23948sdkhjf

"Modemattor" lockade tusentals

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ikeas samarbete med Virgil Abloh lockade tusentals till pop up-butik i Paris. Nu väntar fler chanser att lägga vantarna på uppmärksammat designsamarbete innan det släpps på riktigt.

Under den nyss avslutade modeveckan i Paris anordnade Ikea ett pressevent och pop up-butik  inför kollektionssläppet av designsamarbetet med Off-Whites och Louis Vuittons Virgil Abloh som lockade tusentals.

Mattsläppet resulterade i köer och till Habit säger Johanna Martin, pressansvarig vid Ikeas pressavdelning och ansvarig för kommunikation kring samarbetskollektioner, och 2 500 personer köade för att komma över den begränsade upplagan av de fyra mattorna. Ikea blev tvungna att stänga butiken då trycket blev för stort.

Eventet i lokalen på Quai d'Austerlitz var utformat som en konstinstallation och pop up-butiken föregicks av ett pressevent på fredagen då Virgil Abloh medverkade.

- Vi blev tvungna att stänga butiken då vi naturligtvis främst värnar om säkerhet så nu finns de mattor kvar som vi på något vis ska släppa till den franska publiken på något vis. Hur har vi ännu inte bestämt, säger Johanna Martin till Habit.

Hon var också själv var på plats i Paris den gångna helgen.

Läs också: Sportjätte för Ikea

I den tillfälliga butiken såldes fyra mattor; en röd med texten "Blue", en svart och vit matta med texten "Gray" samt en matta med ett bergsmotiv och texten "Still Loading" samt en med texten "Keep Off".

Mattorna har visats i pressmaterial tidigare och bland annat  via Virgil Ablohs Instagram.

En av dem, med texten "Keep Off" ingår i kollektionen för Ikea Art Event som släpps till våren. Den fulla samarbetskollektionen mellan Virgil Abloh och Ikea, Ikea x Off-White, släpps först nästa höst.

Blir det fler liknanade event som pop up-butik?

- Ja, vi planerar att få till åtminstone ytterligare två pop up-butiker under hösten. Intresset för den här kollektionen är enormt och vi fått en otrolig respons vilket Ikea är väldigt glada över. Vi har försökt att möta efterfrågan och ta fram produkter i små upplagor. Normalt tar designsamarabeten  betydligt längre att producera och planera än så här, säger Johanna Martin till Habit.

Enligt flera medier cirkulerar nu mattorna till försäljning på ebay med ett försäljningspris på allt från 600 till 1 500 euro. Mattan med texten "Keep Off" såldes till ett pris om 129 euro i pop up-butiken i Paris.

I installation fanns även andra artiklar och möbler att se som ingår i den kommande kollektionen som en stol och en klocka.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Karl Lagerfeld död

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Sportamore lägger till marknad

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Här öppnar varuhusjätten outlet

Nyhetsbrev

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Arkiv

Our Legacy bygger ut

Butiken i London utökas.

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Tvärstopp för Odd Molly

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Bubbleroom blickar mot öst

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Ny vd till Pandora

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Stärkt Lindex

Ska göra accessoarer åt WeSC

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Här bygger H&M om och ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.207