23948sdkhjf

Tvärstopp för MQ

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Supertrögt fjärde kvartal för MQ-koncernen som levererar ett resultat och försäljning som var betydligt sämre än väntat. Nya vd:n vill nu bara blicka framåt och växla upp digitalt.

För MQ-kedjan satsar nu koncernen på nytt kommunikationskoncept och på att förstärka varumärket, på att bli mer personliga i butikerna och se över sortimentet och också hur det presenteras i butikerna.

Läs också: 13 butiker för Joy stängs - huvudkontor läggs ned

Framförallt ska koncernen satsa på digital försäljning inte minst för MQ-kedjan där satsningen enligt kvartalsrapporten nu  växlas upp.

Resultatraset under fjärde kvartalet för MQ-kedjan skyller koncernen på varm sommar som påverkade försäljningen negativt och som resulterade "i en högre realisationsgrad samt en fördröjd start av höstsäsongen". Men i rapporten skriver koncernen att man sett en vikande kundtillströmning till butikerna och lägre försäljning under hela året.

Det är framförallt MQ-kedjan som har det tungt försäljningmässigt under kvartalet medan Joy lockar kunder och har en försäljningen som är i nivå med föregående år under kvartalet. Men rörelseresultat är negativt.

För MQ-koncernen uppgick nettoomsättning under fjärde kvartalet, juni till augusti, 445 miljoner kronor (467) vilket är en minskning med 4,8 procent. Den jämförbara försäljningen minskade med 6,2 procent. Bruttomarginalen uppgick till 47,5 procent (54,0). 

Läs också: MQ gör nedskrivning

Rörelseresultatet uppgick till -8 miljoner kronor (33), vilket motsvarar en rörelsemarginal på -1,7 procent (7,0). Det är ett betydligt lägre resultatet än vad som framkom när koncernen vinstvarnade i augusti och uppgav att rörelseresultatet skulle uppgå till cirka 2 miljoner kronor.

Periodens resultat uppgick till -3 miljoner kronor (24).

För MQ-kedjan uppgick nettoomsättningen till 380 miljoner kronor (406) under fjärde kvartalet vilket var en minskning med 6,2 procent. Rörelseresultatet blev 2 miljoner kronor. I jämförbara butiker minskade försäljningen med 7,6 procent.

För Joy uppgick nettoomsättningen till 64 miljoner kronor (62) under kvartalet, en ökning med 4,0 procent. Kedjans jämförbara försäljning ökade under fjärde kvartalet med 2,9 procent. Dock  landade rörelseresultatet på -10 miljoner kronor för fjärde kvartalet.

I koncernen ingår MQ med 121 butiker och Joy med 53 butiker.

Mer om: Joy | MQ
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

JC ansöker om konkurs

I tisdags avbröts rekonstruktionen och på torsdagen ansökte bolaget om konkurs.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar Varuhuset

En blinkning till en tidigare hyresgäst.

Trög utveckling för Åhléns modedel

Plus

Med blick för snabba affärer

På sex år har Chiquelle nått 40 miljoner kronor i omsättning. Så här bygger vd Pouya Boland e-handelsbolagets framgångar.

Frank Dandy växer digitalt

H&M bjuder på transparens på produktnivå

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Nya chefer hos Indiska ska bidra med digital kompetens

Arkiv

Butiksnytt
Jumperfabriken väljer varuhus

Fortsätter öppna pop up-butiker för att nå nya kunder.

"Konsumenten vilseleds om hållbar bomull"

Snedvriden konkurrens när ickehållbar bomull marknadsförs som hållbar, enligt färsk debattartikel.

Stockmann sänker prognos

Blankdays testar USA – öppnar pop up i New York

Ska etableras internationellt.

Daniel Wellington ökar utdelningen

JC avslutar rekonstruktionen: "syftet antas inte bli uppnått"

Studio för Eduards Accessories

Kappahl nyöppnar med showroom och nya Kids-konceptet

Modekedjan nyöppnar butik i Göteborg med senaste tillskottet och satsar därtill på showroom.

Plus

Only på butiksoffensiv i Sverige

Danska Only Stores storsatsar med flera hundra butiksöppningar i Europa och ett femtiotal i Sverige. – Vi tror på fysisk retail, säger Jens Kristian Holberg, regionchef på Only Stores i Sverige.

Plus

Hundraåring återuppstår i Kiruna

När Kirunas stadskärna rivs och en ny byggs, väntar en ny era för handlarna. Följ med till staden som genomgår en världsunik omvandling.

Tre modebutiker i Helsingborg i konkurs på kort tid

Jobb & Karriär
Från NA-KD till Yaytrade

Marknadsplatsen rekryterar från modehandlaren.

Så mycket ska Sportamore växa

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Jobb & Karriär
Hon ska arbeta med Morris Stockholm

Danska Zizzi sålt

Återvinn med Arket

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Prisad modeduo inspireras av eget bröllop

Vilka vinner i år? - gör din röst hörd

Lågprismodekedja i konkurs

Datum för tre kommande CFW släppta

Levi Strauss planerar öppna 100 butiker

Föreslås till skohandlaren

Prisas av Divas och Svenskt Sportforum

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Butiksnytt
Esprit öppnar nytt i Linköping

Vintagemode hos & Other Stories

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.132