23948sdkhjf

De är finalister i Årets modeexportpris

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Två premiumvarumärken och ett friluftsvarumärke har chans att föräras Habits branschpris.

Årets Habit Modegalan, som äger rum på Operaterrassen i Stockholm den 1 november, delar sedvanligt ut Årets modeexportpris. En namnkunnig jury som består av Linda Bradley, Diamond, Cecilia Tall, Teko, Helen Rönnholm från Business Sweden samt Habits representant, Sofia Siewertz, har utsett de tre finalisterna: Elin Klings klädvarumärke Tôteme, sko- och accessoarkonceptet ATP Atelier och outdoorvarumärket Fjällräven.

JURYNS MOTIVERINGAR

Totême

Med över 70 procent av omsättningen utanför Sverige är Totêmes internationella framgångar uppenbara. Varumärket levererar avslappnad och tidlös lyx för den moderna kvinnan genom etablerade återförsäljare och onlineaktörer vilket avspeglas i företagets imponerande tillväxt och goda resultat.

 

ATP Atelier

Det är ingen slump att ATP Atelier finns hos över 200 återförsäljare världen över. Den internationella närvaron bygger på långsiktiga relationer med återförsäljare i toppskiktet och varumärket genomför gediget pr-arbete på samtliga marknader. Dessutom lyckas ATP leverera lönsam tillväxt i en utmanande bransch. Skandinavisk design kombinerat med italienskt hantverk är en vinnande kombo.

Fjällräven

Tidlös design och älskade klassiker, tydligt hållbarhetsfokus och uppmärksammade event som lockar deltagare från över 90 länder, gör Fjällräven till ett eftertraktat och växande varumärke i världen. En expansiv exportstrategi har resulterat i stark tillväxt på såväl mogna som nya marknader, med Kånken som bärkraftig och självklar följeslagare.

Samtliga bolag har haft medvind på exportmarknaderna de senaste åren. Fjällräven har rönt stora framgångar och slagit igenom globalt. USA är den marknad som växer mest. Juryn betonar även varumärkets tidlösa design och klassiker samt hållbarhetsarbetet som viktiga ingredienser till framgångarna.

Läs också: Kedjan som är mästare på inspiration

ATP Atelier, som är grundat av Maj-Liz Pizzelli och Jonas Clason, har goda år bakom sig med en tillväxt på 64 procent 2017 då omsättningen ökade till 28 miljoner kronor. Företaget växer kraftigt på exportsidan och finns hos över 200 återförsäljare globalt. Juryn lyfter bland annat fram företagets långsiktiga relationer med återförsäljare i toppskiktet.

Tôteme hade i fjol en tresiffrig tillväxt. Mellan 2016 och 2017 ökade omsättningen med 131 procent till 47 miljoner kronor, enligt Habits kartläggning. Framför allt har de internationella framgångarna varit betydande: Över 70 procent av omsättningen ligger utanför Sverige.

På galan den 1 november avslöjas vinnaren.

Säkra din biljett: Habitmodegalan.se 

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gina Tricot ska spara 200 miljoner kronor

30 tjänster ska bort på huvudkontoret i Borås och därtill hyvlas timmar i butikerna.

Modekedjan flyttar kassan ut i butiken

Mini Rodini till T-mall

Barnklädesmärket öppnar butik på Alibaba-ägda e-handelssajten.

WeSC: Har finansiering för tre månader

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Tensons vd lämnar

Johan Lövqvist har verkat på vd-posten sedan 2008.

Nyhetsbrev

Camilla Malmströms kan få norsk ägare

Arkiv
Plus

Hantverk vs hightech

Butiksnytt
Story – början på en ny modehistoria i Jönköping

Tog över Best of Brands lokaler och öppnar ny modebutik i veckan.

Stockmann tappar vd

Butiksnytt
Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Plus

En gränslös modevärld

TRENDSPANING VÅR 2020. Framtidssiaren David Shah är andra man ut i Habits serie om nästa vårs modebild.

Brixtol Textiles för Ung Cancer

The Kooples mot ny ägare?

Butiksnytt
Ombonat med värme hos Stylein

Elin Alemdar förbereder sig för öppning av modemärkets yta på Åhléns city i Stockholm.

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

50 tjänster försvinner och ett 20-tal butiker stängs.

Trendspaning vår 2020

Habit satt på första parkett när världens främsta trendorakel presenterade våren 2020. Först ut i Habits serie är Li Edelkoorts guldkorn.

Prisad modebutik öppnar webbutik

Filippa K lanserar ny e-handel

Kappahl: Resultatförbättringsprogram väntas kosta 40 miljoner kronor

Butiksnytt
Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

H&M planerar inbrytning på företagsmarknaden

En av fem för Uniqlo

Använder liknande kampanjgrepp som inför öppningen i Stockholm.

Tillskärarakademi i nya händer

Utmanande kvartal för Asos

Team Sportia-butik i konkurs

JD Sports förvärvar sportkedja

MQ gör företrädesemission

Plus

Balenciagas uttolkare

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Givenchy till Pitti Uomo

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Molino pr fyller på portföljen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.136