23948sdkhjf

E-handel räddar tillväxten i klädhandeln till plus

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Tillväxten i klädhandeln drivs av positiv utveckling i e-handeln, enligt prognos från HUI Researchs Detaljhandels Konjunkturrapport.

Prognosen för tillväxten i klädhandeln ligger kvar på en tillväxttakt om 0,5 procent för 2018, enligt HUI Researchs konjunkturrapport som kom på fredagen.

Läs också: 30-åriga köpcentrumtrenden är bruten

I rapporten skriver HUI Research att "butikshandeln för kläder har det tufft, men tillväxten i branschen väntas räddas till plus för 2018 genom e-handeln, som går starkare".

Sporthandeln går enligt rapporten desto bättre och efter ett mycket starkt andra kvartal skrivs prognosen upp för innevarande år till 2,0 procent från tidigare kommunicerade 1,0 procent.

Även om klädhandeln på sina håll har det tufft så är tillväxten för delbranschen positiv jämfört med i fjol då tillväxten var negativ om 1,6 procent i den fysiska klädhandeln.

I rapporten skriver HUI Research att "den näst starkaste kategorin utvecklingsmässigt under andra kvartalet var kläder och skor. Det varma vädret gjorde att modehandeln klarade sig bra relativt andra delbranscher inom sällanköpsvaruhandeln, även om branschen generellt har det tufft av strukturella skäl".

Läs också: 8 tips för att möta Amazon

Tillväxten var god inom den digitala modehandeln ifjol och delbranschen hade en ökning digitalt om 13 procent.

Enligt rapporten blev utfallet i klädhandeln en omsättning om 56,8 miljarder 2017.

HUI Research skönjer en optimism inom den totala handeln och är störst inom e-handeln. I rapporten konstaterar HUI Research att den fysiska handeln tappade under den varma sommarmånaderna, men handlarnas förväntningar inför hösten har stigit.

Prognosen för den totala sällanköpsvaruhandeln sänks dock med 0,5 procentenheter mätt i fasta priser till 3,0 procent. Samtidigt är prisökningstakten högre jämfört med fjolåret vilket är skälet till att utvecklingen i löpande priser är oförändrad om 2,5 procent. Utfallet är inom räckhåll men behöver skjuts av god julhandel, menar HUI Research.

I rapporten skriver HUI Research att e-handeln haft ett starkt första halvår. Efter att ha tagit i stort sett all tillväxt i sällanköpsvaruhandeln under fjolåret har e-handeln fortsatt i samma stil i år. Den ackumulerade tillväxten under det första halvåret 2018 uppgår till cirka 15 procent vilket också rimmar med 2017 års tillväxttakt.

Trots positiva tongångar och höjda prognoser i vissa delbranscher så höjer HUI Research ett varningens finger och menar att den heta högkonjunkturen nu svalnar. Orosmoment som målas upp är bland annat parlamentariska läget efter det svenska valet, risken för handelskonflikter, svag krona och oro kring Brexit-förhandlingarna.

- Handelns utmaning utgörs idag av den snabba strukturella omställning som digitaliseringen medför. I dagsläget utgör konjunkturen en välbehövlig stimulans till en sektor i snabb förändring. Förhoppningsvis hinner många företag anpassa sina affärer inför den dag konjunkturen viker på allvar, säger Jonas Arnberg, vd på HUI Research i en kommentar.

Mer om: HUI Research
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Karl Lagerfeld död

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Sportamore lägger till marknad

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Här öppnar varuhusjätten outlet

Nyhetsbrev

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Arkiv

Our Legacy bygger ut

Butiken i London utökas.

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Tvärstopp för Odd Molly

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Bubbleroom blickar mot öst

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Ny vd till Pandora

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Stärkt Lindex

Ska göra accessoarer åt WeSC

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Här bygger H&M om och ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.144