23948sdkhjf

Tvärstopp för MQ

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Supertrögt fjärde kvartal för MQ-koncernen som levererar ett resultat och försäljning som var betydligt sämre än väntat. Nya vd:n vill nu bara blicka framåt och växla upp digitalt.

För MQ-kedjan satsar nu koncernen på nytt kommunikationskoncept och på att förstärka varumärket, på att bli mer personliga i butikerna och se över sortimentet och också hur det presenteras i butikerna.

Läs också: 13 butiker för Joy stängs - huvudkontor läggs ned

Framförallt ska koncernen satsa på digital försäljning inte minst för MQ-kedjan där satsningen enligt kvartalsrapporten nu  växlas upp.

Resultatraset under fjärde kvartalet för MQ-kedjan skyller koncernen på varm sommar som påverkade försäljningen negativt och som resulterade "i en högre realisationsgrad samt en fördröjd start av höstsäsongen". Men i rapporten skriver koncernen att man sett en vikande kundtillströmning till butikerna och lägre försäljning under hela året.

Det är framförallt MQ-kedjan som har det tungt försäljningmässigt under kvartalet medan Joy lockar kunder och har en försäljningen som är i nivå med föregående år under kvartalet. Men rörelseresultat är negativt.

För MQ-koncernen uppgick nettoomsättning under fjärde kvartalet, juni till augusti, 445 miljoner kronor (467) vilket är en minskning med 4,8 procent. Den jämförbara försäljningen minskade med 6,2 procent. Bruttomarginalen uppgick till 47,5 procent (54,0). 

Läs också: Stilduo för MQ

Rörelseresultatet uppgick till -8 miljoner kronor (33), vilket motsvarar en rörelsemarginal på -1,7 procent (7,0). Det är ett betydligt lägre resultatet än vad som framkom när koncernen vinstvarnade i augusti och uppgav att rörelseresultatet skulle uppgå till cirka 2 miljoner kronor.

Periodens resultat uppgick till -3 miljoner kronor (24).

För MQ-kedjan uppgick nettoomsättningen till 380 miljoner kronor (406) under fjärde kvartalet vilket var en minskning med 6,2 procent. Rörelseresultatet blev 2 miljoner kronor. I jämförbara butiker minskade försäljningen med 7,6 procent.

För Joy uppgick nettoomsättningen till 64 miljoner kronor (62) under kvartalet, en ökning med 4,0 procent. Kedjans jämförbara försäljning ökade under fjärde kvartalet med 2,9 procent. Dock  landade rörelseresultatet på -10 miljoner kronor för fjärde kvartalet.

I koncernen ingår MQ med 121 butiker och Joy med 53 butiker.

Mer om: Joy | MQ
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Bubbleroom blickar mot öst

Nyhetsbrev

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Arkiv

Ny vd till Pandora

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Tvärstopp för Odd Molly

Så ska Lager 157 charma Norge

Stärkt Lindex

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Ska göra accessoarer åt WeSC

Jobb & Karriär
Han får försäljningsansvar hos Tenson

Sport- och modeföretaget rekryterar till Stockholmskontoret.

JC:s rekonstruktion: "Kommit till en punkt när det till slut tippar över".

Affärsmodell med kommissionsupplägg och nya förhandlingar med fastighetsägare ska rädda JC.

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Så ska NK snärja fler kinesiska turister

Etablerar närvaro på digitala plattformar för att nå ut till kinesiska turister innan, under och efter Sverigebesöket.

Jobb & Karriär
Hon går till Vagabond

Bolaget rekryterar och stuvar om internt.

Modekedjan i rekonstruktion igen

Gina Tricot ska mammamatcha

Modekedjan lanserar barnkläder med budskap. Ska bli del i framtida affärssatsning.

Rejält resultattapp för sportkedjan

Ska stärka startups inom fashiontech

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Här bygger H&M om och ut

Så ser nya Deichmann ut

Familjen Persson har ökat i H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.137