23948sdkhjf

VRG tvärnitade under fjärde kvartalet

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Sko- och accessoarkoncernen avslutade året med tapp i försäljning och kraftigt försämrat resultat.

Under fjärde kvartalet, juni till augusti, minskade nettoomsättningen till 245,6 miljoner kronor (250,7).

Läs också: Stadium-bröderna lämnar Venue Retail Groups styrelse

Den jämförbara försäljningen minskade med 4 procent. Resultat efter skatt uppgick till -6,1 miljoner kronor (14,6).

I rapporten skriver bolaget att utvecklingen inom affärsområdet skor utvecklas sämre och försäljningen inom affärsområde backade med 12 procent i jämförbara enheter under fjärde kvartalet medan affärsområdet väskor och accessoarer bedöms ha en god utveckling.

Men även inom affärsområdet väskor och accessoarer, där kedjorna Accent och Morris ingår, backade försäljningen under fjärde kvartalet med 2 procent.

Det är också med anledning av den tröga utvecklingen inom skor som koncern tagit beslutet att stänga 10 butiker för Rizzo. Varumärket lever dock kvar digitalt och i de färre, större enheterna.

Läs också: Så många butiker har VRG stängt

Av koncernens totala försäljning under kvartalet svarade Sverige för 62 procent (65) och Norge för 38 procent (35).

Det egna varumärkena, Don Donna, Handskmakaren, A-TO-B och Rizzo, ska utvecklas vidare och i rapporten skriver bolaget att "För att öka modegraden i vårt erbjudande och för att nå ut till nya kunder ingår vi regelmässigt samarbeten med andra starka varumärken".

Därtill satsar bolaget att växa och vässa utbudet och kommunikationen digitalt .

Koncernens nettoomsättning för helåret, september 2017 till augusti 2018, uppgick till 886,0 miljoner (879,3) vilket var en en ökning med 6,7 miljoner kronor. I jämförbara butiker ökade försäljningen med 1 procent och resultat efter skatt minskade och uppgick till 2,1 miljoner kronor (3,7).

Mer om: Accent | Don Donna | Morris | Rizzo | VRG
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

H&M fortsätter återöppna butiker

Dansk modekoncern ur rekonstruktion – tidigare huvudägare lämnar

H&M i livesamtal om hållbarhet – tar influencer till hjälp

Craft lanserar ny e-handel

Jobb & Karriär
Hon blir ny hållbarhetschef på Kappahl

VRG förlänger rekonstruktionen ytterligare

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Butik för Tretorn

Öppnar butik för att lära känna målgruppen i ytterligare en kanal.

Arkiv

Stipendier ska boosta unga designers inför framtiden

Företagsledaren och modeentreprenören Salomon Dahan vill bidra till en fortsatt framgångsrik modeindustri i Sverige.

Polarn O. Pyret i Norge i rekonstruktion

Dotterbolaget omfattar 21 butiker.

Stabilt konkursläge men en andra våg hotar i höst

Hos dem ökar e-handeln mest

Plus

Den gröna vågen och modebranschen

I Storbritannien har Extinction Rebellion’s Fashion Action, XRFA, på kort tid vuxit till en världsomspännande rörelse som sätter press på modeindustrin. Är den ett hot eller står den svenska modebranschen och aktivisterna närmare varandra än vi tror?

Datum klara för inköpsdagarna i Nacka

Jobb & Karriär
Han rekryteras till ny roll i Boozt

Footways omsättning backar

Nya augustidatum för Köpenhamns modevecka

På torsdagen kom beskedet att Copenhagen Fashion Week och mässorna Ciff och Revolver ska äga rum som planerat i augusti men flyttas en knapp vecka.

Boohoo köper resten av snabbväxande Pretty Little Thing

Knowledge Cotton Apparel lanserar damkollektion

Jobb & Karriär
Ellos vd lämnar

Marina Davarinou kliver av vd-posten efter drygt tre år.

Butiksnytt
Här öppnar Glitter

Hon ska hjälpa Odd Molly med livesänd shopping

Footway vill köpa Caliroots

Förvärvade nyligen Sportamore och vill skapa en ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

Rains vill byta läge i Stockholm

Den danska modeverksamhetens butik är tillfälligt stängd.

H&M avbryter snart permitteringar vid huvudkontoret

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Butiksnytt
& Other Stories öppnar butik i Norge

XXL återkallar permitterad personal i Norge och Finland

Stylein växer digitalt

H&M har återöppnat 500 butiker senaste veckan

Dansk modekoncern stänger butiker

Hyllad designer för Ellos

Underklädesjätte stänger 250 butiker

Snabbare Ellos

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Stort omsättningstapp för Wesc

Masai i nya händer

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Se alla Företagens egna nyheter

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Sänd till en kollega

0.11