23948sdkhjf

Köper tillbaka eget märke

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Johan Lindeberg får modejätte med sig när han nu förvärvar varumärke han grundat.

Johan Lindeberg köper tillsammans med den norska modekoncernen Varner tillbaka varumärket Black Denim, BLK DNM, det uppger Dagens Nyheter.

Nu ska varumärket återskapas och lansering i omstöpt form sker till hösten 2019.

– Det som är så skönt med de nya ägarna är att de vill att jag ska vara så personlig som jag någonsin kan. Du kan inte sätta Zlatan i fel system. Får han vara i rätt system gör han mål. Om jag får mitt utrymme, där jag får vara den jag är … jag har en inre röst, jag blundar och ser – och så följer jag det, säger Johan Lindeberg till Dagens Nyheter som publicerar en längre intervju med designern och kreatören i lördagens tidning.

Johan Lindeberg lämnade Black Denim 2015 efter en, enligt tidningen, konflikt med investerarna. Sedan dess har han även hunnit med att arbeta med märket J. Lindeberg en tid. Han är fortfarande knyten till varumärket, enligt DN, i den mån att företaget har möjlighet att konsultera honom i fråga om varumärkets historia och arv.

Black Denim ska  skötas operativt från Stockholm medan Johan Lindeberg ska arbeta med designen från i huvudsak Los Angeles. Till Habit skriver Johan Lindeberg att  man arbetar  som bäst med att sätta ihop organisationen och ska återkomma så fort den är klar.

Habit har sökt även en representant för Varner för en kommentar.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gina Tricot expanderar i österled

Lanseras nu i Kina via sociala medier, pop up-butik och webbutik.

Our Legacys väg mot toppen

Cristopher Nying har satt svenskt herrmode på världskartan. Habit har besökt Our Legacy på Östermalm i Stockholm för en exklusiv inblick i designarbetet.

Jobb & Karriär
Finansdirektör blir tillförordnad vd

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder som ny vd för Kappahl kliver han in som tillförordnad.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen med fuskpäls, poncho och lättviktsdunjackan flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Schnayderman's hjälpande hand

Stockholmsbaserat modemärke väcker liv i klassisk kampanj och skänker pengar till organisation.

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

E-handelsjätten tar ytterligare ett kliv in på den svenska marknaden.

Nyhetsbrev

Ritar skor och kläder åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Arkiv

Pris till kreativ chef

Han är Årets Designer när tidningen Café får välja.

Så sålde Inditex

Från RMPR till Presskontakterna

Modemässa med hållbart i fokus

Skandinaviskt under ett tak

Lanserar leveranstjänst för kläder i 36 svenska städer

"Pekskärmarna har blivit ett extra försäljningsverktyg"

Ras för skohandeln

Minussiffror i modehandeln i november, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil. Därtill har december inte heller inletts bra.

Kappahl lovar nytt koncept - men först butik för Newbie

Öppnar tillfällig barnklädesbutik för att sedan bygga om ytan till ett helt nytt koncept.

De ger randen ny hemvist

Så har Polarn O. Pyret förenklat köpresan och gjort butikerna lättnavigerade.

Hon ska guida till rätt klapp

1

Osund returkultur i modebranschen - tre sätt att bryta negativ trend

Återvunnet klär kultur- och demokratiministern

Alice Bah Kuhnke väljer klänning från Stockholms Stadsmission Remake till årets Nobelfest.

De åker till Pitti Uomo

Holzweiler, Indigofera och Klättermusen bland de nya när Revolver och Pitti Immagine presenterar 17 varumärken som deltar i Scandinavian Manifesto i januari.

Prisad frack på Nobelmiddagen

Boråsbaserat modeföretag klär Volvos chefer till Nobelfestligheterna.

Julklappar för 23 miljarder

Nya krav på modeindustrin

Nu lanseras UN Fashion Industry Charter for Climate Action vid klimattoppmöte COP24. Och det står klart att en gemensam kraftsamling krävs för att minska enorma växthusgasutsläpp.

Plockar in ny kompetens

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Noa Noas vd lämnar

Nya i Gallerian

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Zalando skrotar Bread & Butter

Kunderna valde bort köpcentrumen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.189