23948sdkhjf

"Modemattor" lockade tusentals

Ikeas samarbete med Virgil Abloh lockade tusentals till pop up-butik i Paris. Nu väntar fler chanser att lägga vantarna på uppmärksammat designsamarbete innan det släpps på riktigt.

Under den nyss avslutade modeveckan i Paris anordnade Ikea ett pressevent och pop up-butik  inför kollektionssläppet av designsamarbetet med Off-Whites och Louis Vuittons Virgil Abloh som lockade tusentals.

Mattsläppet resulterade i köer och till Habit säger Johanna Martin, pressansvarig vid Ikeas pressavdelning och ansvarig för kommunikation kring samarbetskollektioner, och 2 500 personer köade för att komma över den begränsade upplagan av de fyra mattorna. Ikea blev tvungna att stänga butiken då trycket blev för stort.

Eventet i lokalen på Quai d'Austerlitz var utformat som en konstinstallation och pop up-butiken föregicks av ett pressevent på fredagen då Virgil Abloh medverkade.

- Vi blev tvungna att stänga butiken då vi naturligtvis främst värnar om säkerhet så nu finns de mattor kvar som vi på något vis ska släppa till den franska publiken på något vis. Hur har vi ännu inte bestämt, säger Johanna Martin till Habit.

Hon var också själv var på plats i Paris den gångna helgen.

I den tillfälliga butiken såldes fyra mattor; en röd med texten "Blue", en svart och vit matta med texten "Gray" samt en matta med ett bergsmotiv och texten "Still Loading" samt en med texten "Keep Off".

Mattorna har visats i pressmaterial tidigare och bland annat  via Virgil Ablohs Instagram.

En av dem, med texten "Keep Off" ingår i kollektionen för Ikea Art Event som släpps till våren. Den fulla samarbetskollektionen mellan Virgil Abloh och Ikea, Ikea x Off-White, släpps först nästa höst.

Blir det fler liknanade event som pop up-butik?

- Ja, vi planerar att få till åtminstone ytterligare två pop up-butiker under hösten. Intresset för den här kollektionen är enormt och vi fått en otrolig respons vilket Ikea är väldigt glada över. Vi har försökt att möta efterfrågan och ta fram produkter i små upplagor. Normalt tar designsamarabeten  betydligt längre att producera och planera än så här, säger Johanna Martin till Habit.

Enligt flera medier cirkulerar nu mattorna till försäljning på ebay med ett försäljningspris på allt från 600 till 1 500 euro. Mattan med texten "Keep Off" såldes till ett pris om 129 euro i pop up-butiken i Paris.

I installation fanns även andra artiklar och möbler att se som ingår i den kommande kollektionen som en stol och en klocka.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
FASHIONNET.SE
Gå till jobböversikt
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Så vände Ellen Dixdotter By Malene Birger: ”Det är sjukt viktigt att vara sjukt tydlig”
Best of Brands gör comeback – nya vd:n siktar på 75 miljoner i omsättning
H&M drar kollektionerna till sin spets med Snapchat
Kappahl ska göra alla plagg spårbara
Selam Fessahaye kan vinna pris under Köpenhamns modevecka
Här är produkterna som trendade 2022
Andra Nordiska Medier
Dagens Handel
Fri Köpenskap
Transportnet

Sänd till en kollega

0.125