23948sdkhjf

Intersport slipper returerna 

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

I sitt nya e-handelslager i Nässjö kombinerar Intersport Autostore med manuellt plock, något som gett god utdelning. Och sportjättens kunder skickar sällan tillbaka sina varor.

Förra året skrotade Intersport sin 3PL-lösning och tog själva makten över sin näthandel. Man flyttade lagret till egna lokaler i Nässjö. 

– Vi ville känna att vi har utvecklingen och förvaltningen i egna händer. Det här är en långsiktig investering, som vi tror kommer att vara bäst för oss i det långa loppet, säger Stellan Jonsheim, service- och utvecklingsansvarig på Intersport, i ett pressmeddelande. 

Man jobbar nu vidare med att utveckla sitt plocksystem där mycket handlar om att integrera Autostores robotplock med manuellt plock. Från Autostore läggs produkterna på hyllvagnar som dockas in i en Ergobjörn 710 för att slutföra ordrarna i hyllavdelningen på lagret.  

– Alla varor passar inte in i roboten, så en kombination är bästa sättet att hitta ett flöde som blir så effektivt som möjligt. Med rätt produkter på rätt ställen på lagret, går det fortare att plocka, säger Stellan Jonsheim. 

Lösningen utvecklas i samarbete med Helge Nyberg, som man arbetat med i 20 år. Framöver kommer man eventuellt att komplettera hyllvagnarna med specialvagnar för skrymmande varor, som skidor och ishockeyklubbor. 

Även Intersport känner av den ökade e-handeln. De senaste fem åren har man varje år fördubblat sin handel över nätet. Men man har sluppit ett av e-handelns signum, de många returerna när kunder beställer varor i flera olika storlekar och färger. 

– Vi ser inte det beteendet hos våra kunder. Vi tror att det kanske kan bero på att kunderna känner sig trygga med att kunna byta varan i en av våra butiker, säger Stellan Jonsheim. 

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Karl Lagerfeld död

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Sportamore lägger till marknad

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Här öppnar varuhusjätten outlet

Nyhetsbrev

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Arkiv

Our Legacy bygger ut

Butiken i London utökas.

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Tvärstopp för Odd Molly

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Bubbleroom blickar mot öst

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Ny vd till Pandora

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Stärkt Lindex

Ska göra accessoarer åt WeSC

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Här bygger H&M om och ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.14