23948sdkhjf

VRG tvärnitade under fjärde kvartalet

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Sko- och accessoarkoncernen avslutade året med tapp i försäljning och kraftigt försämrat resultat.

Under fjärde kvartalet, juni till augusti, minskade nettoomsättningen till 245,6 miljoner kronor (250,7).

Läs också: VRG nysatsar med Rizzo: " Vi har valt en mer exklusiv strategi"

Den jämförbara försäljningen minskade med 4 procent. Resultat efter skatt uppgick till -6,1 miljoner kronor (14,6).

I rapporten skriver bolaget att utvecklingen inom affärsområdet skor utvecklas sämre och försäljningen inom affärsområde backade med 12 procent i jämförbara enheter under fjärde kvartalet medan affärsområdet väskor och accessoarer bedöms ha en god utveckling.

Men även inom affärsområdet väskor och accessoarer, där kedjorna Accent och Morris ingår, backade försäljningen under fjärde kvartalet med 2 procent.

Det är också med anledning av den tröga utvecklingen inom skor som koncern tagit beslutet att stänga 10 butiker för Rizzo. Varumärket lever dock kvar digitalt och i de färre, större enheterna.

Läs också: Outletbutik för Morris

Av koncernens totala försäljning under kvartalet svarade Sverige för 62 procent (65) och Norge för 38 procent (35).

Det egna varumärkena, Don Donna, Handskmakaren, A-TO-B och Rizzo, ska utvecklas vidare och i rapporten skriver bolaget att "För att öka modegraden i vårt erbjudande och för att nå ut till nya kunder ingår vi regelmässigt samarbeten med andra starka varumärken".

Därtill satsar bolaget att växa och vässa utbudet och kommunikationen digitalt .

Koncernens nettoomsättning för helåret, september 2017 till augusti 2018, uppgick till 886,0 miljoner (879,3) vilket var en en ökning med 6,7 miljoner kronor. I jämförbara butiker ökade försäljningen med 1 procent och resultat efter skatt minskade och uppgick till 2,1 miljoner kronor (3,7).

Mer om: Accent | Don Donna | Morris | Rizzo | VRG
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Jeanskvintettens revansch

De brinner för det fysiska mötet i landets små- och mellanstora städer. För tre år sedan bröt de sig ur JC. Habit samlade de fem grundarna till Jeansbolaget – kedjan som har seglat upp som nummer ett bland denimaktörerna efter JC-kraschen.

Klassiska plagg med grafiska element

Duon med lång bakgrund i modebranschen ligger bakom nytt varumärke.

Premiär för nya Åhléns – från varuhus till marknadsplats

Lägger om affärsmodellen, hyr ut ytor och ska göra om fler varuhus i landet till lokala marknadsplatser.

Minskad försäljning och ökad förlust för Lexington Company

Butiksnytt
Ellos öppnar outlet

Platser kvar till Habit Modebranschens Dag

Temat i år är branschrevansch.

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Nu öppnar Denim & Friends

Trio ligger bakom ny fysisk butikssatsning som får premiär på torsdagen. I slutet av september ska kedjan omfatta fem butiker.

Arkiv

Maxjenny till Mood

Plus

Vårens primörer

INKÖP VÅR/SOMMAR 2020: Habits Christina Bild och Linnea Öst tecknar säsongens mest stilsäkra damtrender.

Jobb & Karriär
MQ rekryterar ny design- och inköpschef från Weekday

Butiksnytt
Blank the Hub till Skövde

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

Butiksnytt
Loewe öppnar på NK

Nya frimärken ska spegla svensk modeexport

Vad Robyn bar

Valde svenskt modemärke under helgens konsert i Stockholm.

Jobb & Karriär
NK med ny marknadschef

Tillträder i november och kommer närmast från Kasthall.

Rodebjer får ny vd i höst

Lämnar Acne Studios för Rodebjer.

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

Så sålde New Wave

Jobb & Karriär
Från H&M till Gant

Jobb & Karriär
De går till Nilson group

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

H&M-butik i ny stass

Syateljé, utvalt sortiment, nytt inredningskoncept och uthyrning av plagg blir nyheter i H&M:s omgjorda butik vid Sergels torg som öppnar i höst.

Jobb & Karriär
Generationsskifte hos Hestra

Fjärde generationen tar över ledningen i handskföretaget.

XXL riggade siffror för att kunna ange höga rabatter

Nelly söker ny logistiklösning

Så kan ett framtidslöfte se ut

Så sålde Björn Borg

Boozt förvärvar dansk apputvecklare

Här stänger H&M

Här öppnar Newbie härnäst

Miljömärkt på mässan

Jobb & Karriär
Från Silva till Arbesko

Butik för Brothers i konkurs

Butiksnytt
Då öppnar Jeansbolagets nästa butik

Stockmann underpresterar och byter vd

Se alla Företagens egna nyheter

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.165