23948sdkhjf

E-handel räddar tillväxten i klädhandeln till plus

Tillväxten i klädhandeln drivs av positiv utveckling i e-handeln, enligt prognos från HUI Researchs Detaljhandels Konjunkturrapport.

Prognosen för tillväxten i klädhandeln ligger kvar på en tillväxttakt om 0,5 procent för 2018, enligt HUI Researchs konjunkturrapport som kom på fredagen.

I rapporten skriver HUI Research att "butikshandeln för kläder har det tufft, men tillväxten i branschen väntas räddas till plus för 2018 genom e-handeln, som går starkare".

Sporthandeln går enligt rapporten desto bättre och efter ett mycket starkt andra kvartal skrivs prognosen upp för innevarande år till 2,0 procent från tidigare kommunicerade 1,0 procent.

Även om klädhandeln på sina håll har det tufft så är tillväxten för delbranschen positiv jämfört med i fjol då tillväxten var negativ om 1,6 procent i den fysiska klädhandeln.

I rapporten skriver HUI Research att "den näst starkaste kategorin utvecklingsmässigt under andra kvartalet var kläder och skor. Det varma vädret gjorde att modehandeln klarade sig bra relativt andra delbranscher inom sällanköpsvaruhandeln, även om branschen generellt har det tufft av strukturella skäl".

Tillväxten var god inom den digitala modehandeln ifjol och delbranschen hade en ökning digitalt om 13 procent.

Enligt rapporten blev utfallet i klädhandeln en omsättning om 56,8 miljarder 2017.

HUI Research skönjer en optimism inom den totala handeln och är störst inom e-handeln. I rapporten konstaterar HUI Research att den fysiska handeln tappade under den varma sommarmånaderna, men handlarnas förväntningar inför hösten har stigit.

Prognosen för den totala sällanköpsvaruhandeln sänks dock med 0,5 procentenheter mätt i fasta priser till 3,0 procent. Samtidigt är prisökningstakten högre jämfört med fjolåret vilket är skälet till att utvecklingen i löpande priser är oförändrad om 2,5 procent. Utfallet är inom räckhåll men behöver skjuts av god julhandel, menar HUI Research.

I rapporten skriver HUI Research att e-handeln haft ett starkt första halvår. Efter att ha tagit i stort sett all tillväxt i sällanköpsvaruhandeln under fjolåret har e-handeln fortsatt i samma stil i år. Den ackumulerade tillväxten under det första halvåret 2018 uppgår till cirka 15 procent vilket också rimmar med 2017 års tillväxttakt.

Trots positiva tongångar och höjda prognoser i vissa delbranscher så höjer HUI Research ett varningens finger och menar att den heta högkonjunkturen nu svalnar. Orosmoment som målas upp är bland annat parlamentariska läget efter det svenska valet, risken för handelskonflikter, svag krona och oro kring Brexit-förhandlingarna.

- Handelns utmaning utgörs idag av den snabba strukturella omställning som digitaliseringen medför. I dagsläget utgör konjunkturen en välbehövlig stimulans till en sektor i snabb förändring. Förhoppningsvis hinner många företag anpassa sina affärer inför den dag konjunkturen viker på allvar, säger Jonas Arnberg, vd på HUI Research i en kommentar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125