23948sdkhjf

E-handel räddar tillväxten i klädhandeln till plus

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Tillväxten i klädhandeln drivs av positiv utveckling i e-handeln, enligt prognos från HUI Researchs Detaljhandels Konjunkturrapport.

Prognosen för tillväxten i klädhandeln ligger kvar på en tillväxttakt om 0,5 procent för 2018, enligt HUI Researchs konjunkturrapport som kom på fredagen.

Läs också: ”Fysiska butiker sätts under press”

I rapporten skriver HUI Research att "butikshandeln för kläder har det tufft, men tillväxten i branschen väntas räddas till plus för 2018 genom e-handeln, som går starkare".

Sporthandeln går enligt rapporten desto bättre och efter ett mycket starkt andra kvartal skrivs prognosen upp för innevarande år till 2,0 procent från tidigare kommunicerade 1,0 procent.

Även om klädhandeln på sina håll har det tufft så är tillväxten för delbranschen positiv jämfört med i fjol då tillväxten var negativ om 1,6 procent i den fysiska klädhandeln.

I rapporten skriver HUI Research att "den näst starkaste kategorin utvecklingsmässigt under andra kvartalet var kläder och skor. Det varma vädret gjorde att modehandeln klarade sig bra relativt andra delbranscher inom sällanköpsvaruhandeln, även om branschen generellt har det tufft av strukturella skäl".

Läs också: 30-åriga köpcentrumtrenden är bruten

Tillväxten var god inom den digitala modehandeln ifjol och delbranschen hade en ökning digitalt om 13 procent.

Enligt rapporten blev utfallet i klädhandeln en omsättning om 56,8 miljarder 2017.

HUI Research skönjer en optimism inom den totala handeln och är störst inom e-handeln. I rapporten konstaterar HUI Research att den fysiska handeln tappade under den varma sommarmånaderna, men handlarnas förväntningar inför hösten har stigit.

Prognosen för den totala sällanköpsvaruhandeln sänks dock med 0,5 procentenheter mätt i fasta priser till 3,0 procent. Samtidigt är prisökningstakten högre jämfört med fjolåret vilket är skälet till att utvecklingen i löpande priser är oförändrad om 2,5 procent. Utfallet är inom räckhåll men behöver skjuts av god julhandel, menar HUI Research.

I rapporten skriver HUI Research att e-handeln haft ett starkt första halvår. Efter att ha tagit i stort sett all tillväxt i sällanköpsvaruhandeln under fjolåret har e-handeln fortsatt i samma stil i år. Den ackumulerade tillväxten under det första halvåret 2018 uppgår till cirka 15 procent vilket också rimmar med 2017 års tillväxttakt.

Trots positiva tongångar och höjda prognoser i vissa delbranscher så höjer HUI Research ett varningens finger och menar att den heta högkonjunkturen nu svalnar. Orosmoment som målas upp är bland annat parlamentariska läget efter det svenska valet, risken för handelskonflikter, svag krona och oro kring Brexit-förhandlingarna.

- Handelns utmaning utgörs idag av den snabba strukturella omställning som digitaliseringen medför. I dagsläget utgör konjunkturen en välbehövlig stimulans till en sektor i snabb förändring. Förhoppningsvis hinner många företag anpassa sina affärer inför den dag konjunkturen viker på allvar, säger Jonas Arnberg, vd på HUI Research i en kommentar.

Mer om: HUI Research
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina med hjälp av webbutik, sociala medier och pop up-butik.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen med fuskpäls, poncho och lättviktsdunjackan flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Jobb & Karriär
Finansdirektör blir tillförordnad vd

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder som ny vd för Kappahl kliver han in som tillförordnad.

Our Legacys väg mot toppen

Cristopher Nying har satt svenskt herrmode på världskartan. Habit har besökt Our Legacy på Östermalm i Stockholm för en exklusiv inblick i designarbetet.

Schnayderman's hjälpande hand

Stockholmsbaserat modemärke väcker liv i klassisk kampanj och skänker pengar till organisation.

Ritar skor och kläder åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Nyhetsbrev

Från RMPR till Presskontakterna

Arkiv

Modemässa med hållbart i fokus

Pris till kreativ chef

Han är Årets Designer när tidningen Café får välja.

Skandinaviskt under ett tak

"Pekskärmarna har blivit ett extra försäljningsverktyg"

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

E-handelsjätten tar ytterligare ett kliv in på den svenska marknaden.

Lanserar leveranstjänst för kläder i 36 svenska städer

Så sålde Inditex

De ger randen ny hemvist

Så har Polarn O. Pyret förenklat köpresan och gjort butikerna lättnavigerade.

Hon ska guida till rätt klapp

Kappahl lovar nytt koncept - men först butik för Newbie

Öppnar tillfällig barnklädesbutik för att sedan bygga om ytan till ett helt nytt koncept.

Ras för skohandeln

Minussiffror i modehandeln i november, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil. Därtill har december inte heller inletts bra.

Prisad frack på Nobelmiddagen

Boråsbaserat modeföretag klär Volvos chefer till Nobelfestligheterna.

Återvunnet klär kultur- och demokratiministern

Alice Bah Kuhnke väljer klänning från Stockholms Stadsmission Remake till årets Nobelfest.

1

Osund returkultur i modebranschen - tre sätt att bryta negativ trend

De åker till Pitti Uomo

Holzweiler, Indigofera och Klättermusen bland de nya när Revolver och Pitti Immagine presenterar 17 varumärken som deltar i Scandinavian Manifesto i januari.

Julklappar för 23 miljarder

Nya krav på modeindustrin

Nu lanseras UN Fashion Industry Charter for Climate Action vid klimattoppmöte COP24. Och det står klart att en gemensam kraftsamling krävs för att minska enorma växthusgasutsläpp.

Plockar in ny kompetens

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Zalando skrotar Bread & Butter

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Kunderna valde bort köpcentrumen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.193