23948sdkhjf

E-handel räddar tillväxten i klädhandeln till plus

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Tillväxten i klädhandeln drivs av positiv utveckling i e-handeln, enligt prognos från HUI Researchs Detaljhandels Konjunkturrapport.

Prognosen för tillväxten i klädhandeln ligger kvar på en tillväxttakt om 0,5 procent för 2018, enligt HUI Researchs konjunkturrapport som kom på fredagen.

Läs också: 30-åriga köpcentrumtrenden är bruten

I rapporten skriver HUI Research att "butikshandeln för kläder har det tufft, men tillväxten i branschen väntas räddas till plus för 2018 genom e-handeln, som går starkare".

Sporthandeln går enligt rapporten desto bättre och efter ett mycket starkt andra kvartal skrivs prognosen upp för innevarande år till 2,0 procent från tidigare kommunicerade 1,0 procent.

Även om klädhandeln på sina håll har det tufft så är tillväxten för delbranschen positiv jämfört med i fjol då tillväxten var negativ om 1,6 procent i den fysiska klädhandeln.

I rapporten skriver HUI Research att "den näst starkaste kategorin utvecklingsmässigt under andra kvartalet var kläder och skor. Det varma vädret gjorde att modehandeln klarade sig bra relativt andra delbranscher inom sällanköpsvaruhandeln, även om branschen generellt har det tufft av strukturella skäl".

Läs också: 8 tips för att möta Amazon

Tillväxten var god inom den digitala modehandeln ifjol och delbranschen hade en ökning digitalt om 13 procent.

Enligt rapporten blev utfallet i klädhandeln en omsättning om 56,8 miljarder 2017.

HUI Research skönjer en optimism inom den totala handeln och är störst inom e-handeln. I rapporten konstaterar HUI Research att den fysiska handeln tappade under den varma sommarmånaderna, men handlarnas förväntningar inför hösten har stigit.

Prognosen för den totala sällanköpsvaruhandeln sänks dock med 0,5 procentenheter mätt i fasta priser till 3,0 procent. Samtidigt är prisökningstakten högre jämfört med fjolåret vilket är skälet till att utvecklingen i löpande priser är oförändrad om 2,5 procent. Utfallet är inom räckhåll men behöver skjuts av god julhandel, menar HUI Research.

I rapporten skriver HUI Research att e-handeln haft ett starkt första halvår. Efter att ha tagit i stort sett all tillväxt i sällanköpsvaruhandeln under fjolåret har e-handeln fortsatt i samma stil i år. Den ackumulerade tillväxten under det första halvåret 2018 uppgår till cirka 15 procent vilket också rimmar med 2017 års tillväxttakt.

Trots positiva tongångar och höjda prognoser i vissa delbranscher så höjer HUI Research ett varningens finger och menar att den heta högkonjunkturen nu svalnar. Orosmoment som målas upp är bland annat parlamentariska läget efter det svenska valet, risken för handelskonflikter, svag krona och oro kring Brexit-förhandlingarna.

- Handelns utmaning utgörs idag av den snabba strukturella omställning som digitaliseringen medför. I dagsläget utgör konjunkturen en välbehövlig stimulans till en sektor i snabb förändring. Förhoppningsvis hinner många företag anpassa sina affärer inför den dag konjunkturen viker på allvar, säger Jonas Arnberg, vd på HUI Research i en kommentar.

Mer om: HUI Research
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Han går till Nelly

Här stänger Åhléns också

Atelier Saman Amel för Mr Porter

Stockholmsbaserad måttsömnadsateljé aktuell med kollektion för herrmodehandlare.

Wood Wood öppnar i London

Jascha i konkurs

Bolaget bakom modemärket har på egen begäran ansökt om konkurs.

Han ska omdefiniera begreppet sportbutik

”Det saknas en premiumdestination för sportprodukter i Sverige”.

Nyhetsbrev

Indiskas vd på topplista över kvinnliga ledare

Arkiv

Så mycket växte e-modehandeln

Uppstickare tror på ny retailmodell

Det nya konceptet ruskar om de traditionella affärsmodellerna för retail. Sverige är premiärmarknaden.

Jobb & Karriär
Från Nelly till Lyko

Ny yta för reseffekter

Modetalanger hyllas av VA

Entreprenörer bakom klädvårdsföretag, duo bakom It's Re:Leased och NA-KD:s expansionschef nådde Veckans Affärers lista för Supertalanger.

Hon kampanjar för Gina Tricot

Influencer och entreprenör i modekedjans sommarkampanj.

Butiksnytt
Aplace återöppnar i ny miljö

Bygger om ytan efter nio år i Brunogallerian.

Skapar smycken till & Other Stories

Stockholmsbaserad juvelerare gör smyckeskollektion åt modekedjan.

Plus

Så ska hon vässa Lindex modeaffär

Bolagets vd, Susanne Ehnbåge, ska utveckla Lindex digitala affärer och stärka intäkter och lönsamhet efter två utmanande år. Habit har träffat henne.

Retail Experience Live: "Kundresan i butik slutar inte vid kassan"

Remake gästar Ringen

WeSC minskade förlusten och ökade försäljningen

Branschprofiler till Habits nyhetsstudio – streama intervjuerna live

Ökad rörelseförlust för Boozt

Dystert för Tiger of Sweden

Nettoomsättning och rörelseresultat backade rejält under tredje kvartalet.

Så många får gå från Gina Tricot – fackliga förhandlingar avslutade

Jobb & Karriär
Han går till Day et

Odd Molly väljer Norrköping

Utmärkelse till Kavat

Ny tillfällig butik för CQP

Får ansvar för Jacket Required och Moda

Jobb & Karriär
Före detta landschef hos H&M till Cervera

Jobb & Karriär
Kliver in i Stig Fram

Campadre fälld av RO

Uniqlo i restaurangsamarbete

Butiksnytt
Nu öppnar Valentino

Butik och kreativ studio i LA för strumpjätte

Jobb & Karriär
Underklädeskedja med ny designchef

Jobb & Karriär
Ny vd för textil- och arbetsklädesföretaget

Se alla Företagens egna nyheter

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.151