23948sdkhjf

Intersport slipper returerna 

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

I sitt nya e-handelslager i Nässjö kombinerar Intersport Autostore med manuellt plock, något som gett god utdelning. Och sportjättens kunder skickar sällan tillbaka sina varor.

Förra året skrotade Intersport sin 3PL-lösning och tog själva makten över sin näthandel. Man flyttade lagret till egna lokaler i Nässjö. 

– Vi ville känna att vi har utvecklingen och förvaltningen i egna händer. Det här är en långsiktig investering, som vi tror kommer att vara bäst för oss i det långa loppet, säger Stellan Jonsheim, service- och utvecklingsansvarig på Intersport, i ett pressmeddelande. 

Man jobbar nu vidare med att utveckla sitt plocksystem där mycket handlar om att integrera Autostores robotplock med manuellt plock. Från Autostore läggs produkterna på hyllvagnar som dockas in i en Ergobjörn 710 för att slutföra ordrarna i hyllavdelningen på lagret.  

– Alla varor passar inte in i roboten, så en kombination är bästa sättet att hitta ett flöde som blir så effektivt som möjligt. Med rätt produkter på rätt ställen på lagret, går det fortare att plocka, säger Stellan Jonsheim. 

Lösningen utvecklas i samarbete med Helge Nyberg, som man arbetat med i 20 år. Framöver kommer man eventuellt att komplettera hyllvagnarna med specialvagnar för skrymmande varor, som skidor och ishockeyklubbor. 

Även Intersport känner av den ökade e-handeln. De senaste fem åren har man varje år fördubblat sin handel över nätet. Men man har sluppit ett av e-handelns signum, de många returerna när kunder beställer varor i flera olika storlekar och färger. 

– Vi ser inte det beteendet hos våra kunder. Vi tror att det kanske kan bero på att kunderna känner sig trygga med att kunna byta varan i en av våra butiker, säger Stellan Jonsheim. 

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina med hjälp av webbutik, sociala medier och pop up-butik.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen med fuskpäls, poncho och lättviktsdunjackan flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Jobb & Karriär
Finansdirektör blir tillförordnad vd

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder som ny vd för Kappahl kliver han in som tillförordnad.

Our Legacys väg mot toppen

Cristopher Nying har satt svenskt herrmode på världskartan. Habit har besökt Our Legacy på Östermalm i Stockholm för en exklusiv inblick i designarbetet.

Schnayderman's hjälpande hand

Stockholmsbaserat modemärke väcker liv i klassisk kampanj och skänker pengar till organisation.

Ritar skor och kläder åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Nyhetsbrev

Från RMPR till Presskontakterna

Arkiv

Modemässa med hållbart i fokus

Pris till kreativ chef

Han är Årets Designer när tidningen Café får välja.

Skandinaviskt under ett tak

"Pekskärmarna har blivit ett extra försäljningsverktyg"

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

E-handelsjätten tar ytterligare ett kliv in på den svenska marknaden.

Lanserar leveranstjänst för kläder i 36 svenska städer

Så sålde Inditex

De ger randen ny hemvist

Så har Polarn O. Pyret förenklat köpresan och gjort butikerna lättnavigerade.

Hon ska guida till rätt klapp

Kappahl lovar nytt koncept - men först butik för Newbie

Öppnar tillfällig barnklädesbutik för att sedan bygga om ytan till ett helt nytt koncept.

Ras för skohandeln

Minussiffror i modehandeln i november, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil. Därtill har december inte heller inletts bra.

Prisad frack på Nobelmiddagen

Boråsbaserat modeföretag klär Volvos chefer till Nobelfestligheterna.

Återvunnet klär kultur- och demokratiministern

Alice Bah Kuhnke väljer klänning från Stockholms Stadsmission Remake till årets Nobelfest.

1

Osund returkultur i modebranschen - tre sätt att bryta negativ trend

De åker till Pitti Uomo

Holzweiler, Indigofera och Klättermusen bland de nya när Revolver och Pitti Immagine presenterar 17 varumärken som deltar i Scandinavian Manifesto i januari.

Julklappar för 23 miljarder

Nya krav på modeindustrin

Nu lanseras UN Fashion Industry Charter for Climate Action vid klimattoppmöte COP24. Och det står klart att en gemensam kraftsamling krävs för att minska enorma växthusgasutsläpp.

Plockar in ny kompetens

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Zalando skrotar Bread & Butter

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Kunderna valde bort köpcentrumen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.185