23948sdkhjf

Omställningsår och resultattapp för RNB

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Minskad försäljning och försämrat rörelseresultat för modekoncernen som ser framtiden i den ökande e-handeln. Sorgebarnet är verksamheterna på NK.

RNB, Retail and Brands, hade ett utmanande fjärde kvartal där en av  ljuspunkterna blev den ökande e-handeln.

I rapporten skriver koncernen att "stort fokus ligger på omställningen till en allt större försäljning genom e-handel. Takten i e-handelsutvecklingen ökar under kvartalet med en tillväxt på 68 procent jämfört med föregående år". För helåret låg tillväxten i e-handeln för hela koncernen på 51 procent och står nu för 160 miljoner kronor av omsättningen på helåret vilket motsvarande drygt 7 procent av årets försäljning.

Under fjärde kvartalet, juni till augusti, uppgick koncernens nettoomsättning till 561 miljoner kronor (554). Jämförbar försäljning i alla länder för koncernen minskade med -0,4 procent i jämförbara enheter i Sverige var motsvarande siffra -2,7 procent. Kvartalets resultat efter skatt var i linje med föregående år, -13 miljoner kronor medan rörelseresultatet backade och uppgick till -3 miljoner kronor (4).

Polarn O. Pyret tappade fart under fjärde kvartalet med ett försvagat rörelseresultat men nettoomsättningen ökade under kvartalet och uppgick till 187 miljoner kronor (176). Barnklädeskedjans e-handel växte under kvartalet med 47 procent medan den jämförbara försäljningen för kedjan minskade med 1,8 procent under perioden. Kedjan har presenterat ett nytt inredningskoncept och hittills har 9 butiker byggts om och ytterligare 15 ska byggas om under innevarande år.

För konceptet är Polarn O. Pyret nominerade till Habits Modegala i kategorin Årets inredningskoncept.

För Brothers konstaterar RNB att kedjan växer i e-handeln men tappar besök i butikerna. Konceptets e-handel nära nog fördubblades i tredje kvartalet och den utvecklingen tilltog under fjärde kvartalet då e-handeln mer än fördubblades jämfört med föregående år. Nettoomsättningen för Brothers uppgick till 138 miljoner kronor (134) under fjärde kvatalet.

Rörelseresultatet i det fjärde kvartalet landade på 5 miljoner kronor (3) för herrmodekedjan.

Herrmodesatsningen Man of a kind utvecklas enligt rapporten försäljningsmässigt enligt plan och når i fjärde kvartalet 4 miljoner kronor (1). Men kostnaderna för satsningen ökar dock och rörelseresultatet för kvartalet är oförändrat negativt, -3 miljoner kronor.

Segmentet Departments & Stores utvecklas enligt rapporten inte väl och besökstalen fortsätter att sjunka på varuhuset i Stockholm och detta påverkar koncernen direkt. Under kvartalet minskade försäljningen minskade 5,2 procent. Rörelseresultatet landade på för kvartalet på 3 miljoner kronor (10) och för helåret försämrades resultatet markant. Varulagret för Man of a kind ingår i Departments & Stores varulager.

"Den negativa effekten av ombyggnationerna av kvarteren runt varuhuset i Stockholm är avtagande, men ombyggnationerna inne i varuhuset tillsammans med avsaknaden av en e-handel har sammantaget betydande negativ inverkan på förutsättningarna att bedriva en lönsam handel", skriver RNB i rapporten .

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Från H&M till Gant

Rodebjer får ny vd i höst

Lämnar Acne Studios för Rodebjer, uppger Di Weekend.

Jobb & Karriär
NK med ny marknadschef

Tillträder i november och kommer närmast från Kasthall.

Så sålde New Wave

Jobb & Karriär
De går till Nilson group

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

Nyhetsbrev

Fortsatt stora utmaningar för WeSC

Arkiv

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

XXL riggade siffror för att kunna ange höga rabatter

Nelly söker ny logistiklösning

H&M-butik i ny stass

Syateljé, utvalt sortiment, nytt inredningskoncept och uthyrning av plagg blir nyheter i H&M:s omgjorda butik vid Sergels torg som öppnar i höst.

Jobb & Karriär
Generationsskifte hos Hestra

Fjärde generationen tar över ledningen i handskföretaget.

1

Här tappas oftast modekunden – kedjan som lyckas bäst i provrummet

Säger tack med kampanj

Sålde 1 240 par strumpor på en helg. Nu firas ettårsdagen med buller och bång.

Ny ägare till Rayville

HABIT PÅ STOCKHOLM FASHION DISTRICT: Danska ägaren tror på comeback i Sverige och internationellt.

Så kan ett framtidslöfte se ut

Fortsatt supertrögt för Odd Molly

Så sålde Björn Borg

Lovprisade hållbarhetsess

Bite Studios, Atacac, Nudie jeans och Re:newcell förärades på onsdagen hållbarhetspriset Encouragement for Action

Lätta fötter på Nordic Shoe and Bag Fair

HABIT PÅ STOCKHOLM FASHION DISTRICT: Utställarna bjuder på gångvänligt skomode inför 2020 med en uppsjö av enkla sandaler till flerfärgade klumpsneakers.

Muji: "Vi vill växa i Europa”

På fredag öppnar den japanska kedjan ny butik om 1 216 kvadratmeter i egen regi på Åhléns city i Stockholm. En stor del av ytan är mode.

Boozt förbättrar resultatet – men förlorar medgrundare

Boozt förvärvar dansk apputvecklare

Morris Stockholm skiftar vd och letar ny butikslokal

Modebolaget letar inte bara nytt butiksläge i Stockholms city utan även ny vd då Magnus Åberg lämnade posten i slutet av juni i år.

Här stänger H&M

Här öppnar Newbie härnäst

Miljömärkt på mässan

Jobb & Karriär
Från Silva till Arbesko

Butik för Brothers i konkurs

Butiksnytt
Då öppnar Jeansbolagets nästa butik

Stockmann underpresterar och byter vd

Revolver bygger ut – blir två mässor

Scotch & Soda med ny byrå

Tolv till Illum

Näst största ägaren minskar i Kappahl

Nu öppnar Depop fysiskt i Europa

Se alla Företagens egna nyheter

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.135