23948sdkhjf

Fullföljer butiksetableringsplan - öppnar två butiker i Stockholm

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I torsdags öppnade de nederländska modeföretaget butik i Täby centrum och innan jul väntar ytterligare en butik i Stockholm.

Scotch & Soda öppnade torsdag den 11 oktober butik om 140 kvadratmeter i Täby centrum. Därefter väntar öppning inom två månader av en butik i Mall of Scandinavia.

Butikspremiär planeras till innan julhandeln drar igång och då är det tänkt att den pågående renoveringen av butikslokalen i Mall of Scandinavia stå färdig.

Sedan tidigare har det nederländska modeföretaget butik i Mood i Stockholm och Tony Wester, modeföretagets vd i Norden, ser absolut utrymme för fler butiker, även i Stockholm men även Göteborg.

I Malmö finns en butik i Hansa och därtill öppnade modeföretaget även butik i Hede Fashion Outlet.I Göteborg finns numera en butik på Södra Larmgatan, tidigare fanns två butiker i staden.

Med butiken i Mall of Scandinavia inräknad har modeföretaget sex butiker i Sverige och fler är att vänta enligt Tony Wester.

Förutom Stockholm  så ska modebolaget växa fysisk även i de andra nordiska huvudstäderna. Nyligen öppnades en butik i Köpenhamn på Pilestræde 29.

När Scotch & Soda gick ut med att företaget tagit över marknaden i december i fjol så kommunicerade bolaget att upp till 20 butiker kan se dagens ljus under de kommande åren. Ligger den planen kvar?

– Ja, vi står fast vid den etableringsplanen och jag tycker att med fyra huvudstäder och flera större regionstäder så är det en rimlig plan. Detta dessutom givet då vi är uppe i snart hälften av antalet butiker, säger Tony Wester till Habit.

Det var för ett år sedan som det nederländska modeföretaget plockade hem den Nordiska marknaden och utsåg samtidigt en vd för Norden med uppgift att stärka närvaron i fysisk butik och e-handel i regionen. Även nyckelmarknader som USA, Frankrike, Tyskland har tidigare tagits hem för att drivas i egen regi.

Tony Wester är sedan i augusti i fjol är verksam som vd för bolaget i Norden och har därmed ansvaret för Sverige, Norge, Danmark och Finland. Marknaderna som i mångt och mycket ligger nära varandra i köpbeteende och mode menar Tony Wester.

För att även komma nära återförsäljarna har modeföretaget showroom i Stockholm och Oslo.

– Att vi öppnar butiker har inget med att göra att vi inte prioriterar återförsäljarna. Tvärtom, vi tror att vår butiksstrategi gynnar våra återförsäljare.

I Sverige har Scotch & Soda ett drygt 60-tal återförsäljare.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Ska vässa Lindex kundupplevelse

Kliver in i en ny roll som creative director. Har förflutet hos Monki och Björn Borg och är medgrundare till märket John Sterner.

Besparingsprogram för Tiger of Sweden

Ska revolutionera modebranschen – talar på Habit Modebranschens Dag

Nu läggs ytterligare en talare till programmet.

Jobb & Karriär
Gina Tricots vd lämnar

Återvänder till Tretorn där han kliver på som ny vd och delägare.

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Villervalla stänger butik

In på citygatan flyttar i stället Humana Second Hand.

Nyhetsbrev

"NOOS kan rädda modefackhandeln"

KRÖNIKAN: Never out of stock är revolutionerande och en konkurrensfördel för den lilla handlaren men även för leverantören, skriver Mikael Sandström.

Arkiv

Röjk och Filippa K i ullsamarbete

Pitti Uomo i siffror

Handlarna splittrade om framtiden – dystert inom sällanköp

Treksta flyttar in i Skohuset – satsar mot skofackhandeln

Plus

Så vill de förändra sourcing i grunden

I september i fjol lanserade Elias Gröndal och Carl-Johan Blomqvist plattformen Findsourcing som ska förenkla för inköpare att hitta leverantörer i skobranschen.

Så sålde H&M: ”Omställningsarbetet går i rätt riktning”

Avslappnad silhuett i Florens

Stockmann säger upp 150

Vagabond får gott gensvar för skoåtervinning

Nu uppmanar skoföretaget återförsäljarna att också samla in skor.

Claire Group stannar i familjen

2

Butiksägarna bakom United Retailers: ”Vi önskar dialog och samarbete med leverantörerna”

En grupp modehandlare ligger bakom intressegruppen United Retailers som ska verka för bättre dialog med leverantörer och hitta gemensamma hållbara vägar framåt i en pressad modebransch färgad av "konstanta erbjudanden, rabatter och lockerbjudanden".

Modedesigner aktuell som sommarvärd

HUIs konjunkturprognos: "Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge"

Jobb & Karriär
Masai med nytt team och logotyp

Rekryterar duo och vill bli bättre på att berätta ursprung och riktning.

Även Ur & Penn kritisk till omotiverade hyresnivåer

Prisad av NK

Omlottklänningens okrönta drottning förärades pris av NK på onsdagskvällen.

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Jobb & Karriär
Från Scorett till Stayhard

Ska leda e-handlarens satsning på sneaker.

Blickar mot öst

Dags för Pitti Uomo

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Missa inte årets branschseminarium

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Får betala miljonbelopp för att stänga

Om influencers får välja

Här stänger Tiger of Sweden två butiker

Stark tillväxt för arbetsklädeskoncern – når över 4 miljarder

Jobb & Karriär
Serieentreprenör föreslås till Touchtech

MQ tar egna varumärken till Afound

Skokedja drar sig ur marknad

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.134