23948sdkhjf

Stor klädkedja DNA-sprejar kosmetika

| Av Philip Wallin | Tipsa redaktionen

Ska spåra stulna varor med unik kod.

Vindico, som ligger bakom DNA-sprejen, har skrivit ett avtal med en stor svensk klädkedja, som inte vill gå ut med namnet.

Läs också: Stilanalys: Få ljuspunkter i fysisk modehandel

Klädkedjan kommer inledningsvis att testa DNA-varumärkning på kosmetikavdelningarna i sina 150 butiker.

Med hjälp av DNA-sprejen kan stulna produkter spåras till den butik där stölden har skett. Genom en unik syntetisk kod kan varorna sedan knytas till varje enskild flaska.

Tekniken blev viral i september i år när dagligvaruhandelns branschtidning Fri Köpenskap granskade en stor stöldhärva i Göteborg. 

Sedan 2017 har över 200 butiker implementerat DNA-sprejen. 

Enligt Vindicos mätningar reduceras svinnet med över 30 procent:
– Vi har sett mycket goda resultat efter implementeringen av DNA-spej hos ett antal större butikskedjor och detta samarbete är ytterligare ett bevis på att konceptet har framtiden för sig, säger Monika Johannesen, försäljningschef på Vindico, i ett pressmeddelande. 

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

JC ansöker om konkurs

I tisdags avbröts rekonstruktionen och på torsdagen ansökte bolaget om konkurs.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar Varuhuset

En blinkning till en tidigare hyresgäst.

Plus

Med blick för snabba affärer

På sex år har Chiquelle nått 40 miljoner kronor i omsättning. Så här bygger vd Pouya Boland e-handelsbolagets framgångar.

Trög utveckling för Åhléns modedel

Frank Dandy växer digitalt

Jobb & Karriär
Nya chefer hos Indiska ska bidra med digital kompetens

Nyhetsbrev

H&M bjuder på transparens på produktnivå

Arkiv

Butiksnytt
Jumperfabriken väljer varuhus

Fortsätter öppna pop up-butiker för att nå nya kunder.

"Konsumenten vilseleds om hållbar bomull"

Snedvriden konkurrens när ickehållbar bomull marknadsförs som hållbar, enligt färsk debattartikel.

Stockmann sänker prognos

Blankdays testar USA – öppnar pop up i New York

Ska etableras internationellt.

Daniel Wellington ökar utdelningen

JC avslutar rekonstruktionen: "syftet antas inte bli uppnått"

Studio för Eduards Accessories

Kappahl nyöppnar med showroom och nya Kids-konceptet

Modekedjan nyöppnar butik i Göteborg med senaste tillskottet och satsar därtill på showroom.

Plus

Only på butiksoffensiv i Sverige

Danska Only Stores storsatsar med flera hundra butiksöppningar i Europa och ett femtiotal i Sverige. – Vi tror på fysisk retail, säger Jens Kristian Holberg, regionchef på Only Stores i Sverige.

Plus

Hundraåring återuppstår i Kiruna

När Kirunas stadskärna rivs och en ny byggs, väntar en ny era för handlarna. Följ med till staden som genomgår en världsunik omvandling.

Jobb & Karriär
Från NA-KD till Yaytrade

Marknadsplatsen rekryterar från modehandlaren.

Tre modebutiker i Helsingborg i konkurs på kort tid

Så mycket ska Sportamore växa

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Jobb & Karriär
Hon ska arbeta med Morris Stockholm

Danska Zizzi sålt

Återvinn med Arket

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Prisad modeduo inspireras av eget bröllop

Vilka vinner i år? - gör din röst hörd

Lågprismodekedja i konkurs

Datum för tre kommande CFW släppta

Levi Strauss planerar öppna 100 butiker

Föreslås till skohandlaren

Prisas av Divas och Svenskt Sportforum

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Butiksnytt
Esprit öppnar nytt i Linköping

Vintagemode hos & Other Stories

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.204