23948sdkhjf

Fullföljer butiksetableringsplan - öppnar två butiker i Stockholm

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I torsdags öppnade de nederländska modeföretaget butik i Täby centrum och innan jul väntar ytterligare en butik i Stockholm.

Scotch & Soda öppnade torsdag den 11 oktober butik om 140 kvadratmeter i Täby centrum. Därefter väntar öppning inom två månader av en butik i Mall of Scandinavia.

Butikspremiär planeras till innan julhandeln drar igång och då är det tänkt att den pågående renoveringen av butikslokalen i Mall of Scandinavia stå färdig.

Sedan tidigare har det nederländska modeföretaget butik i Mood i Stockholm och Tony Wester, modeföretagets vd i Norden, ser absolut utrymme för fler butiker, även i Stockholm men även Göteborg.

I Malmö finns en butik i Hansa och därtill öppnade modeföretaget även butik i Hede Fashion Outlet.I Göteborg finns numera en butik på Södra Larmgatan, tidigare fanns två butiker i staden.

Med butiken i Mall of Scandinavia inräknad har modeföretaget sex butiker i Sverige och fler är att vänta enligt Tony Wester.

Förutom Stockholm  så ska modebolaget växa fysisk även i de andra nordiska huvudstäderna. Nyligen öppnades en butik i Köpenhamn på Pilestræde 29.

När Scotch & Soda gick ut med att företaget tagit över marknaden i december i fjol så kommunicerade bolaget att upp till 20 butiker kan se dagens ljus under de kommande åren. Ligger den planen kvar?

– Ja, vi står fast vid den etableringsplanen och jag tycker att med fyra huvudstäder och flera större regionstäder så är det en rimlig plan. Detta dessutom givet då vi är uppe i snart hälften av antalet butiker, säger Tony Wester till Habit.

Det var för ett år sedan som det nederländska modeföretaget plockade hem den Nordiska marknaden och utsåg samtidigt en vd för Norden med uppgift att stärka närvaron i fysisk butik och e-handel i regionen. Även nyckelmarknader som USA, Frankrike, Tyskland har tidigare tagits hem för att drivas i egen regi.

Tony Wester är sedan i augusti i fjol är verksam som vd för bolaget i Norden och har därmed ansvaret för Sverige, Norge, Danmark och Finland. Marknaderna som i mångt och mycket ligger nära varandra i köpbeteende och mode menar Tony Wester.

För att även komma nära återförsäljarna har modeföretaget showroom i Stockholm och Oslo.

– Att vi öppnar butiker har inget med att göra att vi inte prioriterar återförsäljarna. Tvärtom, vi tror att vår butiksstrategi gynnar våra återförsäljare.

I Sverige har Scotch & Soda ett drygt 60-tal återförsäljare.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Jeanskvintettens revansch

De brinner för det fysiska mötet i landets små- och mellanstora städer. För tre år sedan bröt de sig ur JC. Habit samlade de fem grundarna till Jeansbolaget – kedjan som har seglat upp som nummer ett bland denimaktörerna efter JC-kraschen.

Klassiska plagg med grafiska element

Duon med lång bakgrund i modebranschen ligger bakom nytt varumärke.

Premiär för nya Åhléns – från varuhus till marknadsplats

Lägger om affärsmodellen, hyr ut ytor och ska göra om fler varuhus i landet till lokala marknadsplatser.

Minskad försäljning och ökad förlust för Lexington Company

Butiksnytt
Ellos öppnar outlet

Platser kvar till Habit Modebranschens Dag

Temat i år är branschrevansch.

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Nu öppnar Denim & Friends

Trio ligger bakom ny fysisk butikssatsning som får premiär på torsdagen. I slutet av september ska kedjan omfatta fem butiker.

Arkiv

Maxjenny till Mood

Plus

Vårens primörer

INKÖP VÅR/SOMMAR 2020: Habits Christina Bild och Linnea Öst tecknar säsongens mest stilsäkra damtrender.

Jobb & Karriär
MQ rekryterar ny design- och inköpschef från Weekday

Butiksnytt
Blank the Hub till Skövde

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

Butiksnytt
Loewe öppnar på NK

Nya frimärken ska spegla svensk modeexport

Vad Robyn bar

Valde svenskt modemärke under helgens konsert i Stockholm.

Jobb & Karriär
NK med ny marknadschef

Tillträder i november och kommer närmast från Kasthall.

Rodebjer får ny vd i höst

Lämnar Acne Studios för Rodebjer.

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

Så sålde New Wave

Jobb & Karriär
Från H&M till Gant

Jobb & Karriär
De går till Nilson group

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

H&M-butik i ny stass

Syateljé, utvalt sortiment, nytt inredningskoncept och uthyrning av plagg blir nyheter i H&M:s omgjorda butik vid Sergels torg som öppnar i höst.

Jobb & Karriär
Generationsskifte hos Hestra

Fjärde generationen tar över ledningen i handskföretaget.

XXL riggade siffror för att kunna ange höga rabatter

Nelly söker ny logistiklösning

Så kan ett framtidslöfte se ut

Så sålde Björn Borg

Boozt förvärvar dansk apputvecklare

Här stänger H&M

Här öppnar Newbie härnäst

Miljömärkt på mässan

Jobb & Karriär
Från Silva till Arbesko

Butik för Brothers i konkurs

Butiksnytt
Då öppnar Jeansbolagets nästa butik

Stockmann underpresterar och byter vd

Se alla Företagens egna nyheter

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.144