23948sdkhjf

E-handel räddar tillväxten i klädhandeln till plus

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Tillväxten i klädhandeln drivs av positiv utveckling i e-handeln, enligt prognos från HUI Researchs Detaljhandels Konjunkturrapport.

Prognosen för tillväxten i klädhandeln ligger kvar på en tillväxttakt om 0,5 procent för 2018, enligt HUI Researchs konjunkturrapport som kom på fredagen.

Läs också: 30-åriga köpcentrumtrenden är bruten

I rapporten skriver HUI Research att "butikshandeln för kläder har det tufft, men tillväxten i branschen väntas räddas till plus för 2018 genom e-handeln, som går starkare".

Sporthandeln går enligt rapporten desto bättre och efter ett mycket starkt andra kvartal skrivs prognosen upp för innevarande år till 2,0 procent från tidigare kommunicerade 1,0 procent.

Även om klädhandeln på sina håll har det tufft så är tillväxten för delbranschen positiv jämfört med i fjol då tillväxten var negativ om 1,6 procent i den fysiska klädhandeln.

I rapporten skriver HUI Research att "den näst starkaste kategorin utvecklingsmässigt under andra kvartalet var kläder och skor. Det varma vädret gjorde att modehandeln klarade sig bra relativt andra delbranscher inom sällanköpsvaruhandeln, även om branschen generellt har det tufft av strukturella skäl".

Läs också: 8 tips för att möta Amazon

Tillväxten var god inom den digitala modehandeln ifjol och delbranschen hade en ökning digitalt om 13 procent.

Enligt rapporten blev utfallet i klädhandeln en omsättning om 56,8 miljarder 2017.

HUI Research skönjer en optimism inom den totala handeln och är störst inom e-handeln. I rapporten konstaterar HUI Research att den fysiska handeln tappade under den varma sommarmånaderna, men handlarnas förväntningar inför hösten har stigit.

Prognosen för den totala sällanköpsvaruhandeln sänks dock med 0,5 procentenheter mätt i fasta priser till 3,0 procent. Samtidigt är prisökningstakten högre jämfört med fjolåret vilket är skälet till att utvecklingen i löpande priser är oförändrad om 2,5 procent. Utfallet är inom räckhåll men behöver skjuts av god julhandel, menar HUI Research.

I rapporten skriver HUI Research att e-handeln haft ett starkt första halvår. Efter att ha tagit i stort sett all tillväxt i sällanköpsvaruhandeln under fjolåret har e-handeln fortsatt i samma stil i år. Den ackumulerade tillväxten under det första halvåret 2018 uppgår till cirka 15 procent vilket också rimmar med 2017 års tillväxttakt.

Trots positiva tongångar och höjda prognoser i vissa delbranscher så höjer HUI Research ett varningens finger och menar att den heta högkonjunkturen nu svalnar. Orosmoment som målas upp är bland annat parlamentariska läget efter det svenska valet, risken för handelskonflikter, svag krona och oro kring Brexit-förhandlingarna.

- Handelns utmaning utgörs idag av den snabba strukturella omställning som digitaliseringen medför. I dagsläget utgör konjunkturen en välbehövlig stimulans till en sektor i snabb förändring. Förhoppningsvis hinner många företag anpassa sina affärer inför den dag konjunkturen viker på allvar, säger Jonas Arnberg, vd på HUI Research i en kommentar.

Mer om: HUI Research


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

"Starkare plattform för svenskt mode"

I februari väntas visningsveckan, Stockholm Fashion Week, sammanfalla med Stockholm Fashion District och Design Week.

Habit Modegalan
Årets designer enligt Habit

Vem som föräras titeln Årets Designer tillkännages under Habit Modegalan. Här är finalisterna.

Hit går Cheap Monday

Varumärket väljer kommunikationsbyrå efter att ha skött den biten själva.

Från egna lager via Sportamore - Adidas först ut att testa ny affärsmodell

Plus

Nylonbonanza i vårens streetmode

HABITS TRENDRAPPORTER VÅR 2019 DEL 1/7: Nytänkande färgkrockar, tonårsflirtar med 1970- och 80-talet och manlig minimalism. Vårens streetmode levererar både kreativt och kommersiellt.

Underklädeskedja öppnar outlet

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ciff satsar ungt

Ciff Kids blir i januari Ciff Youth.

Arkiv

Höjt tillväxtmål för Nelly

Jobb & Karriär
Ganni med ny vd

Har tidigare arbetat med varumärken som Maison Martin Margiela, Diesel och Marni.

Butiksnytt
Modetillskott i MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

Så ser en hållbar ledare ut

Habit Modegalan
De har chans till modepris

Under Habit Modegalan avslöjas vem som blir Modesveriges nykomling. Här är finalisterna.

1

Habit Modegalan
The Terrace nu i Göteborg

Efter drygt tio år i Stockholm har butikskonceptet öppnat ny butik. Inköparduon och konceptets grundare är nominerade till Årets inköpare i Habit Modegalan.

Så går det för modebranschen

HABIT MARKNADSANALYS: Habit publicerar nyckeltalen för totalt 234 modeföretag 2017 och sammanfattar fjolåret här.

H&M: Ikeasfärens intåg är en "långsiktig finansiell investering"

Vestiaire Collective med nytt utseende

Habit Modegalan
De är finalister i Årets modeexportpris

Två premiumvarumärken och ett friluftsvarumärke har chans att föräras Habits branschpris.

Habit Modegalan
Välkomna till Habit Modegalan

Nu är det bara två veckor kvar till Habit Modegalan. Under kvällen ska 12 vinnare koras. Galan leds i år av Kakan Hermansson.

Jobb & Karriär
GSL lämnar över skomärke

Tidigare tillförordnad vd och exportchef hos Elvine ska ta hand om expansionen för skomärket Jim Rickey Stockholm.

Nytt H&M-koncept även till Sverige

VRG tvärnitade under fjärde kvartalet

Sko- och accessoarkoncernen avslutade året med tapp i försäljning och kraftigt försämrat resultat.

Rizzo läggs ned som butikskedja

Stadium omorganiserar och varslar - satsar digitalt

Sportkedjan slår ihop avdelningar och flyttar delar av verksamheten från Norrköping till Solna.

Jobb & Karriär
Frank Dandy med ny vd

Styrelsemedlem och operativt ansvarig för företagets digitala utveckling kliver in som ny vd. Tidigare vd stannar och får ny roll.

Club Xprs konkursförvaltare: "Vi hoppas hitta en köpare"

Superdry vinstvarnar

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Så gör H&M med Nyden

Satsar på manlig fägring

Katastrofår för Kappahl

Butiksnytt
Tillfälligt för Jumperfabriken

De kampanjar för modekedjan

Utmanar med underjordisk lokal

Intersport slipper returerna 

Norsk modekedja blir dansk

H&M köper in sig i Klarna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.163