23948sdkhjf

"Modemattor" lockade tusentals

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ikeas samarbete med Virgil Abloh lockade tusentals till pop up-butik i Paris. Nu väntar fler chanser att lägga vantarna på uppmärksammat designsamarbete innan det släpps på riktigt.

Under den nyss avslutade modeveckan i Paris anordnade Ikea ett pressevent och pop up-butik  inför kollektionssläppet av designsamarbetet med Off-Whites och Louis Vuittons Virgil Abloh som lockade tusentals.

Mattsläppet resulterade i köer och till Habit säger Johanna Martin, pressansvarig vid Ikeas pressavdelning och ansvarig för kommunikation kring samarbetskollektioner, och 2 500 personer köade för att komma över den begränsade upplagan av de fyra mattorna. Ikea blev tvungna att stänga butiken då trycket blev för stort.

Eventet i lokalen på Quai d'Austerlitz var utformat som en konstinstallation och pop up-butiken föregicks av ett pressevent på fredagen då Virgil Abloh medverkade.

- Vi blev tvungna att stänga butiken då vi naturligtvis främst värnar om säkerhet så nu finns de mattor kvar som vi på något vis ska släppa till den franska publiken på något vis. Hur har vi ännu inte bestämt, säger Johanna Martin till Habit.

Hon var också själv var på plats i Paris den gångna helgen.

Läs också: Sportjätte för Ikea

I den tillfälliga butiken såldes fyra mattor; en röd med texten "Blue", en svart och vit matta med texten "Gray" samt en matta med ett bergsmotiv och texten "Still Loading" samt en med texten "Keep Off".

Mattorna har visats i pressmaterial tidigare och bland annat  via Virgil Ablohs Instagram.

En av dem, med texten "Keep Off" ingår i kollektionen för Ikea Art Event som släpps till våren. Den fulla samarbetskollektionen mellan Virgil Abloh och Ikea, Ikea x Off-White, släpps först nästa höst.

Blir det fler liknanade event som pop up-butik?

- Ja, vi planerar att få till åtminstone ytterligare två pop up-butiker under hösten. Intresset för den här kollektionen är enormt och vi fått en otrolig respons vilket Ikea är väldigt glada över. Vi har försökt att möta efterfrågan och ta fram produkter i små upplagor. Normalt tar designsamarabeten  betydligt längre att producera och planera än så här, säger Johanna Martin till Habit.

Enligt flera medier cirkulerar nu mattorna till försäljning på ebay med ett försäljningspris på allt från 600 till 1 500 euro. Mattan med texten "Keep Off" såldes till ett pris om 129 euro i pop up-butiken i Paris.

I installation fanns även andra artiklar och möbler att se som ingår i den kommande kollektionen som en stol och en klocka.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

"Starkare plattform för svenskt mode"

I februari väntas visningsveckan, Stockholm Fashion Week, sammanfalla med Stockholm Fashion District och Design Week.

Habit Modegalan
Årets designer enligt Habit

Vem som föräras titeln Årets Designer tillkännages under Habit Modegalan. Här är finalisterna.

Hit går Cheap Monday

Varumärket väljer kommunikationsbyrå efter att ha skött den biten själva.

Från egna lager via Sportamore - Adidas först ut att testa ny affärsmodell

Plus

Nylonbonanza i vårens streetmode

HABITS TRENDRAPPORTER VÅR 2019 DEL 1/7: Nytänkande färgkrockar, tonårsflirtar med 1970- och 80-talet och manlig minimalism. Vårens streetmode levererar både kreativt och kommersiellt.

Underklädeskedja öppnar outlet

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ciff satsar ungt

Ciff Kids blir i januari Ciff Youth.

Arkiv

Höjt tillväxtmål för Nelly

Jobb & Karriär
Ganni med ny vd

Har tidigare arbetat med varumärken som Maison Martin Margiela, Diesel och Marni.

Butiksnytt
Modetillskott i MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

Så ser en hållbar ledare ut

Habit Modegalan
De har chans till modepris

Under Habit Modegalan avslöjas vem som blir Modesveriges nykomling. Här är finalisterna.

1

Habit Modegalan
The Terrace nu i Göteborg

Efter drygt tio år i Stockholm har butikskonceptet öppnat ny butik. Inköparduon och konceptets grundare är nominerade till Årets inköpare i Habit Modegalan.

Så går det för modebranschen

HABIT MARKNADSANALYS: Habit publicerar nyckeltalen för totalt 234 modeföretag 2017 och sammanfattar fjolåret här.

H&M: Ikeasfärens intåg är en "långsiktig finansiell investering"

Vestiaire Collective med nytt utseende

Habit Modegalan
De är finalister i Årets modeexportpris

Två premiumvarumärken och ett friluftsvarumärke har chans att föräras Habits branschpris.

Habit Modegalan
Välkomna till Habit Modegalan

Nu är det bara två veckor kvar till Habit Modegalan. Under kvällen ska 12 vinnare koras. Galan leds i år av Kakan Hermansson.

Jobb & Karriär
GSL lämnar över skomärke

Tidigare tillförordnad vd och exportchef hos Elvine ska ta hand om expansionen för skomärket Jim Rickey Stockholm.

Nytt H&M-koncept även till Sverige

VRG tvärnitade under fjärde kvartalet

Sko- och accessoarkoncernen avslutade året med tapp i försäljning och kraftigt försämrat resultat.

Rizzo läggs ned som butikskedja

Stadium omorganiserar och varslar - satsar digitalt

Sportkedjan slår ihop avdelningar och flyttar delar av verksamheten från Norrköping till Solna.

Jobb & Karriär
Frank Dandy med ny vd

Styrelsemedlem och operativt ansvarig för företagets digitala utveckling kliver in som ny vd. Tidigare vd stannar och får ny roll.

Club Xprs konkursförvaltare: "Vi hoppas hitta en köpare"

Superdry vinstvarnar

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Så gör H&M med Nyden

Satsar på manlig fägring

Katastrofår för Kappahl

Butiksnytt
Tillfälligt för Jumperfabriken

De kampanjar för modekedjan

Utmanar med underjordisk lokal

Intersport slipper returerna 

Norsk modekedja blir dansk

H&M köper in sig i Klarna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.224