23948sdkhjf

"Modemattor" lockade tusentals

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ikeas samarbete med Virgil Abloh lockade tusentals till pop up-butik i Paris. Nu väntar fler chanser att lägga vantarna på uppmärksammat designsamarbete innan det släpps på riktigt.

Under den nyss avslutade modeveckan i Paris anordnade Ikea ett pressevent och pop up-butik  inför kollektionssläppet av designsamarbetet med Off-Whites och Louis Vuittons Virgil Abloh som lockade tusentals.

Mattsläppet resulterade i köer och till Habit säger Johanna Martin, pressansvarig vid Ikeas pressavdelning och ansvarig för kommunikation kring samarbetskollektioner, och 2 500 personer köade för att komma över den begränsade upplagan av de fyra mattorna. Ikea blev tvungna att stänga butiken då trycket blev för stort.

Eventet i lokalen på Quai d'Austerlitz var utformat som en konstinstallation och pop up-butiken föregicks av ett pressevent på fredagen då Virgil Abloh medverkade.

- Vi blev tvungna att stänga butiken då vi naturligtvis främst värnar om säkerhet så nu finns de mattor kvar som vi på något vis ska släppa till den franska publiken på något vis. Hur har vi ännu inte bestämt, säger Johanna Martin till Habit.

Hon var också själv var på plats i Paris den gångna helgen.

Läs också: Sportjätte för Ikea

I den tillfälliga butiken såldes fyra mattor; en röd med texten "Blue", en svart och vit matta med texten "Gray" samt en matta med ett bergsmotiv och texten "Still Loading" samt en med texten "Keep Off".

Mattorna har visats i pressmaterial tidigare och bland annat  via Virgil Ablohs Instagram.

En av dem, med texten "Keep Off" ingår i kollektionen för Ikea Art Event som släpps till våren. Den fulla samarbetskollektionen mellan Virgil Abloh och Ikea, Ikea x Off-White, släpps först nästa höst.

Blir det fler liknanade event som pop up-butik?

- Ja, vi planerar att få till åtminstone ytterligare två pop up-butiker under hösten. Intresset för den här kollektionen är enormt och vi fått en otrolig respons vilket Ikea är väldigt glada över. Vi har försökt att möta efterfrågan och ta fram produkter i små upplagor. Normalt tar designsamarabeten  betydligt längre att producera och planera än så här, säger Johanna Martin till Habit.

Enligt flera medier cirkulerar nu mattorna till försäljning på ebay med ett försäljningspris på allt från 600 till 1 500 euro. Mattan med texten "Keep Off" såldes till ett pris om 129 euro i pop up-butiken i Paris.

I installation fanns även andra artiklar och möbler att se som ingår i den kommande kollektionen som en stol och en klocka.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina med hjälp av webbutik, sociala medier och pop up-butik.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen med fuskpäls, poncho och lättviktsdunjackan flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Jobb & Karriär
Finansdirektör blir tillförordnad vd

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder som ny vd för Kappahl kliver han in som tillförordnad.

Our Legacys väg mot toppen

Cristopher Nying har satt svenskt herrmode på världskartan. Habit har besökt Our Legacy på Östermalm i Stockholm för en exklusiv inblick i designarbetet.

Schnayderman's hjälpande hand

Stockholmsbaserat modemärke väcker liv i klassisk kampanj och skänker pengar till organisation.

Ritar skor och kläder åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Nyhetsbrev

Från RMPR till Presskontakterna

Arkiv

Modemässa med hållbart i fokus

Pris till kreativ chef

Han är Årets Designer när tidningen Café får välja.

"Pekskärmarna har blivit ett extra försäljningsverktyg"

Skandinaviskt under ett tak

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

E-handelsjätten tar ytterligare ett kliv in på den svenska marknaden.

Lanserar leveranstjänst för kläder i 36 svenska städer

Så sålde Inditex

Hon ska guida till rätt klapp

Kappahl lovar nytt koncept - men först butik för Newbie

Öppnar tillfällig barnklädesbutik för att sedan bygga om ytan till ett helt nytt koncept.

Ras för skohandeln

Minussiffror i modehandeln i november, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil. Därtill har december inte heller inletts bra.

De ger randen ny hemvist

Så har Polarn O. Pyret förenklat köpresan och gjort butikerna lättnavigerade.

Prisad frack på Nobelmiddagen

Boråsbaserat modeföretag klär Volvos chefer till Nobelfestligheterna.

Återvunnet klär kultur- och demokratiministern

Alice Bah Kuhnke väljer klänning från Stockholms Stadsmission Remake till årets Nobelfest.

De åker till Pitti Uomo

Holzweiler, Indigofera och Klättermusen bland de nya när Revolver och Pitti Immagine presenterar 17 varumärken som deltar i Scandinavian Manifesto i januari.

1

Osund returkultur i modebranschen - tre sätt att bryta negativ trend

Julklappar för 23 miljarder

Nya krav på modeindustrin

Nu lanseras UN Fashion Industry Charter for Climate Action vid klimattoppmöte COP24. Och det står klart att en gemensam kraftsamling krävs för att minska enorma växthusgasutsläpp.

Plockar in ny kompetens

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Zalando skrotar Bread & Butter

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Kunderna valde bort köpcentrumen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.194