23948sdkhjf

VRG tvärnitade under fjärde kvartalet

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Sko- och accessoarkoncernen avslutade året med tapp i försäljning och kraftigt försämrat resultat.

Under fjärde kvartalet, juni till augusti, minskade nettoomsättningen till 245,6 miljoner kronor (250,7).

Läs också: Oförändrat hos VRG

Den jämförbara försäljningen minskade med 4 procent. Resultat efter skatt uppgick till -6,1 miljoner kronor (14,6).

I rapporten skriver bolaget att utvecklingen inom affärsområdet skor utvecklas sämre och försäljningen inom affärsområde backade med 12 procent i jämförbara enheter under fjärde kvartalet medan affärsområdet väskor och accessoarer bedöms ha en god utveckling.

Men även inom affärsområdet väskor och accessoarer, där kedjorna Accent och Morris ingår, backade försäljningen under fjärde kvartalet med 2 procent.

Det är också med anledning av den tröga utvecklingen inom skor som koncern tagit beslutet att stänga 10 butiker för Rizzo. Varumärket lever dock kvar digitalt och i de färre, större enheterna.

Läs också: Omställning och kampanjer tynger VRG

Av koncernens totala försäljning under kvartalet svarade Sverige för 62 procent (65) och Norge för 38 procent (35).

Det egna varumärkena, Don Donna, Handskmakaren, A-TO-B och Rizzo, ska utvecklas vidare och i rapporten skriver bolaget att "För att öka modegraden i vårt erbjudande och för att nå ut till nya kunder ingår vi regelmässigt samarbeten med andra starka varumärken".

Därtill satsar bolaget att växa och vässa utbudet och kommunikationen digitalt .

Koncernens nettoomsättning för helåret, september 2017 till augusti 2018, uppgick till 886,0 miljoner (879,3) vilket var en en ökning med 6,7 miljoner kronor. I jämförbara butiker ökade försäljningen med 1 procent och resultat efter skatt minskade och uppgick till 2,1 miljoner kronor (3,7).

Mer om: Accent | Don Donna | Morris | Rizzo | VRG
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Underklädesmärke drar upp volymen

Plus

Sveas vd siktar mot 100 miljoner

Kiki Wallmansson har tagit familjeföretaget in i en ny era. Habit träffade entreprenören och designern på huvudkontoret i Borås.

Närmare kunderna och snabbare leveranser

Zalandos nya jättelager invigs officiellt i dag.

Best of Brands med ny ägare

Detaljhandelsprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

Japansk modejätte partner till SOK

H&M tappar uppdraget som officiell klädleverantör till Sveriges Olympiska Kommitté.

"Det är ett fint varumärke med gott renommé"

Best of Brands nya ägare ser goda synergieffekter med sina shoppingklubbar och ska bygga ett starkt digitalt erbjudande också i fysisk butik.

Nyhetsbrev

Jumperfabriken lanseras i Kina

Göteborgbaserade modeföretaget samarbetar med Johan & Johan. Först ut är lansering i Shanghai.

Arkiv

Fjärde outleten för varuhuskedjan

I veckan öppnar Åhléns Outlet i Sundsvall.

Då får modekedjan ny vd

Nytt nummer av Habit

Ett nytt, matigt nummer fyllt med trender och intervjuer med branschens hetaste profiler.

Så ska Odd Mollys kommunikation stärkas - inleder nytt kreativt samarbete

Plus

Från Nelly till Aéryne

Aéryne är en modestartup med innovativa försäljningsstrategier. Möt Siri Vikman: modevärldens stigande stjärna.

1

Sandqvist byter läge

Väsk- och accessoarmärket öppnar ny butik i Göteborg i slutet av februari. Ytterligare butik väntar under året för företaget som nu omsätter över 100 miljoner kronor.

Från kläder till väskor

Nu stundar premiär för Löwengrips håraccessoarer

I februari lanseras entreprenören och sociala medierprofilens nya märke Hermine Hold.

Lanserar mässa för sport- och funktionsmaterial

Modemärke med ny identitet

Hugo Boss överträffade förväntningarna

Butiksnytt
Här öppnar Feet First

Jobb & Karriär
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

"Nu förtjänar vi priset"

För fjärde gången mottar hon Elles prestigefyllda utmärkelse Årets designer.

Nya ministrar på departementen

Hon blir ny kulturminister.

Här stänger Polarn O. Pyret

På besök från New York

På måndagen besökte 20 studenter från FIT i New York Stockholm Fashion District. Besöket är en del i ett samarbete som ägde rum för tredje året i rad.

Butiksnytt
Bestseller på delad yta

Vad händer hos Bruno?

Oscar Jacobson öppnar i London

Modestipendiater utsedda

Pep blir Peppercorn igen

I dig denim väljer byrå

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

Här stänger River Island

Stilduo för MQ

Prisas för sjal

Lululemon höjer prognos

Herrmodemässa i siffror

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.123