23948sdkhjf

Omställningsår och resultattapp för RNB

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Minskad försäljning och försämrat rörelseresultat för modekoncernen som ser framtiden i den ökande e-handeln. Sorgebarnet är verksamheterna på NK.

RNB, Retail and Brands, hade ett utmanande fjärde kvartal där en av  ljuspunkterna blev den ökande e-handeln.

I rapporten skriver koncernen att "stort fokus ligger på omställningen till en allt större försäljning genom e-handel. Takten i e-handelsutvecklingen ökar under kvartalet med en tillväxt på 68 procent jämfört med föregående år". För helåret låg tillväxten i e-handeln för hela koncernen på 51 procent och står nu för 160 miljoner kronor av omsättningen på helåret vilket motsvarande drygt 7 procent av årets försäljning.

Under fjärde kvartalet, juni till augusti, uppgick koncernens nettoomsättning till 561 miljoner kronor (554). Jämförbar försäljning i alla länder för koncernen minskade med -0,4 procent i jämförbara enheter i Sverige var motsvarande siffra -2,7 procent. Kvartalets resultat efter skatt var i linje med föregående år, -13 miljoner kronor medan rörelseresultatet backade och uppgick till -3 miljoner kronor (4).

Polarn O. Pyret tappade fart under fjärde kvartalet med ett försvagat rörelseresultat men nettoomsättningen ökade under kvartalet och uppgick till 187 miljoner kronor (176). Barnklädeskedjans e-handel växte under kvartalet med 47 procent medan den jämförbara försäljningen för kedjan minskade med 1,8 procent under perioden. Kedjan har presenterat ett nytt inredningskoncept och hittills har 9 butiker byggts om och ytterligare 15 ska byggas om under innevarande år.

För konceptet är Polarn O. Pyret nominerade till Habits Modegala i kategorin Årets inredningskoncept.

För Brothers konstaterar RNB att kedjan växer i e-handeln men tappar besök i butikerna. Konceptets e-handel nära nog fördubblades i tredje kvartalet och den utvecklingen tilltog under fjärde kvartalet då e-handeln mer än fördubblades jämfört med föregående år. Nettoomsättningen för Brothers uppgick till 138 miljoner kronor (134) under fjärde kvatalet.

Rörelseresultatet i det fjärde kvartalet landade på 5 miljoner kronor (3) för herrmodekedjan.

Herrmodesatsningen Man of a kind utvecklas enligt rapporten försäljningsmässigt enligt plan och når i fjärde kvartalet 4 miljoner kronor (1). Men kostnaderna för satsningen ökar dock och rörelseresultatet för kvartalet är oförändrat negativt, -3 miljoner kronor.

Segmentet Departments & Stores utvecklas enligt rapporten inte väl och besökstalen fortsätter att sjunka på varuhuset i Stockholm och detta påverkar koncernen direkt. Under kvartalet minskade försäljningen minskade 5,2 procent. Rörelseresultatet landade på för kvartalet på 3 miljoner kronor (10) och för helåret försämrades resultatet markant. Varulagret för Man of a kind ingår i Departments & Stores varulager.

"Den negativa effekten av ombyggnationerna av kvarteren runt varuhuset i Stockholm är avtagande, men ombyggnationerna inne i varuhuset tillsammans med avsaknaden av en e-handel har sammantaget betydande negativ inverkan på förutsättningarna att bedriva en lönsam handel", skriver RNB i rapporten .

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Karl Lagerfeld död

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Sportamore lägger till marknad

Här öppnar varuhusjätten outlet

Nyhetsbrev

Our Legacy bygger ut

Butiken i London utökas.

Arkiv

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Bubbleroom blickar mot öst

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Ny vd till Pandora

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Så ska Lager 157 charma Norge

Tvärstopp för Odd Molly

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Stärkt Lindex

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Ska göra accessoarer åt WeSC

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

Här bygger H&M om och ut

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.112