23948sdkhjf

Omställningsår och resultattapp för RNB

Minskad försäljning och försämrat rörelseresultat för modekoncernen som ser framtiden i den ökande e-handeln. Sorgebarnet är verksamheterna på NK.

RNB, Retail and Brands, hade ett utmanande fjärde kvartal där en av  ljuspunkterna blev den ökande e-handeln.

I rapporten skriver koncernen att "stort fokus ligger på omställningen till en allt större försäljning genom e-handel. Takten i e-handelsutvecklingen ökar under kvartalet med en tillväxt på 68 procent jämfört med föregående år". För helåret låg tillväxten i e-handeln för hela koncernen på 51 procent och står nu för 160 miljoner kronor av omsättningen på helåret vilket motsvarande drygt 7 procent av årets försäljning.

Under fjärde kvartalet, juni till augusti, uppgick koncernens nettoomsättning till 561 miljoner kronor (554). Jämförbar försäljning i alla länder för koncernen minskade med -0,4 procent i jämförbara enheter i Sverige var motsvarande siffra -2,7 procent. Kvartalets resultat efter skatt var i linje med föregående år, -13 miljoner kronor medan rörelseresultatet backade och uppgick till -3 miljoner kronor (4).

Polarn O. Pyret tappade fart under fjärde kvartalet med ett försvagat rörelseresultat men nettoomsättningen ökade under kvartalet och uppgick till 187 miljoner kronor (176). Barnklädeskedjans e-handel växte under kvartalet med 47 procent medan den jämförbara försäljningen för kedjan minskade med 1,8 procent under perioden. Kedjan har presenterat ett nytt inredningskoncept och hittills har 9 butiker byggts om och ytterligare 15 ska byggas om under innevarande år.

För konceptet är Polarn O. Pyret nominerade till Habits Modegala i kategorin Årets inredningskoncept.

För Brothers konstaterar RNB att kedjan växer i e-handeln men tappar besök i butikerna. Konceptets e-handel nära nog fördubblades i tredje kvartalet och den utvecklingen tilltog under fjärde kvartalet då e-handeln mer än fördubblades jämfört med föregående år. Nettoomsättningen för Brothers uppgick till 138 miljoner kronor (134) under fjärde kvatalet.

Rörelseresultatet i det fjärde kvartalet landade på 5 miljoner kronor (3) för herrmodekedjan.

Herrmodesatsningen Man of a kind utvecklas enligt rapporten försäljningsmässigt enligt plan och når i fjärde kvartalet 4 miljoner kronor (1). Men kostnaderna för satsningen ökar dock och rörelseresultatet för kvartalet är oförändrat negativt, -3 miljoner kronor.

Segmentet Departments & Stores utvecklas enligt rapporten inte väl och besökstalen fortsätter att sjunka på varuhuset i Stockholm och detta påverkar koncernen direkt. Under kvartalet minskade försäljningen minskade 5,2 procent. Rörelseresultatet landade på för kvartalet på 3 miljoner kronor (10) och för helåret försämrades resultatet markant. Varulagret för Man of a kind ingår i Departments & Stores varulager.

"Den negativa effekten av ombyggnationerna av kvarteren runt varuhuset i Stockholm är avtagande, men ombyggnationerna inne i varuhuset tillsammans med avsaknaden av en e-handel har sammantaget betydande negativ inverkan på förutsättningarna att bedriva en lönsam handel", skriver RNB i rapporten .

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063