23948sdkhjf

Fullföljer butiksetableringsplan - öppnar två butiker i Stockholm

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I torsdags öppnade de nederländska modeföretaget butik i Täby centrum och innan jul väntar ytterligare en butik i Stockholm.

Scotch & Soda öppnade torsdag den 11 oktober butik om 140 kvadratmeter i Täby centrum. Därefter väntar öppning inom två månader av en butik i Mall of Scandinavia.

Butikspremiär planeras till innan julhandeln drar igång och då är det tänkt att den pågående renoveringen av butikslokalen i Mall of Scandinavia stå färdig.

Sedan tidigare har det nederländska modeföretaget butik i Mood i Stockholm och Tony Wester, modeföretagets vd i Norden, ser absolut utrymme för fler butiker, även i Stockholm men även Göteborg.

I Malmö finns en butik i Hansa och därtill öppnade modeföretaget även butik i Hede Fashion Outlet.I Göteborg finns numera en butik på Södra Larmgatan, tidigare fanns två butiker i staden.

Med butiken i Mall of Scandinavia inräknad har modeföretaget sex butiker i Sverige och fler är att vänta enligt Tony Wester.

Förutom Stockholm  så ska modebolaget växa fysisk även i de andra nordiska huvudstäderna. Nyligen öppnades en butik i Köpenhamn på Pilestræde 29.

När Scotch & Soda gick ut med att företaget tagit över marknaden i december i fjol så kommunicerade bolaget att upp till 20 butiker kan se dagens ljus under de kommande åren. Ligger den planen kvar?

– Ja, vi står fast vid den etableringsplanen och jag tycker att med fyra huvudstäder och flera större regionstäder så är det en rimlig plan. Detta dessutom givet då vi är uppe i snart hälften av antalet butiker, säger Tony Wester till Habit.

Det var för ett år sedan som det nederländska modeföretaget plockade hem den Nordiska marknaden och utsåg samtidigt en vd för Norden med uppgift att stärka närvaron i fysisk butik och e-handel i regionen. Även nyckelmarknader som USA, Frankrike, Tyskland har tidigare tagits hem för att drivas i egen regi.

Tony Wester är sedan i augusti i fjol är verksam som vd för bolaget i Norden och har därmed ansvaret för Sverige, Norge, Danmark och Finland. Marknaderna som i mångt och mycket ligger nära varandra i köpbeteende och mode menar Tony Wester.

För att även komma nära återförsäljarna har modeföretaget showroom i Stockholm och Oslo.

– Att vi öppnar butiker har inget med att göra att vi inte prioriterar återförsäljarna. Tvärtom, vi tror att vår butiksstrategi gynnar våra återförsäljare.

I Sverige har Scotch & Soda ett drygt 60-tal återförsäljare.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Underklädesmärke drar upp volymen

Plus

Sveas vd siktar mot 100 miljoner

Kiki Wallmansson har tagit familjeföretaget in i en ny era. Habit träffade entreprenören och designern på huvudkontoret i Borås.

Närmare kunderna och snabbare leveranser

Zalandos nya jättelager invigs officiellt i dag.

Best of Brands med ny ägare

Detaljhandelsprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

Japansk modejätte partner till SOK

H&M tappar uppdraget som officiell klädleverantör till Sveriges Olympiska Kommitté.

"Det är ett fint varumärke med gott renommé"

Best of Brands nya ägare ser goda synergieffekter med sina shoppingklubbar och ska bygga ett starkt digitalt erbjudande också i fysisk butik.

Nyhetsbrev

Jumperfabriken lanseras i Kina

Göteborgbaserade modeföretaget samarbetar med Johan & Johan. Först ut är lansering i Shanghai.

Arkiv

Fjärde outleten för varuhuskedjan

I veckan öppnar Åhléns Outlet i Sundsvall.

Då får modekedjan ny vd

Nytt nummer av Habit

Ett nytt, matigt nummer fyllt med trender och intervjuer med branschens hetaste profiler.

Så ska Odd Mollys kommunikation stärkas - inleder nytt kreativt samarbete

Plus

Från Nelly till Aéryne

Aéryne är en modestartup med innovativa försäljningsstrategier. Möt Siri Vikman: modevärldens stigande stjärna.

1

Sandqvist byter läge

Väsk- och accessoarmärket öppnar ny butik i Göteborg i slutet av februari. Ytterligare butik väntar under året för företaget som nu omsätter över 100 miljoner kronor.

Från kläder till väskor

Nu stundar premiär för Löwengrips håraccessoarer

I februari lanseras entreprenören och sociala medierprofilens nya märke Hermine Hold.

Lanserar mässa för sport- och funktionsmaterial

Modemärke med ny identitet

Hugo Boss överträffade förväntningarna

Butiksnytt
Här öppnar Feet First

Jobb & Karriär
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

"Nu förtjänar vi priset"

För fjärde gången mottar hon Elles prestigefyllda utmärkelse Årets designer.

Nya ministrar på departementen

Hon blir ny kulturminister.

Här stänger Polarn O. Pyret

På besök från New York

På måndagen besökte 20 studenter från FIT i New York Stockholm Fashion District. Besöket är en del i ett samarbete som ägde rum för tredje året i rad.

Butiksnytt
Bestseller på delad yta

Vad händer hos Bruno?

Oscar Jacobson öppnar i London

Modestipendiater utsedda

Pep blir Peppercorn igen

I dig denim väljer byrå

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

Här stänger River Island

Stilduo för MQ

Prisas för sjal

Lululemon höjer prognos

Herrmodemässa i siffror

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.112