23948sdkhjf

Tvärstopp för MQ

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Supertrögt fjärde kvartal för MQ-koncernen som levererar ett resultat och försäljning som var betydligt sämre än väntat. Nya vd:n vill nu bara blicka framåt och växla upp digitalt.

För MQ-kedjan satsar nu koncernen på nytt kommunikationskoncept och på att förstärka varumärket, på att bli mer personliga i butikerna och se över sortimentet och också hur det presenteras i butikerna.

Läs också: De kampanjar för modekedjan

Framförallt ska koncernen satsa på digital försäljning inte minst för MQ-kedjan där satsningen enligt kvartalsrapporten nu  växlas upp.

Resultatraset under fjärde kvartalet för MQ-kedjan skyller koncernen på varm sommar som påverkade försäljningen negativt och som resulterade "i en högre realisationsgrad samt en fördröjd start av höstsäsongen". Men i rapporten skriver koncernen att man sett en vikande kundtillströmning till butikerna och lägre försäljning under hela året.

Det är framförallt MQ-kedjan som har det tungt försäljningmässigt under kvartalet medan Joy lockar kunder och har en försäljningen som är i nivå med föregående år under kvartalet. Men rörelseresultat är negativt.

För MQ-koncernen uppgick nettoomsättning under fjärde kvartalet, juni till augusti, 445 miljoner kronor (467) vilket är en minskning med 4,8 procent. Den jämförbara försäljningen minskade med 6,2 procent. Bruttomarginalen uppgick till 47,5 procent (54,0). 

Läs också: Från Lindex till MQ

Rörelseresultatet uppgick till -8 miljoner kronor (33), vilket motsvarar en rörelsemarginal på -1,7 procent (7,0). Det är ett betydligt lägre resultatet än vad som framkom när koncernen vinstvarnade i augusti och uppgav att rörelseresultatet skulle uppgå till cirka 2 miljoner kronor.

Periodens resultat uppgick till -3 miljoner kronor (24).

För MQ-kedjan uppgick nettoomsättningen till 380 miljoner kronor (406) under fjärde kvartalet vilket var en minskning med 6,2 procent. Rörelseresultatet blev 2 miljoner kronor. I jämförbara butiker minskade försäljningen med 7,6 procent.

För Joy uppgick nettoomsättningen till 64 miljoner kronor (62) under kvartalet, en ökning med 4,0 procent. Kedjans jämförbara försäljning ökade under fjärde kvartalet med 2,9 procent. Dock  landade rörelseresultatet på -10 miljoner kronor för fjärde kvartalet.

I koncernen ingår MQ med 121 butiker och Joy med 53 butiker.

Mer om: Joy | MQ


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

"Starkare plattform för svenskt mode"

I februari väntas visningsveckan, Stockholm Fashion Week, sammanfalla med Stockholm Fashion District och Design Week.

Habit Modegalan
Årets designer enligt Habit

Vem som föräras titeln Årets Designer tillkännages under Habit Modegalan. Här är finalisterna.

Hit går Cheap Monday

Varumärket väljer kommunikationsbyrå efter att ha skött den biten själva.

Från egna lager via Sportamore - Adidas först ut att testa ny affärsmodell

Plus

Nylonbonanza i vårens streetmode

HABITS TRENDRAPPORTER VÅR 2019 DEL 1/7: Nytänkande färgkrockar, tonårsflirtar med 1970- och 80-talet och manlig minimalism. Vårens streetmode levererar både kreativt och kommersiellt.

Underklädeskedja öppnar outlet

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ciff satsar ungt

Ciff Kids blir i januari Ciff Youth.

Arkiv

Höjt tillväxtmål för Nelly

Jobb & Karriär
Ganni med ny vd

Har tidigare arbetat med varumärken som Maison Martin Margiela, Diesel och Marni.

Butiksnytt
Modetillskott i MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

Så ser en hållbar ledare ut

Habit Modegalan
De har chans till modepris

Under Habit Modegalan avslöjas vem som blir Modesveriges nykomling. Här är finalisterna.

1

Habit Modegalan
The Terrace nu i Göteborg

Efter drygt tio år i Stockholm har butikskonceptet öppnat ny butik. Inköparduon och konceptets grundare är nominerade till Årets inköpare i Habit Modegalan.

Så går det för modebranschen

HABIT MARKNADSANALYS: Habit publicerar nyckeltalen för totalt 234 modeföretag 2017 och sammanfattar fjolåret här.

H&M: Ikeasfärens intåg är en "långsiktig finansiell investering"

Vestiaire Collective med nytt utseende

Habit Modegalan
De är finalister i Årets modeexportpris

Två premiumvarumärken och ett friluftsvarumärke har chans att föräras Habits branschpris.

Habit Modegalan
Välkomna till Habit Modegalan

Nu är det bara två veckor kvar till Habit Modegalan. Under kvällen ska 12 vinnare koras. Galan leds i år av Kakan Hermansson.

Jobb & Karriär
GSL lämnar över skomärke

Tidigare tillförordnad vd och exportchef hos Elvine ska ta hand om expansionen för skomärket Jim Rickey Stockholm.

Nytt H&M-koncept även till Sverige

VRG tvärnitade under fjärde kvartalet

Sko- och accessoarkoncernen avslutade året med tapp i försäljning och kraftigt försämrat resultat.

Rizzo läggs ned som butikskedja

Stadium omorganiserar och varslar - satsar digitalt

Sportkedjan slår ihop avdelningar och flyttar delar av verksamheten från Norrköping till Solna.

Jobb & Karriär
Frank Dandy med ny vd

Styrelsemedlem och operativt ansvarig för företagets digitala utveckling kliver in som ny vd. Tidigare vd stannar och får ny roll.

Club Xprs konkursförvaltare: "Vi hoppas hitta en köpare"

Superdry vinstvarnar

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Så gör H&M med Nyden

Satsar på manlig fägring

Katastrofår för Kappahl

Butiksnytt
Tillfälligt för Jumperfabriken

De kampanjar för modekedjan

Utmanar med underjordisk lokal

Intersport slipper returerna 

Norsk modekedja blir dansk

H&M köper in sig i Klarna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.27