23948sdkhjf

Omställningsår och resultattapp för RNB

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Minskad försäljning och försämrat rörelseresultat för modekoncernen som ser framtiden i den ökande e-handeln. Sorgebarnet är verksamheterna på NK.

RNB, Retail and Brands, hade ett utmanande fjärde kvartal där en av  ljuspunkterna blev den ökande e-handeln.

I rapporten skriver koncernen att "stort fokus ligger på omställningen till en allt större försäljning genom e-handel. Takten i e-handelsutvecklingen ökar under kvartalet med en tillväxt på 68 procent jämfört med föregående år". För helåret låg tillväxten i e-handeln för hela koncernen på 51 procent och står nu för 160 miljoner kronor av omsättningen på helåret vilket motsvarande drygt 7 procent av årets försäljning.

Under fjärde kvartalet, juni till augusti, uppgick koncernens nettoomsättning till 561 miljoner kronor (554). Jämförbar försäljning i alla länder för koncernen minskade med -0,4 procent i jämförbara enheter i Sverige var motsvarande siffra -2,7 procent. Kvartalets resultat efter skatt var i linje med föregående år, -13 miljoner kronor medan rörelseresultatet backade och uppgick till -3 miljoner kronor (4).

Polarn O. Pyret tappade fart under fjärde kvartalet med ett försvagat rörelseresultat men nettoomsättningen ökade under kvartalet och uppgick till 187 miljoner kronor (176). Barnklädeskedjans e-handel växte under kvartalet med 47 procent medan den jämförbara försäljningen för kedjan minskade med 1,8 procent under perioden. Kedjan har presenterat ett nytt inredningskoncept och hittills har 9 butiker byggts om och ytterligare 15 ska byggas om under innevarande år.

För konceptet är Polarn O. Pyret nominerade till Habits Modegala i kategorin Årets inredningskoncept.

För Brothers konstaterar RNB att kedjan växer i e-handeln men tappar besök i butikerna. Konceptets e-handel nära nog fördubblades i tredje kvartalet och den utvecklingen tilltog under fjärde kvartalet då e-handeln mer än fördubblades jämfört med föregående år. Nettoomsättningen för Brothers uppgick till 138 miljoner kronor (134) under fjärde kvatalet.

Rörelseresultatet i det fjärde kvartalet landade på 5 miljoner kronor (3) för herrmodekedjan.

Herrmodesatsningen Man of a kind utvecklas enligt rapporten försäljningsmässigt enligt plan och når i fjärde kvartalet 4 miljoner kronor (1). Men kostnaderna för satsningen ökar dock och rörelseresultatet för kvartalet är oförändrat negativt, -3 miljoner kronor.

Segmentet Departments & Stores utvecklas enligt rapporten inte väl och besökstalen fortsätter att sjunka på varuhuset i Stockholm och detta påverkar koncernen direkt. Under kvartalet minskade försäljningen minskade 5,2 procent. Rörelseresultatet landade på för kvartalet på 3 miljoner kronor (10) och för helåret försämrades resultatet markant. Varulagret för Man of a kind ingår i Departments & Stores varulager.

"Den negativa effekten av ombyggnationerna av kvarteren runt varuhuset i Stockholm är avtagande, men ombyggnationerna inne i varuhuset tillsammans med avsaknaden av en e-handel har sammantaget betydande negativ inverkan på förutsättningarna att bedriva en lönsam handel", skriver RNB i rapporten .

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gina Tricot expanderar i österled

Lanseras nu i Kina via sociala medier, pop up-butik och webbutik.

Our Legacys väg mot toppen

Cristopher Nying har satt svenskt herrmode på världskartan. Habit har besökt Our Legacy på Östermalm i Stockholm för en exklusiv inblick i designarbetet.

Jobb & Karriär
Finansdirektör blir tillförordnad vd

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder som ny vd för Kappahl kliver han in som tillförordnad.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen med fuskpäls, poncho och lättviktsdunjackan flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Schnayderman's hjälpande hand

Stockholmsbaserat modemärke väcker liv i klassisk kampanj och skänker pengar till organisation.

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

E-handelsjätten tar ytterligare ett kliv in på den svenska marknaden.

Nyhetsbrev

Ritar skor och kläder åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Arkiv

Pris till kreativ chef

Han är Årets Designer när tidningen Café får välja.

Så sålde Inditex

Från RMPR till Presskontakterna

Modemässa med hållbart i fokus

Skandinaviskt under ett tak

Lanserar leveranstjänst för kläder i 36 svenska städer

"Pekskärmarna har blivit ett extra försäljningsverktyg"

Ras för skohandeln

Minussiffror i modehandeln i november, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil. Därtill har december inte heller inletts bra.

Kappahl lovar nytt koncept - men först butik för Newbie

Öppnar tillfällig barnklädesbutik för att sedan bygga om ytan till ett helt nytt koncept.

De ger randen ny hemvist

Så har Polarn O. Pyret förenklat köpresan och gjort butikerna lättnavigerade.

Hon ska guida till rätt klapp

1

Osund returkultur i modebranschen - tre sätt att bryta negativ trend

Återvunnet klär kultur- och demokratiministern

Alice Bah Kuhnke väljer klänning från Stockholms Stadsmission Remake till årets Nobelfest.

De åker till Pitti Uomo

Holzweiler, Indigofera och Klättermusen bland de nya när Revolver och Pitti Immagine presenterar 17 varumärken som deltar i Scandinavian Manifesto i januari.

Prisad frack på Nobelmiddagen

Boråsbaserat modeföretag klär Volvos chefer till Nobelfestligheterna.

Julklappar för 23 miljarder

Nya krav på modeindustrin

Nu lanseras UN Fashion Industry Charter for Climate Action vid klimattoppmöte COP24. Och det står klart att en gemensam kraftsamling krävs för att minska enorma växthusgasutsläpp.

Plockar in ny kompetens

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Noa Noas vd lämnar

Nya i Gallerian

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Zalando skrotar Bread & Butter

Kunderna valde bort köpcentrumen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.155