23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Omställningsår och resultattapp för RNB

Minskad försäljning och försämrat rörelseresultat för modekoncernen som ser framtiden i den ökande e-handeln. Sorgebarnet är verksamheterna på NK.

RNB, Retail and Brands, hade ett utmanande fjärde kvartal där en av  ljuspunkterna blev den ökande e-handeln.

I rapporten skriver koncernen att "stort fokus ligger på omställningen till en allt större försäljning genom e-handel. Takten i e-handelsutvecklingen ökar under kvartalet med en tillväxt på 68 procent jämfört med föregående år". För helåret låg tillväxten i e-handeln för hela koncernen på 51 procent och står nu för 160 miljoner kronor av omsättningen på helåret vilket motsvarande drygt 7 procent av årets försäljning.

Under fjärde kvartalet, juni till augusti, uppgick koncernens nettoomsättning till 561 miljoner kronor (554). Jämförbar försäljning i alla länder för koncernen minskade med -0,4 procent i jämförbara enheter i Sverige var motsvarande siffra -2,7 procent. Kvartalets resultat efter skatt var i linje med föregående år, -13 miljoner kronor medan rörelseresultatet backade och uppgick till -3 miljoner kronor (4).

Polarn O. Pyret tappade fart under fjärde kvartalet med ett försvagat rörelseresultat men nettoomsättningen ökade under kvartalet och uppgick till 187 miljoner kronor (176). Barnklädeskedjans e-handel växte under kvartalet med 47 procent medan den jämförbara försäljningen för kedjan minskade med 1,8 procent under perioden. Kedjan har presenterat ett nytt inredningskoncept och hittills har 9 butiker byggts om och ytterligare 15 ska byggas om under innevarande år.

För konceptet är Polarn O. Pyret nominerade till Habits Modegala i kategorin Årets inredningskoncept.

För Brothers konstaterar RNB att kedjan växer i e-handeln men tappar besök i butikerna. Konceptets e-handel nära nog fördubblades i tredje kvartalet och den utvecklingen tilltog under fjärde kvartalet då e-handeln mer än fördubblades jämfört med föregående år. Nettoomsättningen för Brothers uppgick till 138 miljoner kronor (134) under fjärde kvatalet.

Rörelseresultatet i det fjärde kvartalet landade på 5 miljoner kronor (3) för herrmodekedjan.

Herrmodesatsningen Man of a kind utvecklas enligt rapporten försäljningsmässigt enligt plan och når i fjärde kvartalet 4 miljoner kronor (1). Men kostnaderna för satsningen ökar dock och rörelseresultatet för kvartalet är oförändrat negativt, -3 miljoner kronor.

Segmentet Departments & Stores utvecklas enligt rapporten inte väl och besökstalen fortsätter att sjunka på varuhuset i Stockholm och detta påverkar koncernen direkt. Under kvartalet minskade försäljningen minskade 5,2 procent. Rörelseresultatet landade på för kvartalet på 3 miljoner kronor (10) och för helåret försämrades resultatet markant. Varulagret för Man of a kind ingår i Departments & Stores varulager.

"Den negativa effekten av ombyggnationerna av kvarteren runt varuhuset i Stockholm är avtagande, men ombyggnationerna inne i varuhuset tillsammans med avsaknaden av en e-handel har sammantaget betydande negativ inverkan på förutsättningarna att bedriva en lönsam handel", skriver RNB i rapporten .

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|instance-web03