger Polarn O. Pyret

Butiksnytt
Bestseller på delad yta

Hon är Årets designer

Carin Rodebjer förärades priset som Årets designer av tidningen Elle. Därtill prisades bland andra Maria Nilsdotter och hållbarhetsprojektet Remake.

Vad händer hos Bruno?

Jobb & Karriär
Hon är ny vd för Wiges

Efterträder Lars Bodin som verkat på vd-posten i 17 år.

Oscar Jacobson öppnar i London

Modestipendiater utsedda

Pep blir Peppercorn igen

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

I dig denim väljer byrå

Här stänger River Island

Stilduo för MQ

Prisas för sjal

Lululemon höjer prognos

Herrmodemässa i siffror

Prisökning på mode

Butiksnytt
Här öppnar H&M

Ikeasfären fortsätter öka i H&M

Tar plats i hållbarhetskrets

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.121